Wat is hier tegen te doen..? (paard van derden ongelukkig)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Christina01

Wat is hier tegen te doen..? (paard van derden ongelukkig)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 10:36

Korte situatieschets: Paard op stal wat behoorlijk aan moet komen. Het zadel past niet goed en verpest zijn rug. Er wordt 4-5 keer per week mee gereden, het liefst in een érg zware buitenbak, want dat is goed voor zijn spieren en conditie, en in de binnenbak is hij niet te controleren wat dan gaat-ie te hard. Veel draven en galopperen tijdens het rijden. Dier krijgt veel voer, maar alleen basisbrok, voer met meer voedingsstoffen is te duur. Een nieuw zadel is ook te duur. Snap ik, ik heb ook geen 1500 euro liggen voor een zadel, maar er wordt gewoon verder mee gereden, en niet eens gezocht naar een vervangend tweedehands zadel oid., geen zadelmaker erbij, niets. Advies is ook gegeven om paard eerst stil te zetten en bij te voeren totdat hij meer op gewicht is, gebeurt dus niet. Maar goed. Tandarts is ook te duur. Dierenarts is te duur, mocht het nodig zijn.

Paard is duidelijk ongelukkig, zijn hele lichaam zit vast en is stijf, eigenaar heeft dit niet eens in de gaten. Er zijn al dingen tegen hem gezegd over dat een zware bak helemaal niet goed is ("nou, voor mijn paard wel hoor.."), dat het zadel niet goed is ("ja, ja, dat snap ik wel..maar ik ga toch rijden nu"), dat hij aan moet komen ("ja, maar ik voer hem toch extra?")..en zo gaat het door.

Eigenaar is verder heel aardig, maar het paard lijdt hier behoorlijk onder, lijkt me. Weet iemand wat ik hier het beste mee zou kunnen doen..?
Laatst bijgewerkt door Judje op 16-05-09 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

joyce2

Re: Wat is hier tegen te doen..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:45

Je kunt hier helaas niets aan doen. Jullie hebben de eigenaar al aangesproken en als hij er niets mee doet, kunnen jullie hem helaas niet dwingen.... Misschien dat de eigenaar van stal er wat van kan zeggen, meestal maakt zoiets meer indruk dan wanneer stalgenoten iets zeggen. Nogmaals, ik denk dat je machteloos staat!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 11:05

Don't carry the world........
Je kunt niet alle zielige paarden helpen. Je hebt je kennis beschikbaar gesteld; als men daar geen gebruik van wil maken, dan kun je daar erg weinig aan doen.

elias

Re: Wat is hier tegen te doen..? (paard van derden ongelukkig)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:33

misschien met de staleigenaar hierover gaan praten?

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 22:36

geef ze een boek over hoe je met paarden en het rijden omgaat.

Christina01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 19:49

Staleigenaar doet hier niets tegen. Boek kan ik wel geven, maar betwijfel of het gelezen zou worden. Waarschijnlijk niet.

Ikke: dat hoef ik ook niet hoor..maar dit zielige paard staat vlak naast 't mijne, ik loop er elke dag langs, en dan vind ik het wel iets anders dan het paard wat een half uur verderop staat, zeg maar.

Weet iemand goede sites die ik zou kunnen doormailen? Of topics hier ofzo? Geen enorme leesverhalen, maar wel iets waar ik mee duidelijk kan maken dat de persoon toch niet helemaal goed bezig is..

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:53

Ik zou me er niet mee bemoeien als ik jou was. Je hebt gewoon niet genoeg argumenten.

Je zegt dat je het paard te mager vindt, maar tegelijk schrijf je dat hij veel eten krijgt en heet is.

Je schrijft dat het zadel niet past naar jouw mening. Maar zo te horen heeft hij geen drukplekken.

Het is niet verboden om in een zware bak te rijden. Zo te horen is het paard niet kreupel.

Ik zou me er gewoon niet mee bemoeien. Als hij niet genoeg te eten krijgt, wonden heeft of kreupel is heb je een reden om er iets van te zeggen. Anders moet je je gewoon niet bemoeien met paarden van andere mensen.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:57

Ik ben het wel eens met Rapperijder. Het is allemaal erg vervelend als een paard het niet goed heeft, maar ik vind dat mensen veel te snel conclusies trekken over andermans paarden. Je wilt mijn paard op het moment ook niet zien, dan zou je bijna de dierenbescherming gaan bellen. Maar als je het verhaal er achter hoort, is het ineens heel anders. Ik zou dus maar voorzichtig zijn met dit soort zaken.

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:59

altijd erg triest dat mensen een paard nemen zonder dat ze daarna nog andere dingen kunnen betalen zoals een fatsoenlijk zadel, tandarts of goed voer.

Maar ik ben idd bang dat je hier niks mee kan, als je de eigenaar hebt aangesproken en die luister verder niet zijn je opties denk ik op.

BenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 23:05

Het is misschien een andere stap maar in hoeverre kan een dierenbescherming bij deze situaties helpen?

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 23:12

BenB schreef:
Het is misschien een andere stap maar in hoeverre kan een dierenbescherming bij deze situaties helpen?

En waarvoor precies moet de dierenbescherming komen?
Het paard wordt verzorgd en gevoerd, heeft dezelfde faciliteiten als het paard van TS, heeft geen wonden en is niet kreupel.

Het is de persoonlijke mening van TS dat het zadel niet goed past, dat ze in de binnen- in plaats van de buitenbak zouden moeten rijden, en dat hij ander voer moet hebben. Maar daar kan de DB verder ook niks mee.

Christina01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 09:00

Dit is absoluut NIET mijn persoonlijke mening. Zelfs de eigenaar is zich van al deze feiten bewust, en zegt dit ook. Maar doet er gewoon niks aan.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 09:02

je kunt er niks aan doen het is de eigenaar die beslist wat hij er mee wilt doen.

Helaas

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 10:16

Dierenbescherming doet niet snel iets (heb zelf ook wel eens gebeld voor een situatie, veel erger nog dan dit en om meerdere paarden). Als een paard geen water heeft en bijna ligt te creperen, dan komen ze (bij wijze van). In dit geval zullen ze er niks aan doen denk ik. Neemt niet weg dat zo'n manier van omgang met een paard niet tof is..
Zou het een optie zijn dat je hem aanbiedt te helpen zoeken naar een ander (2e hands) zadel? Zodat hij inziet dat het helemaal niet zo heel duur hoeft te zijn?

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 10:30

Ik denk dat mensen daar niet van gediend zijn, andere mensen die zich met "hun zaken bemoeien". Hoe goed het dan ook bedoelt is, deze mensen hebben geloof ik al aangeven niets aan de situatie te gaan doen. Als je dan door blijft drammen denk ik dat je het alleen maar erger gaat maken...

Dierenbescherming komt inderdaad alleen in extreme gevallen, paarden die graatmager zijn, vol met wormen zitten, geen water hebben ed.

Judje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 17:06

Omdat dit topic is geopend met een Schaduwaccount (SA) wordt deze gesloten.