Welke eisen stel jij aan een paardenrusthuis?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

__karin__

Welke eisen stel jij aan een paardenrusthuis?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 20:29

Het onderwerp lijkt me duidelijk!

Paardenhouders ontkomen er niet aan: je paard wordt oud en hoe dan verder?

* Wat zou voor jouw oude paard die ideale situatie zijn?
* Hoeveel mag het kosten of liever een betaalde wachtlijst?
* Hoe zien de groepen eruit? Qua ruinen/merrie's en grote?
* 24/7 op de wei of ook opstallen?
* Welk voer?
* Hoe zien de weides eruit? Verschraalde graslanden?
* Op wat voor manier worden ze gevoerd? Biologische/natuur voer of normaal?
* Wil je eigenaar blijven op alle verantwoordelijkheid aan het rusthuis?
* Alleen oude paarden of ook afgekeurde jonger paarden?
* Moeten ze worden geborsteld of verzorgen paarden elkaar?
* Ontwormen of mestcontrole
* Vanaf welke leeftijd zou jij je paard laten rusten?

Kortom: Wat is jouw droombeeld?

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:49

Ik heb geen droom, ik doe aan realiteit. Als het paard te oud is om te werken, is het te oud om te leven en stuur ik het naar de eeuwige weides.

Anoniem

Re: Welke eisen stel jij aan een paardenrusthuis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:50

Ook erg overdreven als je 29 jaar lang een paard hebt gehad en dan maar laten afmaken omdat je er niet meer op kunt rijden, ronduit vals

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:54

Klinkt behoorlijk hard...

Mijn pony gaat straks met wedstrijdpensioen (hoewel, hij is nog wel te zien in de bixie ;) ).
Rust roest maar wanneer hij echt moeite krijgt gaat hij gewoon lekker het weiland op, poetsen, wandelen. Maar hij blijft lekker thuis. :)

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 23:00

als ze hier te oud worden om te kunnen werken gaan ze iedere dag gewoon thuis naar de wei. lekker poetsen en nog heel af en toe een rondje er op stappen. wanneer ze erge pijn zouden krijgen van wat dan ook dan is het afgelopen. vind ik realistisch. en eerlijk.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 23:02

Pijn hebben vind ik idd een ander verhaal.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 23:06

Als leven lijden word, dan moet je er een eind aan maken en een paard kan nog een super leven hebben als er niet meer op gereden word, dus ik vind de reactie van ikke ook wat kort door de bocht.

Tsja, als ik zelf een paard zou hebben zou ik hem zo lang mogelijk zelf willen (onder)houden, maar als ik hem of haar om wat voor reden dan ook naar een rusthuis zou doen, zou ik willen dat er veel mogelijkheden zijn.

Eet mijn paardje slecht of is hij ziek, dan zou ik hem op stal willen hebben, zodat ze zijn voer aan kunnen passen en hem in de gaten kunnen houden. Zou mijn paard gezond zijn, dan zou ik hem zo veel mogelijk op het weiland willen hebben met zijn soorgenootjes!

Merries en ruinen door elkaar, het maakt me niets uit! Als er maar goed word gekeken naar de samenstelling van de groep.

Wat betreft de kosten, als je je paard afstaat mogen de kosten wat mij betreft laag zijn, maar als je nog de volle eigendom hebt over je paardje, vind ik het niet meer dan logisch dat er kosten voor de stalling, voer en DA in rekening worden gebracht.

Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 23:08

@ ikke , ik vind je nogal kort door de bocht , mijn paard gaat 1 juni naar een rusthuis hij kan pijnvry van zijn pensioen genieten , maar rijden doet hem zeer zou ik hem dan maar af moeten maken ? nee hoor jij heb ook recht op een pensioen toch.

