Vreselijk aanstellen IN de wedstrijdring

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vreselijk aanstellen IN de wedstrijdring

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:06

Ik heb een merrie, die zich vreselijk aanstelt IN de ring.
Vandaag; Losrijden, super ontspannen..langs bomen bosjes, paar keer gingen er paarden flink op de kletter..ook 3 ruiters eraf zien vallen.
Maar mn paard had alleen oog voor de oefeningen.
Richting de ring, niets aan de hand, rondje OM de ring heen, langs bomen flink wind..oortjes naar voor en gaan.
Gemeld bij de jury en de ring IN. Langs dezelfde bomen, en toen waren ze opeens ENGGGG, in zn achteruit en niet er langs willen.
Even mn stem verheft en ze liep wel. Dus iedere voorbij die boom, grote bocht eromheen, en bij minste beenhulp kont omhoog
Daarna even rondje stappen voor de 2e proef, uiteraard niets aan de hand.
2e proef, richting de jury auto buiten de ring om, niets aan de hand!
Daarna de ring in.."owwww heeel die hoek bij de auto is eng"
Zo vreselijk aanstellen dat ik niet verder kwam als de BE lijn..paar x geprobeerd in stap draf galop door de hoek heen te gaan..maar gewoon niet doen! Dus toen maar gekapt!
En dan loop je de ring uit, losrij ring in...met exact dezelfde bomen ect..en dan loopt ze alsof het niets is!

Is wel 2e keer buitenconcours bij dressuur, maar hiervoor hebben we op alle meest heftige springwedstrijden rond gereden.
Vorig weekend was hetzelfde, alleen dan bij de 1e proef dat ze een hoek 'eng' vond.

Dus nu mijn vraag? Zijn er meer mensen met zo'n paard? En blijft dat of is het gewoon even zo'n periode? :=
Het is iig zwaar frustrerend! :+

sjorsie

Re: Vreselijk aanstellen IN de wedstrijdring

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:11

Ik denk dat je er dan toch anders opzit zodra je de ring in mag, paard voelt dan jouw spanning en denkt dan er is iets en dan is idd ineens van alles eng. Hoe meer je start hoe beter je hiermee om kunt gaan, tenminste als de oefeningen er goed inzitten.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:00

Inderdaad niets anders dan spanning van de ruiter. Een paard ziet echt het verschil niet tussen in de ring en uit de ring.
Misschien een confronterend antwoord, maar je weet wel waar je aan kan gaan werken :) En wees gerust, je behoort bij de groep van ongeveer 95% van alle dressuurruiters, die dit probleem hebben.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:03

jij gaat gewoon anders rijden waardoor je paard anders reageert :) :)

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:05

Op dat moment je wedstrijd maar nemen voor wat het is, en de problemen rijtechnisch oplossen. dan maar geen punten, je paard opvoeden is zo nu en dan nodig.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:11

Gelukkig, ik ben niet de enige met dit probleem :o
Mijn paard gaat vanuit het niets ineens bokken en steigeren, verlaat dan ook nog de ring en als ik hem dan weer met beide benen op aarde heb, gaat hij gewoon door met de proef alsof er niets aan de hand is.
Gisteren ook weer, voor dat betreffende onderdeel een 1 en een 3 gescoord en 6 minpunten, maar wel gewoon de proef uitgereden. Gelukkig kan er in het buitenseizoen 2 proeven gestart worden, waardoor ik in de 2e proef (die hij overigens zonder problemen loopt)wel een winstpunt mee kan pakken. :D
Meestal heeft hij (ivm mijn werk) een dagje vrij voordat we op wedstrijd gaan, maar ik ga nu maar eens proberen om hem een dag van te voren toch nog maar eens flink te rijden, misschien dat het helpt.