singeldwang??

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nakoma1232

singeldwang??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 13:29

hey,

by ons op stal staat er een paard dat zeer agressief is bij het opzadelen..
wanneer ze je ziet aaankomen met het hoofdstel gaat ze met haar achterhand naar de deur staan en ze stampt ook!
je moet met beide haar hoofd vasthouden om het bit in te doen, of ze gooit haar hoofd de lucht in..
wanneer je aan het zadel begint, opleggen dat stampt ze met haar benen tegen de stalmuur en wanneer je moet singelen is het helemaal geen doen!! stampen byten! alles om er vanaf te zijn..
en dan na 5 minutjes is het over..

kan het zyn dat ze singeldwang heeft??

Maartje_M

Re: singeldwang??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:31

Klinkt eerder als een groot gedragsprobleem dan alleen als singeldrang. Als ze al begint met het hoofdstel, dan denk ik dat er wel meer aan de hand is. Past het tuig wel goed? Misschien associeert ze het met pijn en doet ze daarom zo agressief.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:33

idd dacht ik ook aan. misschien even een da naar haar rug laten kijken . of tanden.. en hoe is het dan met rijden? is ze dan ook "tegen" ? is er ooit iets gebeurd met opzadelen ofzo?

nakoma1232

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 13:38

X_Linz_X schreef:
idd dacht ik ook aan. misschien even een da naar haar rug laten kijken . of tanden.. en hoe is het dan met rijden? is ze dan ook "tegen" ? is er ooit iets gebeurd met opzadelen ofzo?

met het rijden is het een superlieve merrie!! zeer aangenaam om te rijden zelfs!!
ik weet niet of er iets gebeurt is tydens het zadelen.. het is een manegepaard dus weet er niet het fyne van maar ik vindt het wel enorm zielig...

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:40

Als het een manegepaard is, dan kan het er goed aan liggen dat niet iedereen altijd even voorzichtig is met opzadelen. Maar ik denk dat je er dan ook niet zo heel veel aan kan doen. Er komen zo veel verschillende mensen in haar stal, dat je het in je eentje niet beter kan maken.

nakoma1232

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 13:43

Maartje_M schreef:
Als het een manegepaard is, dan kan het er goed aan liggen dat niet iedereen altijd even voorzichtig is met opzadelen. Maar ik denk dat je er dan ook niet zo heel veel aan kan doen. Er komen zo veel verschillende mensen in haar stal, dat je het in je eentje niet beter kan maken.

ja daar heb je gelyk in... :( vindthet echt zielig en als ik er dan mee moet rijden zit ik weer in de problemen..
binnenkort hopelijk opgelost met eigen paard ;)

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-09 14:38

Je zou het wel kunnen oefenen dat ze het bij jou niet meer doet (aannemende dat het tuig goed ligt, geen pijn doet).

Laten zien dat jij het wel heel rustig doet, eerst het dekje erop tot ze weer rustig is, dan het zadel erop weer een beetje kriebelen en doen tot ze rustig is. Singel op het laatste gaatje (alleen maar beter als ie geen contact met de buik heeft). En dan gaatje voor gaatje aansingelen. (ondertussen wat andere dingen doen, ga de kont nog ff poetsen, nog een gaatje, hoef uitkrabben, nog een gaatje, andere hoef etc.)

Het is wel lastig omdat het een manegepaard is, maar ze onthouden je wel als je dingen anders doet dan anderen. Dan doet ze bij jou uiteindelijk niet meer zo vervelend, omdat ze weet dat jij ook niet vervelend doet.