Ontopic :

Mijn paard heet artrose in beide voorbenen en mag nu lekker naar het rusthuis per 1 juni.
Ik dacht aan maximaal 150 euro in de maand.
Ruinen en merries bij elkaar maar wel beetje opletten qua leeftijd en groottes.
Nee snachts en bij heel slecht weer op stal,
wel met open boxen zo dat ze bij de buren kunnen kijken.
* Welk voer?
waar ik nu ga krijgen ze 2x biks en 2x kuil ikzelf zie liever hooi
Nee, kort gras.
Normaal.
Ja dat zeker.
alletwee, rust is rust.
Alleen als ze heeel erg vies zijn.
Mestcontrole bij wormen alles in 1 x ontwormen,
Mijne is nu 17 jaar.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 23:14

Ik hou mijn paard gewoon hier tot hij doodgaat, en aangezien hij net 7 is geworden gaat dat hopelijk nog lang duren :) Mijn paard is niet enkel om te rijden, dusja, als rijden niet meer gaat, dan blijven er nog veel andere dingen over.

De paarden in de vzw (allemaal ex-manegepaarden) staan 24/7 op de weide (middelhoog gras, 1,5 hectare) met twee ruime schuilstallen, krijgen hooi en normaal voer bijgevoerd, supplementen wie dat nodig heeft, enkele keren per week een borstelbeurt, elke dag controle, af en toe dingen als stapwandeling aan de hand. Ruinen en merries staan door elkaar. Ze worden om de drie maanden ontwormd.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 23:22

Ik zou als mijn paard oud is, dan verkoop ik het natuurlijk niet meer, zelf willen zien en verzorgen, dan wil ik het niet uit handen geven, aan wie of wat dan ook, er zijn genoeg leuke dingen te doen met een bejaard paard, zeker als het jou veel plezier had gegeven dan zorg je toch voor een goede oude dag, maar het wordt anders als het pijn heeft enof geen plezier meer in heeft van ouderdom, dan zou ik het in laten slapen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 23:29

joyce2 schreef:
Als leven lijden word, dan moet je er een eind aan maken en een paard kan nog een super leven hebben als er niet meer op gereden word, dus ik vind de reactie van ikke ook wat kort door de bocht.

Werken = rijden?? Waar zeg ik dat?? Waarom trek jij DIE conclusie?

I've been there, done that, mijn oude sok is met 29 gegaan, daar was niks meer van te maken.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 23:35

mijn pony blijft bij mij tot hij sterft. Van de 4 jaar dat ik hem nu heb is hij al 3 jaar met pensioen.

maar stel dat hij naar een rusthuis gaat heb ik deze eisen:

lekker bij mij blijven. Anders op een mooie wei met warme stal, hij heeft artrose.
max. 100 in de maand
Alles door elkaar zolang het gaat. Je moet niet alle sufferds bij elkaar zetten, ik denk dat paarden ook wel actie nodig hebben.
in de zomer op de wei, in de winter op een warme stal met deken ivm atrose
* Welk voer?
hooi en soms wat bijvoeding zoals appels
grote graslanden met heuveltjes ed. kort gras, niet te groen. Hij mag mollig zijn niet moddervet.
gewoon hooi.
ik wil wel de eigenaar blijven
Alles mag en kan wel bij elkaar denk ik mits men naar temperament kijkt.
In de zomer hoeven ze er niet aan te komen (afgezien van eczeemcontrole) na de winter helpen met verharen.
mestcontrole
vanaf de leeftijd dat hij echt rust zoekt en aangeeft niet te willen werken. Wat hij dus gedaan heeft

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 23:40

__karin__ schreef:
Het onderwerp lijkt me duidelijk!

Paardenhouders ontkomen er niet aan: je paard wordt oud en hoe dan verder?

Lekker op het land lopen, zomers en 's winters in een zo veel mogelijk stabiel kudde. 's Nachts in een grote loopstal met een heel dik pak stro.

Ik heb liever dat het per maand een bedrag kost. Ik denk rond de 150 euro per maand ofzo?

* Hoe zien de groepen eruit? Qua ruinen/merrie's en grootte?
Groepen van een dier of 5 vind ik groot zat, maar klik is belangrijker dan de grootte. Merries en ruinen gewoon door elkaar. Echte pismerries liever niet in de groep, dat heb ik nu al en dat is alleen maar gezeik.

