Het verhaal…
In augustus 2006 belde X op naar mijn vader of ik wel paarden voor haar wou rijden. Mijn vader heeft toen gezegd dat wil ze vast wel maar niet voor niets. Dat hoefde volgens X niet want ze wou mij daar zeker voor betalen.
Wij in overleg gegaan hoe en wat. Doelstelling was het paard opleiden tot M / Z niveau en dan verkopen of eerder verkopen. Ik zou rijden en X zou het onderhoud van het paard doen.
De meerwaarde zouden 50/50 delen. Dit alles enkel mondelinge afspraak waar mijn vader bij was. Dus ik ben vanaf september 2006 paard W gaan rijden
. En in december 2006 ook nog paard V gaan rijden. Met paard V wou X niet zo’n regeling “maar daar zouden we nog wel iets anders voor regelen”. Heb paard V & W gemiddeld zo’n 6x in de week gereden. Vaak wedstrijden gereden. Waarbij X het vervoer deden, ik betaalde inschrijfgeld, startkaart, startcoupons etc. En de prijsjes aan geld/ bekers mocht ik houden sjabrakken ed. waren voor de paarden.
Dit jaar kreeg ik wat minder tijd en wou stoppen met paard V (had/heb meer met paard W). Paard V gereden van zadelmak (accepteerde in het begin het zadel niet) naar de Z1 + 3. Heb thuis een 4 jarige die ook aan de slag moest en uiteraard gaat je eigen voor
. Na enige tijd vroeg ik dan ook hoe het met de regeling stond die we toen der tijd getroffen hadden. Toen kwam het erop neer dat X me helemaal niet wou betalen. En dat “iets” waar we het ruim 2 jaar eerder over hadden gehad zou nooit iets financieels zijn geweest en X had nog nooit iemand betaald voor het rijden van haar paarden. Terwijl X dus eigenlijk van dag 1 wel tegen mij had gezegd dat ze me wou betalen. Hierdoor was ik dus behoorlijk overdonderd, X moest weg en ik ben naar huis gegaan.
Ik hier thuis over nagedacht en zat dus te denken hoe zit dat dan met paard W. Aangezien we daar wel een duidelijke mondelinge afspraak over hadden. En X mij tussendoor een aantal keer gezegd heeft dat Paard W niet verkocht werd, ik er vanuit gaande dat als ik zal stoppen ze me wel zou uitkopen of iets anders zou verzinnen.
Ik er weer mee naartoe en X dit gevraagd. Ze wou paard W dus inderdaad niet verkopen, maar voor haar eigen bedrijf gebruiken. En X vond het niet fair van mij dat ik dan in 1x een bepaald bedrag wou. X had me een keertje een nieuw rijjasje gegeven en een hoedje die van X was geweest. En dit moest maar voldoende zijn. Erg laat in die avond belde X mij op dat ik toch gelijk had en paard W zou de verkoop in gaan. Maar niet via advertenties op internet, kranten ed. want daar via had ze nog nooit een paard verkocht. Ook wou X er eigenlijk niet te veel werk van hebben want als het paard weg moest zou paard W niet voldoende opbrengen. (Bij onderhandelingen ben ik ook niet.)
Toen heb ik daar nog 2 week gereden tot ongeveer eind maart 2009 paard W gereden. Tevens van zadelmak tot Z1 + 5. Toen heb ik aangegeven dat ik ook wou stoppen met paard W. Dit omdat ik volledig het vertrouwen in X kwijt was/ben
. En het me erg veel aan trek dat X zo handelt. Als het paard verkocht is zal ik het wel horen. Omdat het allemaal nog steeds door mijn hoofd heen spook ben ik samen met de stiefvader van mijn vriend naar X toe gegaan. En X een aanbod gedaan, ongeveer de helft van enkel paard W nu betalen. Hier wou X over nadenken en zou na een week contact met mij opnemen. Dit heeft X niet gedaan. Na ongeveer 5 week is de stiefvader van mijn vriend nogmaals naar X toegegaan om te vragen naar het aanbod. Voor paard W waren volgens haar al 4 kopers geweest maar paard W wou niet stilstaan, en ging nu naar een trainingsstal toe, waar ik dan ook maar de helft van moest betalen. Ik kreeg maar maximaal 75% van het aanbod wat ik haar deed enkel bij verkoop. En ze had al een advocaat ingelicht.
Ik ben er kapot van, vertrouwen is behoorlijk beschadigd in de mens
(ben altijd er goedgelovig zoals je wel leest) en weet even niet wat ik moet doen. Heb ik iets als ik aangifte zal doen/ er een zaak van zal maken? Weet iemand dat? Of worden de kosten dan dermate hoog dat het, eigenlijk niet meer waard is?Wat zouden jullie doen. Laten rusten of…?
Bedankt voor het lezen.