proeven voorlezen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

LeOnIe_me

proeven voorlezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 20:08

wat is de beste manier om iemand te leren voorlezen.
mijn moeder gaat mij voorlezen (B proef) maar heeft totaal geen benul van wat er gebeurt en wat ik moet doen.
iemand een idee.
oefenen met het paard kan niet veel want dan krijg ik problemen in de proef dat hij te slim word

Scum

Re: proeven voorlezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:22

Je zou de proef ook uit je hoofd kunnen leren. Dan ben je niet meer afhankelijk van een voorlezer.
Werkt niet voor iedereen maar misschien voor jou wel.

LeOnIe_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 20:26

ik ben zelf nogal zenuwachtig aangelegd. (gaat wel steeds beter) maar denk niet dat dat gaat lukken

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:33

Eerst iemand anders je het proefje laten voorlezen bij het oefenen en je moeder ernaast zetten zodat zij kan zien wanneer er gelezen moet worden. Dan je moeder het proefje laten lezen en iermand ernaast zetten die eventueel kan ingrijpen. In ieder geval helpt het al als je moeder begrijpt welke figuren je moet rijden en op welke punten je iets moet voorbereiden. Ikzelf lees al jaren iemand voor (van L tot ZZ-zwaar) en ook ik lees van tevoren de proeven altijd door en kijk wat voor mij de leesmomenten zijn. Ik probeer altijd alles twee keer voor te lezen, maar weet niet wat jij prettig zou vinden dus ik denk dat het zowiezo verstandig is om je moeder uit te leggen wat je precies van haar verwacht!

estherjacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:40

Het helpt ook als iemand bij je komt kijken in de les. Dan weet diegene ook wat je geoefend hebt en kan diegene het tempo van je paard een beetje inschatten. Dat helpt ook hoe snel je voor moet lezen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 07:45

Anders op de wedstrijd zelf iemand vragen om je voor te lezen?

Kayouty

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 07:50

Als je moeder maar weet wat de figuren zijn dan kom je al een heel eind.
Ik ben laatst zelf begonnen met voorlezen bij iemand en dan gelijk zz-licht. Ik had wel het geluk dat de ruiter de proef uit haar hoofd kende dus mocht het fout gaan.
Het is wel handig dat je moeder van te voren even 1 of 2 proeven met een andere ruiter meeleest.

succes met je wedstrijd

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 07:54

Je hoeft je proef als je zenuwachtig bent, zeker niet uit je hoofd te rijden. Maar het is wel handig als je hem thuis uit je hoofd kan rijden. Zo weet je wat er gaat komen en ben je goed voorbereid. Het makkelijkste is om met je moeder thuis te gaan oefenen. Zodat jullie op elkaar af kunnen stemmen!

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:40

Ik had hetzelfde met mijn moeder. Ik heb op het blaadje waar de proef op staat een bak getekend met de letters. Zodat ze ongeveer wist waar ik was en wanneer welk onderdeel was. Dit heeft haar erg geholpen

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 08:50

ik reed in stap en liet moeders voorlezen, elke keer als ze wat las legde ik uit wat het was en liet ik zien hoe ik reed.

in het begin had ze heel wat moeite met de letters en figuren en weken lang hebben we 2x in de week geoefend en op een gegeven moment kreeg ze het in de gaten hoe de proef in elkaar stak.

ze heeft zelfs nog M proeven voorgelezen, het enige is als ze ergens bij een andere letter moet gaan staan lezen dat ze zenuwachtig is voor het lezen omdat ze bang is dat ze dan de volgorde kwijt is.

iedere keer als er weer 2 nieuwe proefjes zijn rijden we ze eerst thuis een keer zodat ze weer weet hoe die ging,

ZZZZZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 16:47

wat toevalling, ik heb precies het zelfe probleem, een te slimme ponu die naar 1x iets gedaan heeft het de tweede keer automatisch doet (en liever net iets tevroeg) en een moeder die nog nooit voorgelezen heeft. wij oefenen 2 weken van tevoren 1x, en leer hem zelf uit mijn hoofd, en ik mag hem ook nog een keer doen op een andere pony zodat mama hem kan voorlezen. dan hoop ik dat ik klaar ben voor mijn 1e officiele wedstijd
s6

Wanna_Dance

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 22:01

'Mijn moeder is gewoon thuis paar keer begonnen met voorlezen. Dan kon ze ook zien wat ik deed en wanneer ze dingen moest zeggen. Ze lette zelf gewoon op de bordjes en keek waar ik reed en of ik in stap, draf of galop zat zodat ze wist wanneer ze het volgende moest zeggen. Verder weet ik de proef ook aardig uit mijn hoofd, mocht er iets niet goed gaan.
Ik zou gewoon thuis paar keer oefenen.. Dan komt het wel goed! Succes!

LeOnIe_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 21:58

Carlijnnn schreef:
wat toevalling, ik heb precies het zelfe probleem, een te slimme ponu die naar 1x iets gedaan heeft het de tweede keer automatisch doet (en liever net iets tevroeg) en een moeder die nog nooit voorgelezen heeft. wij oefenen 2 weken van tevoren 1x, en leer hem zelf uit mijn hoofd, en ik mag hem ook nog een keer doen op een andere pony zodat mama hem kan voorlezen. dan hoop ik dat ik klaar ben voor mijn 1e officiele wedstijd
s6

die van mij is inderdaad hetzelfde.. als ik de diagonaal op ga vanzelf middendraf enzo.. dus oefen dat echt nooit op de diagonaal.
succes met je wedstrijd.. ik heb gisteren met me moeder geoefend en wat dingen uitgelegd.. we gaan zometeen de dvd dressuur kijken en dan kan ze het zien en meelezen..

Cupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:03

Als je bang bent dat je paard de proef gaat kennen kan je natuurlijk ook een paar keer een andere proef oefenen. Je moeder zal waarschijnlijk vooral de figuren moeten leren herkennen en moeten leren hoe hard en snel ze ongeveer moet lezen, daarvoor hoef je natuurlijk niet per se de hele tijd de proef te oefenen die je binnenkort moet rijden.

LeOnIe_me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 22:05

Cupid schreef:
Als je bang bent dat je paard de proef gaat kennen kan je natuurlijk ook een paar keer een andere proef oefenen. Je moeder zal waarschijnlijk vooral de figuren moeten leren herkennen en moeten leren hoe hard en snel ze ongeveer moet lezen, daarvoor hoef je natuurlijk niet per se de hele tijd de proef te oefenen die je binnenkort moet rijden.

nee klopt.. maar er zitten wel ongeveer dezelfde dingen in bv middendraf is altijd op de diagonaal.. dus het is niet dat hij weet van na de gebroken lijn komt een volte ofzo.. maar het zijn die standaard dingen die overal hetzelfde zijn net als doorzitten en dan aanspringen.. ;)

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:55

oef lastig mischien je moeder bij iemand anders laten oefenen waarvan het paard/de pony de proef wel gewoon kan oefenen?

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 22:59

Als je problemen krijgt dat je paard te slim wordt, is het dan wel verstandig om te starten? Je paard moet ten alle tijde op jou wachten.
Anyway, oefen met je moeder andere proeven dan degene die je moet rijden, anders zou ik het ook niet weten.