Ook op stal, maar dan wel grote loopstallen waar ze met de hele groep in kunnen. Aangezien mijn groepen maar uit 5 dieren bestaat kan dat ook, met ruimte om lekker rond te scharrelen.

* Welk voer?
Vééééééél goed ruwvoer. Gewoon compleet onbeperkt ruwvoer. Voor het lekkere of om medicijnen of nodige suplementen te voeren 1x per dag iets van muesli of slobber ofzo. Geen echt krachtvoer krachtvoer, allemaal nutteloze eiwitten.

Een weide is een weide, met lekker sappig groen gras waar ze heerlijk kunnen grazen.

Ze worden gevoerd met wat goed bij het paard past. Een sober paard heeft ook op hoge leeftijd wat anders nodig dan iets wat gigantisch hoog in het bloed staat.

Eigenaar blijven.

Alleen oude paarden in de groep. Een jong paard is toch drukker dan een ouder dier.

Ik denk dat 1 of 2 keer in de week een borsteltje eroverheen, zomers een keertje lekker wassen. Gewoon dat ze nog wel in handen zijn en aandacht krijgen. Met borstelen kun je ook direct controleren op wondjes, op slecht verharen, op dunner worden enz.

Ontwormen.

Dat is echt compleet afhankelijk van wanneer ze op is. Tegen een jaar of 20 denk ik toch wel rustiger aan te doen, maar zolang ze het nog leuk vind om lekker met mij te gaan wandelen enzo...

Kortom: Wat is jouw droombeeld?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:12

@ Ikke, jij schrijft "als hij niet meer kan werken", onder werken versta ik dat het paard dus nog een soort van arbeid verricht, of dat nou onder het zadel, of voor de kar is.

Onder rusten versta ik lekker lanterfanten in het weiland, beetje wandelen, beetje poetsen. Maar als jij dat ook als werken ziet, dan heb ik niets gezegd.

Enne, ik ben niet de enige die een tegenreactie heeft gegeven op jou opmerking, dus ik denk dat meerdere mensen jou reactie verkeerd hebben opgevat!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 11:24

Een paard wat kan lanterfanten in de wei, kan ook aan de lange lijnen lopen en een beetje creatieve geest kan daar zinvol werk van maken. Het is maar hoe groot je fantasie is. Zelfs gepoetst worden kan werk zijn, het is maar door wie je het paard laat poetsen.......

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 12:58

Ik ben benieuwd of de paarden die thuis blijven op een pensionstal blijven of echt in de weide bij de eigenaar.
Graag wil ik mijn paarden een oude dag geven waarbij ze zoveel mogelijk hun natuurlijk gedrag kunnen tonen.

Zijn de kosten voor jullie ook een reden om wel of niet je paard of pony in een paardenrusthuis te plaatsen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 13:02

Nou ja, kijk, als het 300 euro per maand kost, dan ja, dan zijn de kosten reden om haar wel of niet in een rusthuis te plaatsen

ijskast2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:11

ik ben geen fan van paardenrusthuizen. Ken ook twee manegepaarden die naar een rusthuis werden gestuurd en de paarden werden daar zwaar depressief. Waarom, ze kregen bijna geen aandacht en waren het gewend veel te werken, de overgang naar niets te hoeven doen was voor hen niets. Bij een eigen paard zou ik die liever zelf houden op de wei zodat het beestje genoeg aandacht krijgt. wil niet zeggen dat een paardenrusthuis voor alle paarden slecht is.

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:23

Tja, ik heb mijn eigen rusthuisje. Het zijn maar twee merries hoor, allebei 25+ .
Hier gaan ze elke ochtend rons een uur of 7 de wei op, met schuilstal. s'Avonds tussen 22 en 23 uur haal ik ze weer binnen.

Ik zou ze kunnen laten staan maar ik wil controle op wat ze eten, hoeveel ze eten en het is makkelijk als ze medicatie moeten hebben.

