Schuurplekken op het hoofd

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Hiraeth

Schuurplekken op het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 22:25

Sinds een paar dagen heeft mijn pony het weer, ze schuurt met haar hoofd en dat veroorzaakt kale plekken rond de ogen.
En dan vooral boven de ogen, vanochtend had ze het al een beetje open geschuurd.
Maar, het komt elk jaar weer terug, vorig jaar iets minder maar dit jaar toch wel weer opvallend.
Het is vooral deze tijd, in de winter en herfst heeft ze er geen last van.
Ze heeft het alleen in de voorzomer.

Valt hier iets tegen te doen? Want mevrouw wordt er niet bepaald knapper van. }:0

_00_0

Re: Schuurplekken op het hoofd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:28

ik wilde net hetzelfde topic openen :+ ik hou het dus in de gaten. Heeft die van jou ook van die zwarte plekken rond ogen en mond? Mijne heeft sinds kort dikke korsten maar hij schuurt ook aan de speciekuip. Zoek een superzalfje.

Weet je ook waar jou pony aan schuurt?

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 22:31

Pelryo schreef:
ik wilde net hetzelfde topic openen :+ ik hou het dus in de gaten. Heeft die van jou ook van die zwarte plekken rond ogen en mond? Mijne heeft sinds kort dikke korsten maar hij schuurt ook aan de speciekuip. Zoek een superzalfje.

Weet je ook waar jou pony aan schuurt?

Niet bij de mond, alleen bij de ogen.
Waar ze aan schuurt? Uhm, bij het rollen aan het zand? En in de box een beetje aan van alles wat ze tegenkomt. ;(

Jaan81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 14:01

Die van mij hebben het ook. Heb echt het idee dat het door het verharen komt..... Poets me al een ongeluk, dus een extra middeltje zou mooi zijn!

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 16:53

Door het verharen zou eigenlijk praktisch gezien niet mogelijk zijn. Aangezien Chanell al een tijd geleden verhaard is, ze was vroeg dit jaar. ;) Dus, daar zou het niet aan kunnen liggen. (Denk ik dan maar zo :P)

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:55

Mijne heeft het ook, hele hoofd en rond de ogen, helemaal kaal geschuurd!

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:24

Mijn ijslander merrie kan somers ook een beetje jeuk hebben. Ze schuurt zich dan wel niet open maar gewoon eczeembalsum oid werkt bij haar heel goed. Helpt trouwens ook als ik het op mijn eigen muggenbulten smeer.
Ze heeft evrder geen zomereczeem maar ik zou gewoon wat jeukstillende middelen proberen.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:03

een vriendin van mij had het ook met haar paard, die smeerde en een prutje van groene leem op. dus groene leem poeder met water, wordt soort klei substansie en dat op de plekken smeren, dit wel regelmtatig herhalen.

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:35

Het is bij die van mij geen zomerexceem, de da komt binnenkort, zal ik wel laten weten wat die zei.

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:40

Oke, ik ben dus niet de enige met dit probleem! Mijn fjord schuurt de zijkant en bovenkant van zijn hoofd en heeft ook kale plekken. Ik smeer gel met dode zee zout in zijn manentop en langs zijn haarinzet, maar echt helpen doet het maar even. Ik blijf dit topic ook volgen want tips zijn idd welkom. :j

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 23:18

En anti jeuk, waar is het te krijgen? Bij alle ruiterzaken of alleen bij grotere? Heb het namelijk nog nooit gezien, maar zocht er dan ook nog niet naar. Zijn er ook ervaringen met bepaalde merken dat dus echt floppers zijn?

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 10:15

Met anti-jeuk bedoelde ik gewoon eczeembalsum oid. Die kan je bijna overal wel krijgen ook bij de Boerenbond (of welkoop).

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-09 17:13

Intussen even een overzicht hoe het nu met Chanell is en wat ik heb opgehaald.

We gebruikte eerst spul dat het genezen van de wondjes kon helpen. Het genezen ging redelijk, het werd al zachter maar er kwamen weer nieuwe plekken. Toen hebben we bij de Welkoop Exceembalsum gehaald, wat BleikjA aanraadde. Het ging super, maar ze schuurde nog een beetje. Nu hebben we een vliegenmasker opgehaald, en nu is het schuren eigenlijk gewoon gestopt, de plekken bij de ogen krijgen al een beetje haartjes. Ik ben zo blij. :)

Intotaal heeft het iets van 30 euro gekocht, zeker weet ik het niet hoor. ;) Maar dat is een richtprijs, was te lui om te rekenen. :)

smaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 20:09

Bij mij is de da geweest, jammer genoeg staan mijn paarden op bijna 3 uur rijden en zie ik ze 1x per 2 maanden, helaas. (door prive omstandigheden) Daardoor kan ik ze dus niet in de gaten houden en toen ik er afgelopen zaterdag ging kijken had ze al haar hele hoofd openliggen.
Het is dus schimmel, er was een ponietje bijgezet, waarvan ik al dacht dat die schimmel had, nu moet ze een aantal keer gewassen worden met Imaverol.

Isja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 11:03

mijn paard heeft het ook gehad, en bleek later schimmel te hebben.
maar als het elk jaar terug komt, is het wel heel raar !

xmelissax

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:23

mijn fjord heeft het ook. echt heel zijn gezicht tot bloedens toe. de eerste dagen smeer ik er tea tree zalf van drechtsteden op dat is met groene leem.
daarna heeft hij een masker op gekregen met neusflap en oren en heb ik er dode zee zout gel opgedaan en het is eindelijk weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 12:24

Mijn pony heeft het ook elk jaar weer, bij haar is het zomereczeem ze draagt nu dus ook een masker

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 23:30

Ik vind Chanell intussen toch redelijk genezen verklaart, ten minste. Er komen haartjes door en ze ziet er al beter uit. Geen nieuwe plekken etc.

Maarrehm, hoe lang duurt ongeveer voordat het eigenlijk vrij normaal er uit ziet. :P Zou ik graag willen weten, maar hoeft niet persé. :P

Iemand ook enig idee wat het kan zijn, schimmel lijkt me vaag, want een schimmel komt toch niet elk jaar terug?

xmelissax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 07:09

nee het zal geen schimmel zijn. bij mijn paardje komt het ook elk jaar terug en de dierenarts zei dat het een gevolg is van ZE.
zolang ze er niet meer zo aan schuren geneest het vanzelf. bij mijn paardje heeft het ongeveer een maandje geduurd.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 13:59