lang verhaal.
mijn paard heeft zijn mond eens opengehaald aan het draad vermoedelijk.
De DA gaf twee weken rust in de mond als tip.
dit ging goed toen ik hem daarna weer oppakte. tot enkele maanden later ik mijn paard
had uitgeleend aan een meid die er zo graag een keertje op wou.
ik vind dat ze heel erg stug was met haar hand, maar durfde er niet zomaar wat van te zeggen.
heb alleen geopperd dat het paard inderdaad stug word als je hem vast houd. en als je loslaat laat hij ook los.
afijn, na afloop waren die sneeën bij zijn mondhoek aan beide kanten open.
ik baalde, maar liet het weer 2 weken dichtgroeien. In die tijd heb ik met hackamore gereden.
die laatste 2 weken is inmiddels een half jaar geleden.
en ik ben inmiddels radeloos. Ik heb van alles geprobeerd. maar zijn mondje blijft opengaan.
ik rijd hem niet op druk, dat durf ik niet eens meer met die mond.
maar hij hoeft maar naar een bit te kijken en het is weer open.
ik heb het 3 weken laten helen, 4 weken, het maakt niks uit.
afgelopen week leek het EINDELIJK Goed te gaan, had eerst een week met hackamore en bit gereden, zodat ik niet gelijk de hele training zijn mond belastte.
dat ging goed en na een week reed ik alleen met bit. Heb zelfs weer wedstrijd gehad, Ging super. JA de proef was niet echt gereden, en veel te braaf. maar ik durfde er ook nog niet zo goed aan te zitten.
en na 1 dag rust en die dag erna weer rijden, is het weer open.
ik weet het echt niet meer.
Daarom vroeg ik mij af of het mogelijk is en de moeite waard om dispensatie aan te vragen om met hackamore te starten. Ik rijd M2 dressuur.
en nog lang geen Z springen (waarin het wel mag) maar B.
ik weet dat de KNHS geen dispensatie verleend voor andere optomingen. maar wellicht door medische redenen zoals dit wel?