Hoefsmid troubles bij de achterbenen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MyrtheJ

Hoefsmid troubles bij de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 10:20

Mijn ponymerrie heeft al een x aantal jaar problemen met het optillen van haar achterbenen. Sinds zij in februari behandeld is door de osteopaat is dit wel opgeknapt, haar bekken bleek vast te zitten, wat een evenwichtsprobleem gaf.

Bij mij geeft ze nu met hoeven uitkrabben geen problemen meer, maar bij mijn hoefsmid is dat niet verbetert. Hij pakt de hoeven danwel langer op, maar doet verder niets anders dan ik. De hoefsmid komt nu al een jaar bij ons, dus ze kent hem onderhand wel. Omdat haar achterhoeven wel echt bekapt moeten worden proberen we het nu steeds opnieuw met eerst gewoon optillen, werkt dat niet, dan pakken we de praam erbij. Ze schopt en deelt wel rake trappen uit als ze de kans krijgt dus dat gevecht is niet echt te winnen zonder de praam... En op het moment dat je terug gaat "slaan" klapt ze dicht en kun je ook niets meer (is mishandeld geweest..).

Hoe kan ik hier toch nog aan werken? Ik heb al geprobeerd anderen haar te laten poetsen en dan haar hoeven op te laten tillen, dat gaat prima, en heb zelf geoefend met het langer optillen en een beetje vijlen... We hebben het lief geprobeerd, met een boze stem, snel optillen, afleiden.. steeds een andere volgorde... en niets werkt echt, behalve de praam, en dat is ook geen echte oplossing natuurlijk. Grondwerk doen we al jaren, heb ik zelf ook geen problemen meer mee met haar en de rangordeverdeling.

Zijn er hier nog mensen met tips/tricks of vinden jullie dat ik toch consequenter moet gaan optreden?

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:51

Ik denk dat je geduld moet hebben. Zij associeert de hoefsmid met pijn, kramp, what ever. In elk geval negatief. Blijf doen wat je al doet en zet haar bij de smid gewoon de praam op. Doe die zodra het kan, een beetje losser. Vaak helpt een oor naar beneden trekken ook heel goed (net als de lip ook een gebied waar de hersenen endorfine aanmaken igv druk). Laat haar wat vaker door de smid bekappen dan dat je anders zou doen; hij heeft minder werk en is sneller klaar en voor je pony wordt het steeds normaler.

MyrtheJ

Re: Hoefsmid troubles bij de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 12:08

Dankjewel voor je bericht. De hoefsmid komt al elke 5 weken, omdat haar hoeven heel hard groeien (door hoefbevangenheid)... dus dat zit in ieder geval wel goed... ik zal nog meer geduld proberen op te brengen ;)

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:36

Tilt de hoefsmid ze niet hoger op als dat jij doet?
Wacht niet totdat je pony al over de rooie is met het opdraaien van de praam.
Beter is het om hem direct op te draaien als je weet dat het zonder niet gaat lukken.
Gevecht aan gaan is niet handig en ook niet eerlijk, want waarschijnlijk heeft je pony er lichamelijk gewoon moeite mee.
Mijn vriend is ook hoefsmid en hij heeft er een soms oude paarden bij die de achterbenen ook niet goed kunnen optillen omdat ze lichamelijk iets mankeren.
Sommigen laat hij op een verhogingkje staan zodat hij er snel een randje af kan knippen, je moet ze niet lopen pesten door iets van ze te vragen wat ze niet kunnen.
Het kan ook zijn dat je pony het inmiddels wel weer kan omdat hij behandeld is maar dat hij geen vertrouwen meer in de hoefsmid heeft. Als je hoefsmid daar niet met rust aan wil werken evt mbv een praampje dan zou ik eens verder kijken.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:52

Ik heb ook zo'n merrie. Panisch als ze haar achterbenen op moet tillen. Ik ben toen heel consequent iedere keer met poetsen, na het uitmesten van de stal of voor en na het rijden, gewoon haar voeten op gaan tillen. Eerst alleen aanraken, daarna optillen.

Dit heb ik steeds verder uitgebouwd. Naar optillen en neerzetten. Optillen en een tijdje vasthouden, optillen en weer neerzetten. Ook heb ik in hoogtes afgewisseld en de manier waarop ik opgetild heb, gewoon een voetje pakken, of het been ook echt over je heup leggen zoals de smid doet. Na een behoorlijk lange tijd heeft ze dit geleerd en is nu gewoon braaf bij de smid :)