Hulp derden, toch prijs?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hulp derden, toch prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:57

Even een vraag hoe jullie zouden reageren.

Vandaag op concours geweest, op gras dus erg glad. Nu was er in mijn groep een meisje met paard en al onderuit geschoven, paar mensen aan de kant paard mee gevangen, opgestapt en proef afgemaakt. Nu werd ze na haar proef bij de jury geroepen, en omdat er hulp van derden was geweest, werd ze uitgesloten.
Tijdens de uitreiking bleek ze echter prijs te hebben en dus niet uitgesloten te zijn. Nu is dat voor haar erg fijn natuurlijk, maar hierdoor liep ik wel mijn (geld)prijs mis. Nu was de jury echter al weg, dus heb ik haar hier niets meer over kunnen vragen, maar toch baal ik er nu van. Wat zouden jullie doen?

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:59

Dat is wel heel erg apart zeg. Zou de jury vergeten zijn op de coupon te zetten dat ze uitgesloten was? Ik zou zelf denk ik wel navraag gedaan hebben bij de organisatie, vind het een vreemde gang van zaken.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:00

Dat ligt er aan.
Als het een groot bedrag is zou ik er wel nog even achteraan gaan,
maar anders zou ik het gewoon laten voor wat het is en het dat meisje gunnen.

Stephaniiee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:00

het is een beetje dubbelop, rot voor dat meisje dat ze is gevallen en uitgesloten. Maar toch ook wel weer fijn voor haar dat ze toch in de prijzen is gevallen.

Ook voor jou is het rot omdat het eigelijk voor jou was geweest en nu wordt het gewoon voor je neus weggehaald..

Ik zou er wel achteraan zijn gegaan ( of nu nog een brief/mail sturen naar die organisatie ) Gewoon uitleggen en je mening geven. Dan komen jullie er vast wel uit. Misschien wordt het dan een gedeelde prijs.

Afwezig

Re: Hulp derden, toch prijs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:51

Dit is voor jou natuurlijk een vervelende situatie! Ik zal het wel melden!!!

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:55

De vraag is een beetje, is dit echt hulp van derden of is dit hulp t.b.v. veiligheid.
Ik denk zelf namelijk het laatste. Meisje en paard vallen, logisch dat een omstander dan toch dat paard grijpt. Voor hetzelfde geldt raced dat dier het hele terrein over of erger.

Ik denk eerder dat je blij moet zijn dat mensen je paard op willen vangen als jij eraf stuitert en daarmee voorkomen dat er ergere dingen gebeuren, het had jou ook kunnen overkomen namelijk. Als je wakker ligt van die paar euros van die geldprijs zou ik een andere sport zoeken.

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:42

Als het paard ook gevallen is (dus niet alleen de ruiter) dan is er zowiezo sprake van uitsluiting. Als je van je paard valt wordt het niet als hulp van derden gezien als iemand je paard vangt en vasthoud tijdens het opstappen. Dit alles moet wel weer binnen 1 min gebeurt zijn anders ben je ook uitgesloten.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:13

Sjonniej schreef:
Ik denk eerder dat je blij moet zijn dat mensen je paard op willen vangen als jij eraf stuitert en daarmee voorkomen dat er ergere dingen gebeuren, het had jou ook kunnen overkomen namelijk. Als je wakker ligt van die paar euros van die geldprijs zou ik een andere sport zoeken.

Dat komt wel heel onvriendelijk over. TS stelt gewoon een normale vraag. En nogal logisch dat je baalt als je je prijs misloopt.

Ik denk dat het enige dat je had kunnen doen melden bij de organisatie is. Het meisje had ook zelf eerlijk kunnen toegeven dat ze uitgesloten was. Vervelend natuurlijk wat haar overkomen is.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:51

Ik denk dat de jury dacht dat vanwege de hulp bij het vangen de amazone uitgesloten diende te worden. Volgens reglement is het echter bij een val toegestaan om te helpen met vangen en dus geen uitsluiting.

Jammer van je prijs, maar in mijn ogen een terechte beslissing om toch niet uit te sluiten.

Marley_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:14

Ik ben het met Anoeska eens.
denk dat ze het later nagekeken hebben hoe het echt zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:48

Tuurlijk vind ik het fijn dat er mensen zijn geweest die haar hebben geholpen, als zoiets bij mij gebeurd zou ik dat ook zeker wel op prijs stellen. Maar dat wil mi niet zeggen dat regelementen dan niet nageleefd moeten worden.

Sjonnie: normaal doe ook niet zo moeilijk hierover, maar ik ook zeker een ***week achter de rug (met oa een gestolen zadel en kapotte auto, waardoor die prijs zeker wel welkom was)

Mamabird: paard is inderdaad ook gevallen.