Ik voer Subli seiores priores, in de zomer 2 keer daags en s'avonds flink wat hooi op stal. Ook krijgen ze wat muesli voor de lekker.
In de winter krijgen ze 3 maal daag subli en de hele dag hooi op het land.

Ik rijd niet op ze maar poetsen doen we wel elke avond, dan controleer ik meteen de benen even en of ze verder nog wondjes hebben.

Ze hebben het erg naar hun zin, zijn vrolijk en gezond.
De ene is een oudmanege pony maar zij heeft geen last van een depressie.

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 14:33

Het is inderdaad niet goed voor paarden om op slag te stoppen met werken en zonder verzorging.

Zou het goed zijn als paardenrusthuizen een 'afkick' begeleiding zouden aanbieden? En het wel blijven verzorgen van de paarden zoals HBVisser en ijskast2009 zeggen?

Ik kan me voorstellen dat het 300 euro kost je je paard niet naar een rusthuis stuurt.. Maar hoe zit het als je hem voor bijna niets of gratis kunt neerzetten? En je overtuigd bent van goede zorg?
Het paardenrusthuis kan hun hem wellicht goedkoper verzorgen dan jij zelf. Misschien zelfs beter doordat ze meer tijd en faciliteiten hebben. Zou je dan eerder kiezen voor een rusthuis?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 23:25

In principe zou ik best bereid zijn mijn paard in een rusthuis te zetten, hoewel ik er liever zelf voor blijf zorgen

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:14

Ik zou mijn paarden niet in een groot paardenrusthuis willen hebben. Persoonlijke aandacht is er dan niet vollop bij, waardoor paard niet genoeg aandacht krijgt en misschien wel dingen over het hoofd worden gezien.

Eén van de merries bij HBVisser (de oud manege pony) is van mij, en dat vind ik prima zo. Kleinschalig, persoonlijke aandacht en overzicht. Mochten de dieren ziek zijn, anders doen als normaal, iets opgelopen hebben op het weiland, dan wordt dit ook direct opgemerkt. Controle over het voer en inspraak. Veel doen we in overleg, ik denk dat er veel minder mogelijk is bij een grote opvang. Ze komt elke dag in handen en wordt er gekroeld.
En bij een bekende vind ik zoiezo beter als bij vreemde mensen. Daar vertrouw ik niet genoeg op.

Ik blijf wel eigenaar, ik zou mijn dieren nooit over doen aan zo'n opvang waar je een afstandsverklaring moet tekenen!

Ragebol1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:33

Ik hoop dat ik een beetje voldoe aan je eisen GC ;)

Voor mij is het hobby. Ik zou er nog wel een ouwetje of twee kleine ouwetjes bij willen hebben. Dan krijg je echt een kuddetje.
Twee oudere ruintjes zou perfect zijn voor het evenwicht tussen de dames.

En ik ken mijn paardjes (nou ja "mijn") door en door. Als ze ook maar een scheet dwars zit dan zie ik het.
Mijn eigen merrie heeft een jaar in een rusthuis gestaan. Daar was het echt super en hebben ze haar ook prima verzorgd, maar toch zie je door de grootte van het paardenbestand dat ze soms achter de feiten aanlopen. Gewoon omdat het met zoveel paarden niet eerder opgemerkt wordt. Er was schimmel uitgebroken en dit heeft op mijn merrie nogal een impact gehad.

Uiteraard is de schimmel aangepakt en mijn merrie heeft ook nog een vitaminespuit gekregen en extra voer, toch kreeg ik haar wat schraal terug.
Niet omdat ze er niet goed voor zorgden, dat deden ze meer dan goed. Maar omdat het gewoonweg onmogelijk is om met zoveel paarden dat soort dingen heel snel op te merken.

__karin__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 18:03

Dus als ik doet zo lees zijn kleinschalige paardenrusthuizen 'beter' ?

Mag ik aan GC vragen hoe veel je er voor betaald?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:06

En wat vinden jullie dan van een rusthuis zoals Stichting De Paardenkamp?