springen en dressuur op 1 dag, lastig plannen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

germie

springen en dressuur op 1 dag, lastig plannen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 20:43

Ik weet echt wel dat het organiseren van wedstrijden soms lastig is, dit is dus geen aanval op een wedstrijdorganisatie. Maar reglementair mag je op 1 wedstrijd springen en dressuren, iets wat kennelijk nogal lastig in te plannen is voor organisaties.

Ik heb vorig jaar (en dit jaar ook al een keer) een paar keer springen en dressuur op 1 dag gedaan, op 1 wedstrijd.
Soms gaat het goed, maar het komt toch ook zeer geregeld voor dat je gelijktijdig moet dressuren en springen.
Reglementair gaat springen voor. Maar kun je dan een jury van de dressuur rustig laten wachten?

Vorig jaar heb ik dus een keer gehad dat ik direct na het springen de dressuurring in moest, had niet eens de tijd om mijn paard voor de dressuur nog even 'los te rijden', laat staan om een zadel te verwisselen. Want ik was de laatste dressuurruiter en de jury wilde niet wachten.
Ook is het mij overkomen dat ik dus gevraagd heb of ik eerder kon starten met dressuur, omdat het parcours lopen precies tijdens mijn proef zou zijn. Dan zeggen ze ja dat kan, en zadel je op, je rijdt los, kan het ineens niet meer. Paard wel een half uur te vroeg losgereden en ja hoor, tijdens de proef geven ze het signaal om het parcours te verkennen. Nu was de dressuurjury vriendelijk genoeg, en mocht ik mijn proef tijdelijk afbreken en na het parcours lopen hervatten, maar goed voor de concentratie is het niet.

Als ik van te voren zie dat het niet gaat lukken zoals ik ingedeeld ben, dan probeer ik van te voren contact op te nemen met de organiserende vereniging om het e.e.a. te regelen. Maar soms loopt het ene onderdeel uit en het andere onderdeel niet.

Wat zijn dan je rechten als ruiter? Mag je een jury bij de dressuur laten wachten? En wat kun je als ruiter nog doen om het indelen voor een vereniging gewoon te laten slagen? Ik stuur bij zulke wedstrijden de coupons voor zowel springen als dressuur gelijktijdig op.
Dus ze kunnen het wel zien.
Ik ben op dit moment een beetje huiverig om weer beide onderdelen op te geven, omdat het resultaat vanwege de stress en de niet optimale (slechte) voorbereiding vaak ook nog ondermaats is. Maar ik vind het ook weer erg jammer om dan te moeten kiezen. En om dan bijvoorbeeld 2 dagen achter elkaar weg te gaan zie ik ook niet zo zitten, je blijft dan aan het reizen. Ik ga slechts sporadisch meerdere dagen achter elkaar op wedstrijd (dus zo'n 2-3 keer per jaar).

mistid

Re: springen en dressuur op 1 dag, lastig plannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:47

Ik heb er nog bijna nooit last van gehad, 1 keer, met een B pony. Dan zijn er gewoon weinig, en als je dan ook nog chipcontrole na dressuur krijgt terwijl je 2 min later de springring in moet := .

Vantevoren een mailtje naar de vereniging, of een briefje erbij doen

KellyenXena

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:17

Gelukkig is het bij mij niet voorgekomen dat dressuur en springen gelijktijdig was. Maar er zat regelmatig wel heel erg weinig tijd tussen, waardoor het rennen en vliegen was om zadel te verwisselen etc.
Ik heb besloten niet meer voor springen en dressuur op 1 dag in te schrijven. Ik vind het gewoon teveel gedoe ;)

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:34

Andersom vond ik ook altijd vervelend, om 9 uur dressuur rijden en om 4 uur springen ofzo.

Maar merk zelf ook bij de organisatie van een concours dat het ontzettend moeilijk is dit allemaal goed in te delen. :j
Al doen wij daar iig wel ons best voor.

Je hebt namelijk ruiters met meerdere paarden, paarden met meerdere ruiters en ruiters die verschillende disciplines rijden (bij ons in de regio naast springen en dressuur ook nog viertal).
Echt een uitdaging voor de organisatie. Dus kijk van te voren op de startlijsten en probeer van te voren zaken door te geven die problemen opleveren.

Moreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 17:43

Ik mail altijd van te voren als ik denk dat ik niet uitkom, of ik dan als eerst/als laatst kan rijden, als ze niet wijzigen of zo regel ik het zelf met de ringmeester en als dat oké is meld ik het bij de jury. Gewoon een kwestie van logisch nadenken xD

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 09:56

Ik deed het ook vaak, springen en dressuur op één dag.
Maar naarmate het niveau wat hoger werd, merkte ik aan mijn paard dat ze tijdens zo'n combinatiedag minder goed presteerde dan wanneer ik alleen dressuur reed of alleen sprong.
Ook het gehaast of juist de lange tijd tussen dressuur en springen hebben ervoor gezorgd dat ik niet meer op één wedstrijd spring en dressuur.

Als ik trouwens geen parcours kon verkennen voor bijv. mijn dressuurproef, bekeek ik alleen de parcoursschets goed en keek ik daarna naar een aantal ruiters die voor me aan waren.