Anoeska27: die regel ken ik niet, paard hoefde ook niet echt gevangen te worden, maar meer hulp met opstappen.

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:53

Het is natuurlijk erg vervelend voor jou dat je nu je prijs mis loopt.
Maar als je met paard en al onderuit gaat en iemand helpt je met vangen (wat toch nogal logish is?) en je wordt vervolgens uitgesloten vind ik een beetje ver gaan.
Moet je daar dan in je eentje je paard gaan vangen om nog gewoon mee te mogen doen?

Misschien heeft de jury later besloten (alleen of misschien in overleg met secretariaat?) dat ze nog gewoon mee mocht doen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 14:03

Dit staat in het reglement:
Na een val, wordt iedere hulp aan een deelnemer, bv het terugbrengen van zijn paard en/of het in orde brengen van het harnachement zolang hij nog niet te paard zit, of het hem weer in het zadel helpen, niet als verboden hulp van derden beschouwd, een en ander op voorwaarde dat de deelnemer binnen 60 seconden de proef kan hervatten.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 14:09

Word je niet uitgesloten als je paard ook valt?

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 14:44

Inderdaad Cookies, dat was het ook al het eerste wat ik dacht.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:45

Ik heb mijn eigen reglement niet hier, maar dit vind ik op de site van de KNHS:

11. Vallen
a. Er is sprake van een val van de deelnemer, wanneer zonder dat het paard gevallen
is, deelnemer en paard gescheiden worden, de deelnemer de grond heeft
geraakt of dat hij genoodzaakt is, teneinde weer in het zadel te komen zijn toevlucht
te nemen tot enige ondersteuning van welke aard dan ook.
b. Het paard wordt beschouwd te zijn gevallen, wanneer schouder en heup van
het paard de grond hebben geraakt.
c. Indien er sprake is van een val van het paard en/of van de deelnemer volgt er
géén uitsluiting, maar zal de invloed van de val in het cijfer voor de betreffende
beweging/oefening en in de algemene cijfers aan het einde van de proef tot
uitdrukking worden gebracht.
d. De dressuurproef dient na een val altijd binnen 60 seconden te worden hervat.
Wordt de proef niet binnen 60 seconden hervat, dan volgt uitsluiting van de
combinatie.
e. De tweede val van de deelnemer en/of van het paard tijdens dezelfde proef
leidt tot uitsluiting van de combinatie.
f. Een paard, dat na een val in vrijheid een ononderbroken afgezette ring verlaat
wordt niet uitgesloten, althans voor zover wordt voldaan aan het bepaalde met
betrekking tot de maximaal toegestane tijd van onderbreken van een proef na
een val.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:51

Ja zie je wel, als je paard valt ben je gewoon uitgesloten. Dus dat is wel heel raar. En ook vreemd dat dat meisje dan gewoon "haar" prijs ophaalt. Niet zo netjes.

@sjonnie, ik zou ook balen als iemand die er geen recht op had er met mijn prijs vandoor ging.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:55

Cookies, zoals ik het nu lees volgt er geen uitsluiting maar een laag cijfer.

Dan was ik dus in de war met SGW want dan is val van ruiter of paard wel uitsluiting.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:57

Je hebt gelijk, ik zit scheel te kijken. Vind het toch wel raar. Bij de SGW is dat inderdaad wel zo.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:58

Ze hoort zowieso geen prijs te krijgen, ze is namelijk gevallen mét haar paard en daarop volgt onmiddelijk uitsluiting. Daarbij heeft ze ook hulp van derden gehad(paard vasthouden bij opstijgen) en heeft de jury gezegd dat ze is uitgesloten, 3 redenen om geen prijs te krijgen dus.
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 18-05-09 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:59

Het is toch ook verplicht voor de jury om tot en met de prijsuitreiking te blijven, om eventueel aanvullend commentaar n.a.v. vragen (zoals deze) te beantwoorden?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:02

anneliesdj schreef:
Ze hoort zowieso geen prijs te krijgen, ze is namelijk gevallen mét haar paard en daarop volgt onmiddelijk uitsluiting. Daarbij heeft ze ook hulp van derden gehad(paard vasthouden bij opstijgen) en heeft de jury gezegd dat ze is uitgesloten, 3 redenen om geen prijs te krijgen dus.

beter lezen, val paard is geen uitsluiting, hulp na val is geen hulp van derden, en jury heeft zich dus vergist. Meisje had dus volkomen recht op de prijs.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:05

Het is altijd zo geweest als het paard met zijn heup en schouder de grond raakt volgt uitsluiting.
En het paard mag gevangen worden maar je mag niet helpen met opstijgen ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:08

lees dan eens de quotes van Anoeska27 uit het reglement hierboven door ;) Daarom zei ik al, beter lezen.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:16

Nou kun je je afvragen of ze wel binnen 1 minuut weer op d'r paard zat.