Paard bijt ander paard --> apart zetten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Sodeletuut

Paard bijt ander paard --> apart zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 22:36

Onze haflingerjaarling staat bij een shetlander van 5 jaar.
Deze shetlander is nogal dominant.
De shetlander bijt onze haflinger en hij heeft daardoor allemaal plekken die kaalgeplukt zijn. (geen kale plekken, maar gewoon het lange winterhaar wat hij er hardhandig uit trekt..)

Nou heeft mijn stiefvader een draadje tussen de twee gezet zodat de shet hem niet meer kan bijten..
Vinden jullie dit een goede zet of niet en waarom wel of niet?

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 23:10

waarom zou je dit afdwingen ? Ik vind het de juiste oplossing om de haflinger te beschermen....zodra ze elkaar op gaan zoeken en gaan kriebelen, dan kun je het weer proberen.....maar het kan ook zijn dat de haflinger laag in de rangorde blijft en de shet blijft mijden, geef hem de tijd om op te groeien en zelf zijn keus te maken.....
Is de shet een grasmaaier of wordt er mee gewerkt ? De energie eruit halen wil ook weleens helpen.....en ze bewust even te scheiden en rust te geven s'nachts in 2 aparte stallen bv.....
Hoelang stond de shet alléén en hoelang staan ze nu samen ?

Lynn_Nikita

Re: Paard bijt ander paard --> apart zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 23:12

hoelang staan ze al samen?
ik zou ze gewoon bij elkaar laten hoor

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 23:13

Ik ben het ook met broadway eens. Het is beter ze uit elkaar te halen voor dat de haflinger ernstige verwondingen heeft en ik zou ook een ´baantje ´zoeken voor de shetlander, beetje werk en afleiding lijkt me goed voor hem :) Wanneer hij zich dan beter gedraagd kun je ze altijd weer proberen samen te doen

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:37

Mijn twee pubers plukken ook regelmatig aan elkaar (en ja, ook wel eens snee-en en de huid kapot) Maar geen haar aan mijn hoofd die eraan denkt ze uit elkaar te halen. Juist diegene met de meeste "wondjes" begint altijd. Dit houd vanzelf een keer op, of niet. Maar ik ga ze niet uit elkaar halen.

Je moet het wel bekijken voor je eigen situatie. Maar zolang het geen ernstige verwondingen opleverd lekker bij elkaar laten. Dit is natuurlijk gedrag.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 22:24

Ik zal het even op een rijtje zetten:

- De shetlander wordt niet bereden, er wordt verder ook niets mee gedaan.
Het staat wel op de planning om hem te beleren, maar daarvoor moeten we eerst toestemming van de eigenaar.

- Ze staan 24/7 buiten en er staat nu dus al 2 dagen een touwtje tussen, ik ben het er niet mee eens.

- De shet is nu 6 jaar en heeft 5 van de 6 jaar alleen gestaan. Hij is zeer dominant.

- Het zijn allebei hengsten.

- Onze jaarling heeft nog geen verwondingen opgelopen, alleen maar missende plukken haar.

- Onze jaarling bijt zelf ook, dus het kan ook best zijn dat hij het uitlokt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:34

zoals ik al eerder aangaf samenlaten
paarden zijn kudde dieren en lossen het zelf wel op, wie het hoogst in rang staat
zolang de verwondingen meevallen zou ik ze dus niet uit elkaar halen

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:36

mijn fjord zit ook helemaal onder de bijtplekken.. zijn neus is nu ontveld en zo'n 4 sneen in zijn hals.. gaten in de eczeemdeken..
bij hem is de dader een welshpony (grote B kleine C pony) 2 ruinen onder elkaar.. maar ze blijven elkaar in de haren vliegen

ik wacht tot de mijne die etterbak een goeie optater geeft.. ze zoeken elkaar ook weleens op om gewoon te gaan pesten..
uit elkaar halen.. zonde van de andere sociale contacten die ze samen kunnen hebben :)

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 22:43

L_N: Vind ik dus ook, maar ik kan mn stiefvader niet overhalen :\ Ik zal de argumenten van hier eens gebruiken.

