hoi, gister zijn ik en een vriendin van me met een veulen wezen wandelen =) en dat veulentje is er nog niet helemaal gewend aan hij loopt/rent braaf mee enzo, en is ook niet schrikkerig, alleen als je zeg maar voor hem loopt, draait ie zn hoofd de andere kant op... achter je kont langs zeg maar, en kijkt hij die kant op. ik weet niet of ik het zo goed gezegd heb, hoop dat jullie het begrijpen weten jullie er een trucje voor?
Laat dat veulen lekker op de wei staan en laat het over aan iemand met verstand ervan. Of zoek goede begeleiding. En waarom zou een veulen niet even mogen rondkijken? Zo'n grote wereld is nieuw voor hem.
Inderdaad wat Jellee zegt. Een veulentje wil altijd alles zien als hij eenmaal redelijk meeloopt aan een touwtje. Dat is niet net als met volwassen peerden wandelen die dat al kennen. Mijn veulens willen ook altijd alles ruiken, voelen en zien, daar kan je niet van verwachten dat ze keurig naast je lopen
unexpected_
Geplaatst: 17-05-09 16:17
Een trucje?? Laat em lekker in de opfok of waar die dan ook staat, staan en laat em lekker veulen zijn..
Eva_Jameson
Geplaatst: 17-05-09 18:01
Waarom zou die niet rond mogen kijken ? Mijn paardjes van bijde 1 doen dat ook gewoon nog steeds hoor mag best
je kan best eens lekker wandelen met je veulen. Maar laat het veulen ook wat rond kijken. Als het veulen meer mee gaat zal het vanzelf allemaal minder worden. Het hoort er gewoon bij.
hij kijkt waarschijnlijk gewoon lekker rond van nieuwschierigheid. ik zou hem lekker zijn gang laten gaan. lekker wandellen en lekker laten kijken, dan kannie alles in zich opnemen en is de kans dat ie evenuteel van iets schrikt stukken kleiner is.
Ik wil niet banketstaaf overkomen ofzo...maar ik loop ook al met mijn bijna 1 jarig veulen...ik ben er nu al veel mee bezig om de basis erin te krijgen. Voetjes geven, mee lopen aan het halstertouw, en achteruit als ik wil dat hij achteruit moet omdat hij te dicht bij komt etc...Het is een Nederlands Trekpaard....en zeg nou zelf...waar denk je dat je het meeste succes hebt? Bij een jaarling die wat dwars is bij het voetjes geven (wat overigens eigenlijk zelden gebeurd) of dik een ton?? En aan het halster lopen?? Denk je dat je een blok beton tegen kan houden als hij echt wil?? De basis leren is nooit verkeerd.
Het is niet elke dag, maar af en toe is helemaal niet verkeerd. Ze vallen heus niet uit elkaar van aandacht. Als ie het niet meer boeiend vind mag ie terug in de wei....
Laat je veulen gewoon lekker overal naar kijken zolang hij maar wel bijblijft met zijn koppie. Dat hij ook nog wat op jou let, verder is kijken geen probleem. Heb je later alleen maar voordeel van omdat hij vanalles al heeft gezien
wat is de leeftijd van het veulentje? Hier wandelen we ook wel eens met de veulens, maar dan met de merrie erbij. bij ons was dat omdat we nog een wei een stukje verderop hadden, na enkele weken liepen we met het veulen aan het halster mee. Met een heel jong veulen zou ik niet gaan wandelen, zeker niet zonder moeder. Ons veulen ben ik een paar keer mee gaan wandelen toen hij gespeend was met een half jaar. hij kon al wel aan het halster lopen toen hij met zijn moeder naar de andere wei ging.
Ik zou niet zo heel veel doen met een veulen, de basis en alles heel kort houden en verder lekker veulen laten zijn!
horseslovex
Geplaatst: 29-05-09 21:36
hallo, als aller eerst wat zowat iedereen zegt haal er een deskundig iemand erbij want voor je het weet heb je het veulen verpest dit moet je alsjeblieft niet persoonlijk opvatten hoor ik bedoel alleen dat als je gaat lopen trekken en boos worden word het helemaal niks je zal wel wat kunnen oefenen begin in de wei laat zien dat het heel leuk is om te wandelen en kleine stukjes laat je het veulentje mee lopen laat het veulen vooral leuk dat ditecht heel leuk is om te lopen
dag bedankt en ik hoop dat dit jou wat kan helpen p.szorg dat de moeder mee loopt of desnoods een andere merrie waar het veulen aan gehecht is help vaak