Beste manier om aan elkaar te wennen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MiSsY_Me

Beste manier om aan elkaar te wennen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 12:13

Ik heb sinds gister een nieuw bijrijdpaardje, een pittig ding.
Gister de eerste kennismaking, vrijdag ga ik weer.
Wat is een goede manier om elkaar te leren kennen en te wennen aan elkaar?
Ik zat zelf te denken aan hem eerst aan een halster en touw mee te nemen in de bak en met hem te gaan lopen, kijken hoe hij op mij reageert, of hij me achternaloopt etc, en ook los in de bak enzo.
En lekker poetsen en kroelen natuurlijk.
Jullie nog andere tips?

Anne Marie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 14:40

In de wei bij hem gaan zitten. Verhalen vertellen, zodat hij aan je stem went, af en toe wat lekkers toestoppen, je zult zien dat je heel snel beste vrienden bent! Houd het rijden ook leuk, zeker de eerste tijd niet te veel vragen. Zie het als elke gezonde relatie, als je net een nieuw vriendje hebt duik je er ook niet meteen het bed mee in... :D

nakoma1232

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 15:56

Anne Marie schreef:
In de wei bij hem gaan zitten. Verhalen vertellen, zodat hij aan je stem went, af en toe wat lekkers toestoppen, je zult zien dat je heel snel beste vrienden bent! Houd het rijden ook leuk, zeker de eerste tijd niet te veel vragen. Zie het als elke gezonde relatie, als je net een nieuw vriendje hebt duik je er ook niet meteen het bed mee in... :D

haha zeer goed gezegd!!! :) deze tip ga ik ook onyhouden!!

blue_kim

Re: Beste manier om aan elkaar te wennen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:17

gewoon veel aandacht geven en vertroetelen, dat is de beste manier om een band op te bouwen. doe in het begin neit te veel werk maar hou het ook lekker afwisselend, zodat ie er als het ware naar uit gaat kijken wat jullie vandaag weer gaan doen.

nataschamarc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:06

knuffelen poetsen en wandelen is zeker een goed idee om hem/haar beter te leren kennen.
als je denk dat dat goed gaat.
zou ik hem/haar aan een langelijn laten stappen en dan naar je toe roepen van kom maar.
dan leren ze je ook beter kennen.
veel succes ermee.

Steefjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 14:23

het is natuurlijk altijd super goed om een paard te vertroetelen ( lekker knuffelen en poetsen )

ik doe 1 keer in de 4 weken een join up met mijn merrie.
dat heb ik de 3de dag toen mijn schat bij mij stond ook gedaan.
ze liet niet duidelijk merken, dat ze zich goed voelde, en ik voelde alles behalve een band , ze was heel wantrouwig.

ik heb toen een join up met haar gedaan.
hierdoor accepteert het paard je als zijn baas, en leert hij dat het goed is om bij jou te zijn en krijgt hij steeds meer vertrouwen in je.

wil je hier uitleg over pb me dan aub.
ik vind het hartstikke leuk om dit uit te leggen aan je.

Paan

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 14:30

Gewoon lekker gaan troetelen etc. Join up e.d. kan altijd nog. Troetelen, rijden, wandelen etc. en dan kijken hoe het paard reageert. Sommige paarden hebben een paar dagen nodig om aan iemand te wennen, anderen hebben iets meer tijd nodig. Longeren en grondwerk zijn ook goede dingen om een band te creeeren.

shartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 14:44

lekker tutten en met hem gaan wandelen.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 14:47

Gewoon lekker wandelen en poetsen.
Ga leuke dingen met je paardje doen ;)
Zomaar een join up doen terwijl je er geen verstand van hebt is niet aan te raden!
Je kan daarmee de zaak juist verslechteren.
Vraag me trouwens af wrm Steefjes het elke 4 weken doet??

Binky_Zephyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 15:04

ik zou hem lekker aan het halster een stukje mee naar buiten nemen. veel aanrakingen en praten tegen hem, kijken hoe hij op bepaalde dingen reageerd. heb ik bij al mij nieuwe pony`s gedaan en werkte super :)

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-09 15:07

Damariis schreef:
ik zou hem lekker aan het halster een stukje mee naar buiten nemen. veel aanrakingen en praten tegen hem, kijken hoe hij op bepaalde dingen reageerd. heb ik bij al mij nieuwe pony`s gedaan en werkte super :)

Dat mag en kan dus niet, dan trekt hij het touw uit mn handen en gaat hij ervandoor, hij is beresterk.

Maargoed, Beginpost was van de 19e, ben er in de tussentijd al 6/7x geweest, dus de tips zijn nu voor de rest een beetje nutteloos haha xD

Gelukkig klikt het super tussen paard en mij :)

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 19:29

Moderatoropmerking:
Een aantal berichten zijn verwijderd, die over de join up gingen. Er zijn voldoende topics op [NH] Natural Horsemanship te vinden over join up te vinden en in dit topic is het offtopic.

@TS: omdat er veel gebruikt wordt van de zoekfunctie kunnen nieuwe berichten alsnog handig zijn voor de gebruikers die zoeken via de zoekfunctie, ook al is het voor jou niet nuttig meer.

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-09 19:59

Judje schreef:
Een aantal berichten zijn verwijderd, die over de join up gingen. Er zijn voldoende topics op [NH] Natural Horsemanship te vinden over join up te vinden en in dit topic is het offtopic.
@TS: omdat er veel gebruikt wordt van de zoekfunctie kunnen nieuwe berichten alsnog handig zijn voor de gebruikers die zoeken via de zoekfunctie, ook al is het voor jou niet nuttig meer.

Uh ja, ik vraag ook niet om een slotje ofzo hoor.... :+

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 22:32

Dat zag ik. :) Ik las dat je aangaf dat je de tips, die nu gegeven werden nutteloos vond, omdat jij er al uit bent en daarom gaf ik aan waarom die berichten nog wel nuttig kunnen zijn.

Daarnaast: als je vragen en/of commentaar hebt op een moderatoropmerking kan je beter die moderator een PB sturen, zodat het topic ontopic kan blijven.