Paard kopen in het buitenland, wat kom daarbij kijken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Flower

Paard kopen in het buitenland, wat kom daarbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 16:17

Mijn vraag is wat komt er bij kijken wanneer je een paard koopt in het
buitenland en deze wilt importeren in Nederland? Welk papierwerk komt erbij
kijken en is dit per land verschillend? En de kosten?
Zijn koopovereenkomsten uit het buitenland ook geldig in Nederland?

Kortom, alle ervaringen met het kopen in het buitenland zijn welkom!

koene

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:08

Ik heb eind vorig jaar een paard gekocht in IJsland, vanaf het filmpje en telefonisch vragen gesteld over karakter, gangen en al hetgeen wat er relevant aan is.

Ook is hij daar klinisch en rontgenologisch gekeurd, en daarna op het vliegtuig naar België gezet, en daar hebben mijn kennissen hem - samen met nog 3 importpaarden - opgehaald.

Voor vlucht en papieren rompslomp(belasting, handelingskosten vliegveld etc etc + T1 document) waren we zo'n 2300 euro kwijt.

Hoe het een en ander precies is gegaan kan ik je niet vertellen, ik heb de mijne aangeschaft via een professionele trainer, zie http://www.strandholar.nl.

Kijk even hier voor meer info: http://users.dfu-clan.net/pollux/fraamsterdam/import/

Ragdollcat

Re: Paard kopen in het buitenland, wat kom daarbij kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:09

Vanuit spanje is dat rond de 500 euro, valt dus nog erg mee, maar pfffffoe die 2300 euro om ze uit ijsland te importeren, dat is een smak geld zeg.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 19:05

Dat is een flink bedrag Koene! Heb jij eigenlijk van tevoren gezien welk paard je kocht? Is het allemaal telefonisch gebeurd?

Heeft iemand ervaring met Groot-Brittanië, hoe de regels daar zijn?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:08

Zelfs vanuit Letland is het 500 euro, maar dan per boot en vrachtwagen.

Met vliegtuig is dat een smak geld zeg, pffff.

ijskast2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:54

een vriendin van mij heeft een paard uit portugal geimporteerd, zij was 800 euro kwijt voor het vervoer naar Nederland. Het paard stond op een groot transport samen met zeven andere paarden. De paarden werden tot aan belgie gebracht, daar heeft haar vader het dier zelf weer opgehaald met de trailer. dus die kosten kwamen er nog bij.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 11:01

Dankjewel allemaal!

Niemand verder die hier ervaring mee heeft?

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:40

Ik heb mijn 2 paarden uit frankrijk gekocht. Een nederlandse daar (geen handelaar) heeft voor mij een stuk of 6 paarden uitgezocht naar mijn wensen. Ik ben erheen gegaan en heb de 2 paarden uitgezocht die het beste aansloten op mijn wensen. Ik zou zelf nooit paarden kopen zonder ze gezien te hebben!
Deze zijn voor 400 euro per paard van deur tot deur geleverd. Heel netjes met pauze waarbij de paardjes ook de benen konden strekken (reis was uiteindelijk 24 uur met 1 tussenlaadpunt waar 2 andere paarden afgeleverd werden (was een 4 paard trailer))
Ik heb ook nagevraagd voor ierland en was ca 700 per paard.

Koopcontract is volgensmij gewoon geldig, zorg wel dat het leesbaar is (dus bijv engels).

Verder moeten ze hier ook aangemeld worden bij het stamboek ed.

Flower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 14:53

Bedankt Manishdra!

Weet jij toevallig of er ook kosten aan verbonden zijn (invoerkosten)? En waar ik dit kan vinden? Ik heb namelijk mezelf suf gezocht maar ik kan niets vinden.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 15:19

heb ik voor mijn twee paarden niet betaald. Denk dan ook niet dat het hoeft. Maar dat weet ik niet zeker. Kan ook zijn dat doordat je paarden de de auto/vrachtwagen vervoert je niet gecontroleerd word :+
We zijn er bij de koop ook niet voor gewaarschuwd (dat je het zou moeten betalen)

koene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 17:21

Vende schreef:
Dat is een flink bedrag Koene! Heb jij eigenlijk van tevoren gezien welk paard je kocht? Is het allemaal telefonisch gebeurd?

Heeft iemand ervaring met Groot-Brittanië, hoe de regels daar zijn?

Ja, heb ik gezien, via een filmpje. Ik kreeg dus van mijn kennis die het voor mij regelde, een cdtje in m'n handen geduwd. Het is eigenlijk allemaal telefonisch gebeurd, ik ben niet op IJsland geweest en mijn kennis ook niet. Die kennis heeft wel een heleboel contacten daar in IJsland, en z'n vriendje die paarden uitzoekt kent hij goed.

Wel kreeg ik 2 dagen voor hij aankwam een foto van de exporteur, zodat ik een beetje een indruk had hoe hij eruit zag aangezien ik maar een filmpje had gezien.

Chocotof

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:10

Ragdollcat schreef:
Vanuit spanje is dat rond de 500 euro, valt dus nog erg mee, maar pfffffoe die 2300 euro om ze uit ijsland te importeren, dat is een smak geld zeg.

Licht er natuurlijk ook aan waar in Spanje.

Vanuit zuid spanje was ik 1000 euro kwijt.

Verder dient het paard gechipt, ontwormd en ge-ent te zijn. Maar dat is logisch.
Er dient een gezondheidsverklaring gemaakt te worden en een compleet reisschema.
Ook moet het paard ingetekend worden.

Hier in Nederland komt hoogst waarschijnlijk het ministeri van Vee en Vlees (geloof dat het zo heette) nog even
je paard controleren.

Riddershow

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:51

oja? Nooit gezien :+

OlimpicDiaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:53

Misschien moet je even contact opnemen met de VWA in jouw regio voor de papieren en je lokale dierenarts, die kunnen je ook vast wel verder helpen.