zo'n verschil tussen zomer en winter!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Marigold

zo'n verschil tussen zomer en winter!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 17:19

ik merk bij onze pony zo'n verschil in gedrag in de zomer of in de winter!

wij hebben onze shetlandpony nu bijna 1 jaar.
toen we haar ontmoetten en later haar kregen, was het een ontzettend rustige en meegaande pony.
de hele zomer bleef ze dat en hebben we ontzettend van haar genoten, lange wandelingen gemaakt, gepicknict in het bos, noem maar op, ze liep altijd heel gemoedelijk achter ons aan aan een lang touw, vond alles erg leuk, keek nergens van op, enz.

in de winter veranderde ze langzaam maar zeker.
ze werd druk, leek me uit te testen, liet zich niet vangen als ik een halstertouw meehad, vond het leuk om hard door de wei te crossen, kwam altijd in galop aanvliegen als ik eraan kwam, enz.
een heel andere pony dus, nog steeds de oude in de zin van dat ze nooit bijt of trapt, maar verder ineens erg actief, en aan de hand met wandelen bijna niet te houden.
heb toen besloten dat ik haar in de winter maar gewoon lekker op het land liet staan, en niet meer uit de wei ging halen (behalve voor de hoefsmid).

ik vroeg me af of ze nou zo zou blijven (de fysio had haar gekraakt in de zomer omdat ze vast zat in de rug, ze loopt bij ons los en op de groep, terwijl ze op haar vorige adres aan de stik stond, ik dacht dat ze misschien opleefde en zich weer jeugdig voelde, en daarom zo druk en vrolijk was).

maar nu is het weer warm, de wintervacht laat los (elke dag haal ik er weer een berg vacht uit)
en ze veranderd weer helemaal naar de rustige vriendelijke pony die ze vorige zomer ook was!
vandaag dus weer eens uit de wei gehaald, klein eindje gewandeld, en ze vond het gewoon weer helemaal leuk! :D
ben ik blij mee, we gaan het wandelen nu dus weer lekker oppakken! :D

zijn jullie pony's ook zo anders in de zomer en in de winter?
of is dit gewoon een 'tic' van die van ons :P

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 17:59

Nou.. de meeste paarden zijn frisser in de winter omdat het dan gewoon veel kouder is.. Mensen worden ook sloom als het heet is :Y)

Marigold

Re: zo'n verschil tussen zomer en winter!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 18:24

ja dat ze wat frisser zijn in de winter, oké.
maar bij onze pony is het verschil dus echt

zomer: lang touw, wandelt rustig mee
winter: dribbelen, wegschieten, terugweg alleen te houden met een touw om de neus.

misschien is het omdat het een shet is, die voelen zich veel actiever in een kouder klimaat. (voor hun natuurlijk klimaat)

_BLOEMPOTJE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 18:25

Ja, bij ons zijn ze ook allemaal veel drukker. Maar dit komt ook omdat ze in de winter niet meer hele dagen op de wei staan.
In de zomer is ze weer helemaal rustig omdat ze hele dagen en nachten op de wei staan :)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 18:28

mijn pony staat wel altijd buiten, zomer en winter 24/7.
van andere pony's merk ik wel dat ze in de winter drukker zijn omdat het bijvoorbeeld waait, maar onze pony leek wel gewoon helemaal te veranderen van karakter zegmaar.
maar ja, dat is onze eigen pony he, daar let je vanzelf ook meer of anders op, alles valt dan ook meer op, helemaal omdat het onze eerste winter was dat we haar hebben.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 13:31

Mijn paard is ook altijd erg druk en fris in de winter. Vooral als het koud is. Als het richting vriezen gaat of sneeuwen dan wordt ze helemaal hyper! Gaat het waaien dan is het helemaal een ramp.. Die gedragwisseling is denk ik niet zo heel erg vreemd..

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:29

ik merk niet gek veel verschil, wel is die weer gelukkiger want hij staat dag en nacht op de wei, en daar wordt die een stuk vrolijker van ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 09:31

Ik merk ook niet veel verschil. In de winter trekken ze mss iets vaker een sprintje door de wei, maar verder blijven ze gewoon normaal.

Alicia2u

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:46

Bij mijn paard is het juist andersom; die gaat in de winter helemaal in zichzelf en is erg rustig. In de zomer is hij juist vol energie en wil alles proberen. Hij staat zowel zomer als winter 24/7 buiten, in de winter krijgt hij krachtvoer en hooi, in de zomer alleen gras en hooi. Ik heb het maar geaccepteerd, ik kan met zowel in de zomer en winter goed met hem werken, ondanks het verschil in energie.

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 16:53

Inderdaad ja, één van mijn paarden ook. Die is heel rustig in de winter en juist vol energie in de zomer. Ze staat sinds vorig jaar december op stal, maar het zomer-/ winterverhaal is niet veranderd daardoor :)