Naaltje: Dat is dus al vele malen erger dan bij deze 2, dezen zijn echt niet aggressief, maar meer gewoon even die dominatie, maar meer niet.. En ook een beetje spelen enzo..

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 22:51

Als die shet 5 jaar apart heeft gestaan weet hij gewoon niet hoe die met andere paarden om moet gaan. Dan is zo`n tijdelijk draadje een nuttige bescherming voor de haf. Als het dan beter gaat kan het altijd nog weg. Kan de shet niet gecastreerd worden, om hem te kalmeren en socialer te maken?
Hier halen we de hengstengroep als ze 3 à 4 jaar zijn ook uit elkaar, omdat het vechten te serieus wordt en het echt niet meer gaat.
Zo te lezen is het niet je eigen shet? Kun je geen ander vriendje voor je haf zoeken om hem bij te zetten? Een andere jaarlinghengst bijvoorbeeld?

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 22:54

Maar ze staan al bijna een jaar bij elkaar en het begint nu opeens. Daarvoor was er niks aan de hand. De Shet is altijd dominanter geweest, meer niet.. De Haf wordt iig binnenkort gecastreerd, over de shet heb ik helaas niets te zeggen en aangezien hij als grasmaaier dient, denk ik niet dat de eigenaar hem wil laten castreren..
Ehm een ander vriendje.. Tja dat vind ik dan weer zo sneu voor de Shet, want ik weer wel een plekje waar mn haf heen kan.. :)

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 23:01

t is voorjaar, beeskes worden actiever en vrolijker

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 23:02

Bij elkaar laten inderdaad. :j

Ik zal je vertellen... Vorig voorjaar kwam er een 22-jarig 'hengstje' van 22 jaar in de kudde van mijn paard. Het beestje (een Shet ook) was net enkele maanden gecastreerd en je zou hem geen 22 jaar geven, zo'n pit zat/zit er nog in :D . Een superdominante hittepetit dus, die het gevecht graag aanging met de mijne (die namelijk de leider van de groep was). Mijn paard beschermde de kudde en joeg het kleine ding natuurlijk weg. De kleine beet mijn paard heel gemeen met zijn scherpe tanden. Sam zat onder de snijwonden op zijn achterhand, maar gaf niet op. Het heeft ca. 2 maanden (misschien ietsje langer) geduurd tot ik op het moment kwam van 'NU is het klaar. Mijn paard is geen boksbal'. Geen van beiden wilden het leiderschap opgeven en net op het moment dat ik die kleine de kudde uit wilde hebben, zag ik ze naast elkaar grazen. :+
De strijd was gestreden, had lang geduurd, maar inmiddels staan ze ruim een jaar samen in de groep en is de rangorde duidelijk (de mijne bleef hoger in rangorde, de smeerlap ;) ). Alle wonden zijn genezen, geen littekens, niets.

Ik ben heel blij dat we even door de zure appel heen gebeten hebben, ondanks dat ik het heel, heel moeilijk vond. Ik heb best heftige dingen gezien (mijn paard schopte die kleine regelrecht de sloot in, toen die kleine een oude Shetlandermerrie wilde aanvallen). Geloof me, dan sta je raar te kijken, hoor, als je je altijd zo vriendelijke paard zo ziet reageren en die Shet echt koppie onder ging in een aardig diepe sloot. :+

Ik moet wel eerlijk zeggen; het hielp dat die van mij zo vechtlustig bleef. Ik had wel eerder ingegrepen als mijn paard er zielig bij begon te staan, maar dat is nooit het geval geweest. En ik vrees ook dat deze Shetlander geen idee had hoe met andere paarden om te gaan. Hij heeft 22 jaar in een volkstuintje gestaan als hengst, voordat zijn huidige eigenaresse hem 'redde' van dat nare leventje.

