paardenwagen B-rijbewijs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

paardenwagen B-rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 14:45

Laats hebben mijn vader en ik besloten eens te gaan kijken of we een leuk paardenwagentje kunnen vinden wat je mag rijden met je B-rijbewijs. We hoeven maar 1 paard te kunnen vervoeren, meer zou fijn zijn, maar zeker niet prioriteit.

Nu hebben we echter allebei niet zo veel verstand van auto's en dergelijke, dus hebben jullie tips waar je op moet letten bij de aanschaf van zn ding? Op welke kosten kan je (daarna) nog rekenen, hoeveel onderhoud?

Zijn er ook mensen die nog goede verkopers kennen, tot nu toe krijg ze alleen nog maar gevonden op marktplaats. We willen geen nieuwe, omdat die simpelweg te duur zijn.

Sim

Re: paardenwagen B-rijbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 14:53

www.anemone.nl
Verkoopt ook wel 2e hands, maar is nog steeds aan de prijs!

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:22

Je moet eerst weten hoeveel je auto mag trekken.

josie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:03

Kleinsman verkoopt ze ook en kan je ook goed adviseren, zonder dat je daar 'verplicht' bent om er eentje te kopen hoor ;) .
Aanrader.
Verstraten in Zeeland (Plaatsje) maakt en verkoopt ze ook.
Google maar eens op 'horsetrucks', dan komen er nog wel meer naar boven.
Tip: ik zou hem wel laten keuren, dan weet je zeker dat hij goed is en je ewet dan ook wat er evt. aan mankeerd en de evt. kosten kun je dan b.v. bij een garage opvragen.
Keuren kan o.a. bij de ANWB, maar er zijn ook andere bedrijven die dat kunnen doen voor je.
Bij een bedrijf kun je uiteraard ook garantie bedingen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:08

flyfly schreef:
Je moet eerst weten hoeveel je auto mag trekken.

Waarom dan?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:00

josie schreef:
Kleinsman verkoopt ze ook en kan je ook goed adviseren, zonder dat je daar 'verplicht' bent om er eentje te kopen hoor ;) .
Aanrader.
Verstraten in Zeeland (Plaatsje) maakt en verkoopt ze ook.
Google maar eens op 'horsetrucks', dan komen er nog wel meer naar boven.
Tip: ik zou hem wel laten keuren, dan weet je zeker dat hij goed is en je ewet dan ook wat er evt. aan mankeerd en de evt. kosten kun je dan b.v. bij een garage opvragen.
Keuren kan o.a. bij de ANWB, maar er zijn ook andere bedrijven die dat kunnen doen voor je.
Bij een bedrijf kun je uiteraard ook garantie bedingen.

Laat de wagen ook wegen VOORDAT je 'm koopt. Als je hier even zoekt, vindt je een topic van een Bokker die een wagen op B-rijbewijs kocht, die in de praktijk leeg al bijna 4000kg bleek te wegen!!!
Als je één paard wil vervoeren, kijk dan of het mogelijk is het paard middenop de wagen te zetten, zodat de wagen niet scheef gaat hangen tijdens het rijden.
Tot slot, houdt er rekening mee dat een paard, z'n mens en alle zooi ongeveer 1000kg weegt; je sleept namelijk veel meer zooi mee dan je vooraf bedenkt.

Oh enne nog wat: die autootjes zoals Anemone en co die verkoopt zijn er ook als vrachtwagentje op C-rijbewijs. Bedenk dat een nieuwe wagen, die ongeveer 50.000 euro kost, als vrachtwagen zomaar 15.000 euro goedkoper is, omdat je over een vrachtwagen geen BPM betaald! Bovendien krijg je er "gratis" 1100kg laadvermogen bij (een Mercedes 416 is er voor 3500kg TMM, maar ook in 4600kg TMM). Let wel, deze "truc" werkt alleen bij een nieuwe auto. Het is maar een overweging.........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:15

Iedereen bedankt voor de tips!

SjilliejJj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:18

Wij hebben nog een leuke paardenvrachtwagen te koop, rijbewijs B :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:14

SjilliejJj schreef:
Wij hebben nog een leuke paardenvrachtwagen te koop, rijbewijs B :)

Je hebt pb

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:39

Let vooral op het gewicht van de vrachtwagen :D Dat is in praktijk nog steeds het grootste struikelpunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 08:36

San87, jij ook bedankt! Nog meer mensen met goede tips of punten op te letten bij aankoop? (of toevallig nog te koop?)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 09:06

Bedenk dat SjilliejJj uit België komt. Check dus eerst of de auto een NL kenteken heeft. Zo niet, neem in het koopcontract op dat het verkrijgen van een NL kenteken voorwaarde voor verkoop is!!
Ik heb meer dan eens meegemaakt dat auto's die werden aangeboden bij de RDW werden afgekeurd voor paardenvervoer, omdat de RDW het niet acceptereerde dat de wagen maar 300 kg (of zoiets) aan netto laadvermogen had. Dat moet je overigens zelf ook niet willen; je rijdt dan standaard met een overbeladen wagen en overbelading is een economisch delict! Nog los van het feit dat je bij brokken niet verzekerd bent (rijden zonder geldig rijbewijs).

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 21:59

Ik heb er ook 1, op B rijbewijs. Ben er superblij mee!!! Zou niet meer kiezen voor een trailer als ik niet zou hoeven. Kan ook maar 1 paard laden, maar hoefde ook niet meer (kon in mijn trailer ook maar 1 paard vervoeren).

Ik heb hem alleen wel direct op de weegbrug gezet bij de gemeente, om er zeker van te zijn dat hij daadwerkelijk een paard mocht laden, want je ziet vaak zat dat ze geen laadvermogen hebben!!!