Opritten eng?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Dani

Opritten eng?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 19:18

Mijn paard (en het paard waar ik vaak mee samenrijdt) vindt opritjes eng. Daar dient met een grote boog omheen gelopen te worden, liefst aan de andere kant van de weg. En dan schuin, zodat we vooral goed kunnen zien wat voor doodenge kabouters er ongetwijfeld uit komen springen.

Goed..redelijk vervelend dus. Aan de hand werkt niet echt, dan doet ze het ook. Met een eng voorwerp kan ik het haar laten aantikken, paar keer er langs enzo..dat is er. Maar een oprit is niks, dus ik kan er ook zo weinig mee. En ga mijn paard ook niet bij wildvreemden de oprit op laten lopen om haar te laten zien dat er niets engs is.

Weet iemand heel toevallig of dit iets is wat met de tijd/ervaring gewoon overgaat, of een maniertje om paarden hier toch goed langs te krijgen?

michiemuis

Re: Opritten eng?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:35

miss een beetje raar...maar oefenen oefenen oefenen.
als hij raar doet....rijd je er nog eens langs en nog eens tot dat hij normaal doet....of je moet wat meer oefenen aan de hand.
meer weet ik ook niet....sorry

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 19:13

Mijn pony had dit ook heel erg en heeft het nog steeds wel in zekere mate maar niet meer zo extreem. Volgens mijn instructrice komt het doordat hij zeg maar aan de wegrand plakt (ik rij hem buiten met lange teugel en hij is nog niet helemaal rechtgericht) hij zoekt dus steun aan de rand van het pad, valt dit weg dan wordt hij onzeker. Ik help hem nu dus wat de bij de opritten (teugels iets meer oppakken en been erbij) dit helpt erg goed. Ik weet niet of dit bij jou aan de orde is, maar misschien is het het proberen waard.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 23:34

Zou wel kunnen, het rechtrichten is zeker nog iets waar we aan moeten werken. Al loopt ze in de bak juist wég van de bakrand. :+

Maar het klinkt wel logisch..zou ook een ander stukje verklaren waar beide paarden steeds moeilijk langs willen. Het is allemaal nog redelijk nieuw voor ze, dus dat ze dan die steun van de wegrand echt nog nodig hebben..

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 10:20

De mijne deed het ook. Ik vond het niet zo heel vervelend, dus heb haar gewoon met lange teugel er langs gelaten.
Nu hoef ik alleen een beetje mijn buitenbeen aan te leggen en dan gaat ze er wel recht langs.
Gewoon doen dus^^

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-09 11:58

Die van mij doen allemaal het tegenovergestelde, die willen opritten juist graag op, zijn waarschijnlijk net zo nieuwsgierig als de baas :+
Maarre, in principe dus inderdaad begrenzen in het uitzwaaien.

mitjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 20:17

mijn paard wil het juist graag op :P

keet87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 02:01

Bij mij in de buurt ligt een kruispunt wat iets opligt. Dat vond mn paard ook doodseng, en toen heb ik op een middag dat het erg rustig dat kruispunt 15x over gelopen.
Nu vind hij het niet eng meer.

ozzyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-09 02:05

Negeren is nog altijd het best, net doen of je het zelf niet ziet. Een paard voelt feilloos aan als jij zelf reageert op veranderende weg omstangigheden.