Geef het een bepaalde tijd (als je je stiefvader over kunt halen ;) ). Succes, hoor!!! :)

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 23:06

Sodeletuut schreef:
Ehm een ander vriendje.. Tja dat vind ik dan weer zo sneu voor de Shet, want ik weer wel een plekje waar mn haf heen kan.. :)

Zoek een knappe trekpaardenmerrie voor die shet uit. :=

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 23:17

Ik heb vandaag iets heel boeiends geleerd..
Paarden blazen elkaar zachtjes als blijk van liefde.. dus wanneer jij hem zachtjes in zn neus blaast, betekend dat 'liefde'. Waarschijnlijk blaast hij ook zachtjes terug.
Hard blazen (bijv. gewoon op zn hoofd of in zn oor) betekend dominantie, wanneer jij dit bij hem doet, word hij minder dominant omdat jij dan boven hem staat.
Dit helpt echt bij de dominantste paarden, 't is 't proberen waard.

czarina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 23:26

Ik zou ze bij elkaar laten en het ze zelf uit laten zoeken. Vooral ok omdat het hiervoor ook goed ging zal het nu wel van tijdelijke aard zijn..

Tja blazen, totdat je voor je oren gemept word op het moment dat je dominante paard boven je wil staan..
Tuurlijk zacht blazen met een paard is een teken van liefde. Doe ik ook regelmatig, maar geen haar op mijn hoofd die hard tegen m'n hengst ga blazen, want dan ben ik toch dik de sigaar..

Tevens word een paard niet minder dominant naar andere paarden omdat hij de mens als leider accepteerd..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 23:31

Als het te lang duurt kan een draadje wel helpen. Als je het draad niet te hoog hebt, kunnen ze wel nog wat contact hebben :)
Mijn pony staat ook gescheiden van zijn vriendje, oke niet omdat hij bijt maar vanwege zijn dieet :P. Werkt prima!
Is voor hem ook niet erg: door zijn dominatie vind hij het absoluut geen probleem om niet direct naar zijn vriendje te staan. Vriendje vindt het minder: die is juist onderdanig en heeft echt een leider naast zich nodig...

Dus hangt ervan af: als ze beide prima functioneren met een draadje ertussen zou ik dat zo houden (als ze blijven etteren).

Mijn pony heeft bij de andere stal wel een paard ernstig verwond.... die was hem zo aan het uitdagen dat mijn pony dacht: en nu is het genoeg! met als gevolg:"flinke snee boven het oog van die haf... en tot overmaat van ramp begon het te onsteken en zat de pony aan de antibiotica. Die 2 konden dus echt niet nog een keer samen staan...
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 18-05-09 23:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 23:32

Draadje ertussen en klaar.

Ja Haflinger is ws veel relaxter en de shet vermaakt zich ook wel zonder dit spelletje.

Wij hebben ook een paard wat gewoon niet goed samen kan staan. Dan kies ik graag voor de meest
veilige en rustige oplossing.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 23:33

Ik zou alvaro laten castreren en hem in de grote wei gooien. Een jaarling hoort niet alleen met een shet te staan, en al helemaal niet helemaal alleen naast een shet :n

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 23:37

Is het niet mogelijk om voor alvaro bij oudere paarden te zetten die hem wat bij kunnen brengen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 11:11

Dat hengsten wat feller gaan vechten is geen uitzondering. Sommige gaan daar ver in. Toen mijn shet nog hengst werd, veranderde hij op een bepaald moment in een pittbull naar andere paarden toe.
Voor mij was de oplossing simpel. Castreren.

Uit elkaar halen heb ik nooit gedaan. Normaal gesproken zijn paarden prima in staat om hun onderlinge problemen op te lossen en wat kale plekjes/beetjes hoeft verder geen probleem te zijn.

Maar goed... in mijn geval heb ik dus een handje geholpen met castratie (van allebei mijn shethengsten) en daarom kunnen ze nu met alles op de wei, ruinen en merries Lekker makkelijk en mijn pittbull is in sociaal opzicht in zijn voordeel veranderd. Hij is nog steeds dominant, maar overdrijft niet meer.