Hoe/Tips om bijten & schuren(tegen je aan duwen) af te leren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaLOVES

Hoe/Tips om bijten & schuren(tegen je aan duwen) af te leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 17:25

Ik heb een paar vragen, :+
Hoe leer ik bijten af
&
Hoe leer ik af dat een paard tegen je schuurd of tegen je aan duwt echt zwaar iritant.. :P
Laatst bijgewerkt door Judje op 10-06-09 20:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Code voor schuine letters verwijderd. Deze graag alleen gebruiken om zinsdelen/zinnen extra op te laten vallen en niet voor hele berichten.

aeolusnr1

Re: Hoe/Tips om bijten & schuren(tegen je aan duwen) af te leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 20:21

Dit is deels een dominantie probleem en ook geen respekt.
Grondwerk doen en dan heel streng en supper consequent zijn.

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 23:25

als mijn pony bijt springt hij meestal naar achteren omdat hij dat gewoon een tik op zijn neus krijgt. Bijten tolereer ik niet, en van zon tik schrikken ze snel en leren ze ervan ;) Tegen je schuren is toch duidelijk wegduwen en onder geen omstandigheden toelaten. duurt even voordat alles lukt hoor!

xRoossie95

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:26

Duidelijk zijn en een tik geven op zijn neus of ander gedeelte. Laten weten dat je het er niet mee eens bent en dat hij maar ene andere schuurpaal moet zoeken ;)

MelissaLOVES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 11:37

ik verzorg hem al bijna 4/5 jaar en ik heb hem steeds een tik gegeven,, maar het lost niks op..

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:15

waar geef je hem een tik dan? ik doe altijd op zn snoet daar schrikt hij van omdat het een gevoelig deel is. Ook moet je ferm nee zeggen.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 12:19

Ik zou geen tik geven, maar hem even een pasje achteruit zetten, en zelf op zijn plekje gaan staan..
Consequent volhouden..

succes met het paardje

MelissaLOVES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 17:57

@Pelryo: gewoon op z'n neus geef ik een tik of ik waarschuw,

@FitzChivalry: wat bedoel je dan op z'n plek staan?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:09

Zoals ik het zeg.. je zet hem achteruit, zodat jij kunt gaan staan waar hij stond..
Zo ben jij dominant over hem..

I_love_Jenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:27

bij het bijten moet je telkens, gewoon nee zeggen en hem een tik geven,, en met dat schuren daar heb ik ook last van met mij vz pony,, gewoon wegduwen en tik geven.. mijnes leert het al wat af dat bijten

ce_lientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 18:29

ik denk dat een tik (je) en een duidelijk nee ook voldoende moet zijn.. wel consequent blijven!

MelissaLOVES

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 18:04

Dankjee voor de reactie's en tips

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:47

Mijn haflinger bijt gelukkig niet, maar heeft wel de neiging om tegen je aan te schuren vooral na het rijden als ze wat bezweet is.

Heb haar altijd een paar stappen naar achteren laten zetten als ze dat deed en dat duurde enkele weken (beetje haflinger eige, lekker eigenwijs en volhardend) maar nu heb ik daar geen last meer van.

Tis wel grappig op dit moment opdat ik een nieuwe bijrijdster heb zie ik dat ze het bij opnieuw probeert, gelukkig accepteerd ze dat niet en zet haar ook in dr achteruit dus dat zal snel over zijn.

xStampertjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-09 22:56

Ik heb ongeveer het zelfde probleem. Ik heb sinds een paar dagen een nieuw verzorgpaard (kreupel) dat een stukje achter ons huis staat op een weilandje. Ik ga elke dag even naar haar toe, maar wanneer ik het hek in ga loopt ze me zo goed als omver!
Als ik haar een tik geef heeft ze daar helemaal niets van op haar neus niet, borst niet, helemaal nergens niet. En wanneer ik haar een paar passen achteruit wil zetten gaat ze met haar volle gewicht op mij in of keert ze mij haar kont toe. Ze heeft door dat ze veel sterker is. Ik ga het hek niet uit voordat ze uit ''mijn'' ruimte is maar ze merkt dat ik nerveus ben. En als ik achter het hek sta gaat ze af en toe met haar kont tegen het hek staan en duwt ze met haar volle gewicht ertegen aan. Ik wil dus niet dat ze zoiets doet als ik binnen het hek sta of erger nog uithaalt. Ik ben met de kennismaking als bij elk paard zonder angst naar haar toegegaan en rustig laten snuffelen maar ze maakt me steeds meer onzeker.
Het is een flinke friese merrie van 1.73 waar ik de achtergrond niet van ken dus ben ik toch liever voorzichtig. Ze staat alleen op het weiland en heb verder geen paddock of iets dergelijks om met haar te wandelen dus ik weet niet hoe ik hiermee om moet gaan. Iemand tips?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 07:32

als paardjelief niet aan de kant wenst te gaan en zelfs de kont toekeert ben ik toch geneigd het redelijk vriendelijke tikje te vervangen tot een forse schop onder haar kont. Even tot paardjelief doordringen dat dit toch echt heel definitief niet de bedoeling is. Als je dat 1x keer goed doet is het hele probleem zomaar opgelost..

Nenss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:53

ce_lientje schreef:
ik denk dat een tik (je) en een duidelijk nee ook voldoende moet zijn.. wel consequent blijven!

Zo doe ik het ook,
mijn paard is met de fles opgevoed en heeft dus geen manieren van zijn moeder meegekregen,
op het begin was hij heel erg happerig en druk, als je consequent bent kun je ze dit grotendeels afleren.
Wel eerlijk blijven tegenover je paard, dus wel iedere keer een tikje geven en niet de ene keer wel en de andere keer niet.

marlous77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:04

troi schreef:
als paardjelief niet aan de kant wenst te gaan en zelfs de kont toekeert ben ik toch geneigd het redelijk vriendelijke tikje te vervangen tot een forse schop onder haar kont.

Sorry?? Een forse schop onder haar kont? Een paard corrigeren heeft niets te maken met dat het hard moet zijn en pijnlijk.