Buitenrijden voorheen heerlijk, nu niet meer

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Poenarie

Buitenrijden voorheen heerlijk, nu niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 10:36

Hoi,

Een jaar geleden kon ik met mijn haflinger heerlijk (alleen) buitenrijden, reed regelmatig buiten zonder zadel en alleen een hoofdstel.
Was altijd heel goed te doen, want hij luisterde super en vond vrijwel niets eng.
Toen ben ik in mei verhuist naar een andere stal, ook over de weg o/h zadel, want het was op loopafstand.

Na een weekje wilde ik wel weer een buitenritje maken, maar het begon al toen ik de uitrit af ging..
Stilstaan, achteruit lopen, hals erop en sterk maken.. Ik dacht dat dit was om uit te proberen, dus strafte hem hiervoor.
Uiteindelijk is het de hele rit zo doorgegaan, gevaarlijk zelfs; want hij keerde zijn kont de weg op.
Alles was eng.. Ben er af en toe ook afgestapt, en dan was alles goed, maar zodra ik er weer op ging ging het weer mis.

Als iemand anders erop zit en ik fiets ernaast is er niets aan de hand, zo ook andersom.

Wie heeft hier ervaring mee, en kan mij vertellen wat dan de oplossing is.
Hij doet dit alleen op de weg als hij bereden is!

juval

Re: Buitenrijden voorheen heerlijk, nu niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 10:38

misschien helpt het om een aantal keer met een ander paard ernaast op stap te gaan??

ik weet niet of paarden zo slim zijn, maar misschien is hij 'bang' dat hij weer moet verhuizen?

lastig probleem, je moet goed uitzoeken of het echt angst is, of koppigheid.. maar hoe je daarachter kan komen? geen idee.
sterkte ermee!

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 10:53

Ja, maar dat is zo lastig.. De blik uit zijn ogen zegt dat ie bang is, die zijn groot.
Maar het gekke is, dat ie dat voor die "goeie" stalling ook al deed, maar dat was over toen hij verhuisde. ;(

Met een paard ernaast gaat ook gewoon goed, behalve als hij voorop moet, dan wordt hij onzeker en wil hij niet meer lopen.
Tenzij ik super super boos word, maar dan lijkt het dat ie het alleen maar meer doet..

Ik weet ook niet of paarden zo slim zijn. :D
Bedankt voor je snelle reactie!

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-09 17:06

Niemand meer?

Annemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 17:53

Je zegt dat het met een ander paard erbij wel goed gaat? Tenzij je paard voorop loopt?
Dan zou ik eens gaan oefenen met een ander paard erbij. En dan net zo lang blijven oefenen, tot jouw paard braaf voorop wil lopen. Als dat goed gaat, kun je weer gaan proberen alleen te gaan.
Vervelend zeg, succes ermee.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 17:59

Dit is heel logisch gedrag.
En nee....je paard is niet bang weer te moeten verhuizen....maar het heeft er wel mee te maken.
Je paard is bij zijn vertrouwde kudde weggehaald.
Nu zit hij in een nieuwe kudde. Daarin heeft hij nog geen vertrouwen, dat als hij weg gaat van de kudde dat het wel goed komt.
Daarvoor is hij nog te onzeker over zijn plek in de nieuwe kudde.
En vandaar dat hij niet bij de kudde weg wil. Heel logisch....want een paard alleen was vroeger in de natuur heel kwetsbaar en dat was levensbedreigend....

wat je kunt doen is heel vaak achter elkaar met een ander paard mee gaan naar buiten. Totdat hij helemaal vertrouwd is met zijn nieuwe plek.
En met heel vaak bedoel ik vooral heel veel keren in korte tijd.
Dan kun je met een week of drie alleen gaan.

xSurvival

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 09:59

Ben het eens met polly2, zou ook met een ander paard samen buitenrijden tot hij weer lekker vertrouwd is!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:27

Ik ben ook per 1 mei verhuisd en, ondanks dat het veel rustiger verliep als zes jaar geleden, merkte ik aan haar gedrag dat ze aanmerkelijk schrikkiger was dan anders, ik rij alleen maar buiten. Wanneer je zelf rustig blijft en niets forceert, neemt je paard vanzelf die rust over. Nu 22 dagen later is ze alweer een stuk rustiger. En ja ik heb regelmatig gedacht "waarom doe je je paard en jezelf dit aan", maar ik hoop door deze -best wel ingrijpende- stap haar een nog beter leven te kunnen geven. Gun je paard en jezelf tijd, komt het vanzelf goed. Niks moet, alles mag. Gaat iets niet, dan misschien morgen. Heb zelf al meerdere malen ervaren dat je met geweld niets oplost, daar heb je uiteindelijk alleen jezelf mee.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 12:42

polly2 schreef:
Je paard is bij zijn vertrouwde kudde weggehaald.

Wij zijn zelfs met "de hele kudde" verhuisd (waren maar 3 paarden in totaal, maar toch ;) ) en ik heb precies het zelfde probleem. Maar ben het wel met je eens hoor Polly2.

Ook achter een ander paard aan is hij wel onzeker en gaat ie overdwars op de weg staan! Hij wil nl. altijd zien wat hij eng vind ipv dat hij het op een rennen zet, maar dat is ook niet altijd practisch!

Ik ga nu maar veel met m aan de hand over de weg, aangezien hij mij wel als leider ziet kan ik hem dan het goede voorbeeld geven en merkt hij aan mij dat er niets aan de hand is! (hoop ik :D ) Misschien dat je dat ook kan proberen!? en geef het tijd, dat is denk heel belangrijk! Die van mij heeft vanaf 4 mnd oud op die stal gestaan en is nu 11 jaar, dus hij heeft eigenlijk nooit iets anders gekend!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 15:55

Krijgt hij misschien veel energie-rijker voer op zijn nieuwe adres?