Pijn of gewoon koppig ?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCeex3

Pijn of gewoon koppig ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 20:09

Gisteren ging een vriendin met mijn paard rijden want ik kan een tijdje niet rijde i.v.m rugproblemen.
Ze was aan het stappen en hij liep heel raar wou precies slagen en wou niet vooruit, ze draafde aan en begon zijn gat omhoog te gooien en heel raar doen.
Men lesgever erbij gehaald die dacht dat het naar mijn vriendin haar been was ; ik toch heel eventjes erop maar hij deed het bij mij ook maar na een tijdje niet meer.
Zou hij pijn hebben in zijn rug of ergens ?
Ik weet het niet.
Kzou niet willen dat hij pijn heeft .

Dani

Re: Pijn of gewoon koppig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:25

Als een paard pijn heeft, en jij rijdt door, kan het dat hij het na een tijdje maar opgeeft. Jij kent je paard het beste. Doet hij dit vaker of niet? Lijkt het of hij ergens pijn heeft? Ga met je handen eens overal langs, beetje duwend: reageert hij ergens heftiger dan normaal?

Het kan omdat hij voelde dat er iemand anders op zat, beetje uitproberen, het kan gewoon vervelend gedrag zijn, of het kan inderdaad door pijn komen..

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:50

ik zou ook eens goed gaan kijken. ziet dit eruit als een beweging van pijn of als een beweging van vervelend doen? jij weet het best hoe je paard reageert als ie pijn heeft. vermoed je pijn, probeer dan uit te vogelen waar de pijn ongeveer zit of vandaan komt. en anders zou ik even de DA erbij halen, laat even zien wat je bedoeld dan kan die gauw genoeg zijn comclusie trekken.

JoyCeex3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 21:26

Ik weet het niet , mijn lesgever denkt dat er nix aan de hand is ; maar ik wil toch zekerheid ; dus wrsl morge DA erbij hale. Denk dat dat het veiligste is.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:26

Bij paarden geloof ik niet in geen zin. Een paard kan zich wel beroerd voelen, stram en stijf of niet energiek, maar geen zin of koppig gaat er bij mij niet in.
Hij probeert je iets duidelijk te maken. Jij kunt zeggen dat je pijn in je rug hebt en de keuze maken niet te rijden. Je paard kan dat niet. En dat hoef je niet direct te kunnen aanwijzen.

Als jij gloeiende hoofdpijn hebt, kan iemand dat niet aan je hoofd zien (mss aan je ogen omdat je beroerd uitkijkt, maar de stand van je ogen zijn het gevolg van je hoofdpijn). Je hoofd is niet dik, niet warm, enz en toch heb jij knallende hoofdpijn. Ben je dan een aansteller of heb je geen zin? Nee, je mankeert wel degelijk iets en omdat jij kunt zeggen wat eraan scheelt, krijg jij respijt voor de tijd dat je daarvan last hebt. Overigens is het wel zo dat je een paard van hieruit wel aan kunt leren dat hij weer terug op stal gezet wordt als hij zich zo gedraagt. Als je denkt, 'ik probeer ff of hij zich nu beter voelt', je stapt op en je merkt hetzelfde omdat hij nog steeds last heeft. Dit gebeurt een aantal keren, dan heeft hij natuurlijk wel snel in de gaten dat zijn gedrag en dat jij hem direct weer terug zet wat met elkaar te maken hebben. Dat moet je natuurlijk wel zien te voorkomen.

bonnie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 20:20

lag het zadel wel goed? heb dat namelijk zelf ook eens gehad, te gehaast opgezadeld om op tijd in de les te zijn en...
ik zat er 3 seconden op en lag meteen in het zand en wat bleek het zadel lag iets te ver naar achter en dat vond hij maar niks

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 11:45

Je kan dingen pas uitsluiten als je het dier en het harnachement hebt laten nakijken. Dus: Ligt het zadel goed, zitten er geen harde stukken in.

mpc_rijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 18:23

ik zou eerst ff het zadel checken enzo,
en als je daar niks kan vinden toch maar
even de DA erbij halen...

nataschamarc

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:01

kijk je zadel wel goed na.
je kan ook op zijn rug voelen of hij er last van heeft bel zeker even de dierenarts.
die heb er meer verstand van dan wij.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:06

Beetje jammer, dierenartsen hebben niet zo verdomd veel verstand van beweging, gelukkig geven velen dit inmiddels ook toe.
Ik persoonlijk zou de manueeltherapeut er eerst bij halen, voordat ik naar de DA zou gaan.
Domweg omdat een manueel makkelijker doorstuurd naar de DA, dan de DA naar de manueel.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 19:12

Pijn in zijn rug? Dit lijkt me niet een typisch gevalletje van 'koppig doen.' Als hij het bij jou ook doet en niet alleen bij die vriendin. Vreemd dat die instructeur er niks aan doet/niks ziet.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:09

Ik zou je paard wel laten nakijken..
Dit klinkt niet echt als koppig zijn ;)

Mika7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 20:53

JoyCeex3 schreef:
Ik weet het niet , mijn lesgever denkt dat er nix aan de hand is ; maar ik wil toch zekerheid ; dus wrsl morge DA erbij hale. Denk dat dat het veiligste is.

We zijn nu een week verder, ben benieuwd wat er uitgekomen is.

JoyCeex3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-09 18:51

Ik heb eerst mijn zadel en onderlegger na gekeken ; het lag aan het dekje veronderstel ik ; er zat iet scherps tussen de naatjes juist op zijn rug ; hij had hier ook een heel klein wondje van ; we zijn gaan rijde met een gelletje onder de onderlegger dan donsje en dan zadel ; mijn arme schat ; Maar toch bedankt voor de raad !

xHors3

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 15:09

Ik weet niet of het met zijn rug te amken heft of met iets anders, kan ook dat er misschien iets in zijn hoef zat ofzo. zou er in idd geval wle iemand naar laten kijken ;)

Nenss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:56

Marion71 schreef:
Bij paarden geloof ik niet in geen zin. Een paard kan zich wel beroerd voelen, stram en stijf of niet energiek, maar geen zin of koppig gaat er bij mij niet in.
Hij probeert je iets duidelijk te maken. Jij kunt zeggen dat je pijn in je rug hebt en de keuze maken niet te rijden. Je paard kan dat niet. En dat hoef je niet direct te kunnen aanwijzen.

Als jij gloeiende hoofdpijn hebt, kan iemand dat niet aan je hoofd zien (mss aan je ogen omdat je beroerd uitkijkt, maar de stand van je ogen zijn het gevolg van je hoofdpijn). Je hoofd is niet dik, niet warm, enz en toch heb jij knallende hoofdpijn. Ben je dan een aansteller of heb je geen zin? Nee, je mankeert wel degelijk iets en omdat jij kunt zeggen wat eraan scheelt, krijg jij respijt voor de tijd dat je daarvan last hebt. Overigens is het wel zo dat je een paard van hieruit wel aan kunt leren dat hij weer terug op stal gezet wordt als hij zich zo gedraagt. Als je denkt, 'ik probeer ff of hij zich nu beter voelt', je stapt op en je merkt hetzelfde omdat hij nog steeds last heeft. Dit gebeurt een aantal keren, dan heeft hij natuurlijk wel snel in de gaten dat zijn gedrag en dat jij hem direct weer terug zet wat met elkaar te maken hebben. Dat moet je natuurlijk wel zien te voorkomen.

Mee eens,
je kunt er altijd beter even iemand naar laten kijken en zekerheid hebben (wel een professional), dan doorrijden en grotere problemen hebben.