na melden meteen beginnen of nog even snel losrijden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

tamaramt

na melden meteen beginnen of nog even snel losrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 14:31

heb een vraag;

als je op concours gaat en je komt de ring in;
wie gaat dan zich meteen melden? en zo ja ga je dan ook direct beginnen als de jury dat zegt of ga je toch nog eerst wat rijden?
of kom je de ring in; ga je eerst wat rijden en ga je je dan melden.
Ik ben pas sinds ,12 jaar geleden :o , weer begonnen met wedstrijden
en heb nu bij beide keren gehad dat ik de ring binnenkwam; mezelf melde en direct moest beginnen
gevolg; heel gestresst , gespannen en tegen de hand paard
dus nu zit ik er aan te denken om;
of eerst te melden en dan wat te rijden
of eerst te rijden en dan te melden

wie doet wat en waarom??

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:34

Zelf de ring in gaan, rijden en voorlezer je laten aanmelden. Daarnaast heb je nog 45 seconden na startsein voordat je daadwerkelijk aan je proef moet beginnen...

Natasjaa

Re: na melden meteen beginnen of nog even snel losrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:36

Zo doet een vriendin van mij dat ook, zij rijdt de ring in, ik meld haar aan, jury zegt dat vaak begin maar meteen, dus als k terugloop naar de zijkant van de ring, begin ik vast te lezen :) Ondertussen heeft zij al een aantal rondjes kunnen rondrijden :j

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 14:36

Arnyek schreef:
Zelf de ring in gaan, rijden en voorlezer je laten aanmelden. Daarnaast heb je nog 45 seconden na startsein voordat je daadwerkelijk aan je proef moet beginnen...

dus als de jury startsein geeft dan ben je verplicht binnen 45 sec. te beginnen?? nooit geweten :o

Apocalatch

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:36

Inderdaad, de ring in gaan en je voorlezer laten melden. Bij ons in de streek doen ze het voor zover ik weet allemaal zo. Jij kunt dan gewoon lekker een paar rondjes door de ring rijden en dan je proef beginnen :)

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:46

tamaramt schreef:
Arnyek schreef:

dus als de jury startsein geeft dan ben je verplicht binnen 45 sec. te beginnen?? nooit geweten :o

Ja.
KNHS website is nu niet bereikbaar en weet niet uit het hoofd waar, maar dat staat in de reglementen.

Suprice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:49

Meestal als ik de ring in kwam, mocht je eerst een rondje rijden omdat de jury toch nog aan het tellen was. Dan melden. Ligt eraan welke klasse, maar in de B mag je vaak nog wel even een rondje rijden voor het starten. Vanaf het M, was het vaak aan de ene kant langs de ring dan melden, langs de andere kant van de ring en dan achter de ring wachten op het startsein..
Je moet idd binnen 45 seconden beginnen, niet dat ik ooit een jury heb meegemaakt die echt met zijn horloge ging zitten, maar toch!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 17:47

ik ga me altijd zelf aanmelden. mag dan vaak nog even rondje rijden en geven ze het sein om te beginnen.

laat anders je voorlezer je gaan aanmelden en zeg die in een heel rustig tempo naar de jury te lopen en rustig weer terug. scheeld je alweer wat tijd.

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:05

zo snel de jury het sein geeft moet je idd binnen 45 sec beginnen en dit betekend vaak nog 1 rondje maken.
Daarom ga ik meestal meteen als mijn voorganger klaar is de baan in en dan pas gaat mijn voorlezer naar de jury

Maar als je paard bang of heel gespannen is dan geven de meeste juryleden nog wel ff een rondje extra de tijd

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:43

Dat ligt wel aan de klasse hoor, in de B en vaak L geven de meeste juryleden je nog wel de tijd. Vanaf het L2/M1 is het toch echt over.
Maar als je paard echt zo gespannen word als je de ring binnenrijd moet je denk ik vooral eens kritisch naar je eigen houding kijken. Waarschijnlijk span je dan zelf. Probeer bv eens je op je ademhaling te concentreren, rustig en diep ademen. En dan gewoon lekker doorrijden. Als je dan je paard gewoon voor elkaar hebt op het moment dat je je proef ingaat, zie ik het probleem niet om meteen te beginnen? Dat voorkomt meteen ook dat het programma uit gaat lopen....

Verder sluit ik me aan bij, in jouw geval, je voorlezer even aan laten melden. Als je dan nog niet genoeg tijd hebt moet je toch serieus bij jezelf te rade gaan hoe je dit probleem aan gaat pakken, meer controle, niet lang genoeg losgereden misschien...tzijn maar ideetjes.

Tallie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:19

Ik doe het altijd zo (ik hoop dat je er wat aan hebt), mijn moeder is trouwens voorlezer.
Ik rij de ring in (als ik op de rechterhand moet beginnen in de proef kom ik rechtsom binnenrijden, andersom precies hetzelfde)
Mijn moeder gaat me dan melden.
Dan rijd ik een rondje, dan doe ik van hand veranderen en als de jury zegt tegen mijn moeder dat ik kan beginnen ga ik weer rechtsom rijden, dit om te voorkomen dat als ik langs de A rijd de jury al denkt dat ik begonnen ben.

Na de proef rijd ik langs de A en ga ik achter de A staan en geef ik hem nog een keertje een klopje.

Ik hoop dat je er wat aan hebt?..
Als je het niet snapt hoor ik het wel..

Groetjes Chantal. :D

Tallie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:20

Ik rijd trouwens in de B. Bij de e-pony's

zorro2004

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:09

Ik neem aan dat je er klaar voor bent als je de ring in gaat??
Ik had zelf nooit een voorlezer. Je mag de ring in als de vorige combinatie er uit is. Dan kun je al even rijden terwijl de jury bezig is met de afronding van de combinatie voor je. Daarna melden en dan na teken van de jury inderdaad binnen 45 seconden starten.

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 19:27

Ik laat me altijd aanmelden en doe zelf een rondje links en een rondje rechts rijden en een keer op de volte bij C door een S van hand veranderen zodat je al een keer recht op de jury afgereden hebt. Vooral handig bij paarden die schichtig zijn van de jury.

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:15

Ik kom de ring in, ik rijd een rondje, en ga naar de jury en meld me eigen!
Zodra de jury een seintje geeft dat ik mag beginnen dan begin ik!
Maar soms duurt dat heel lang en soms maar ff! En in die tussentijd verken ik de bak :)

Afwezig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:16

Rytm schreef:
Ik laat me altijd aanmelden en doe zelf een rondje links en een rondje rechts rijden en een keer op de volte bij C door een S van hand veranderen zodat je al een keer recht op de jury afgereden hebt. Vooral handig bij paarden die schichtig zijn van de jury.

Máár officieel mag je tijdens het losrijden geen figuren maken! Daar mag je zelf voor gediskwalificeerd door worden :s

Arnyek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:32

Annekeee schreef:
Rytm schreef:

Máár officieel mag je tijdens het losrijden geen figuren maken! Daar mag je zelf voor gediskwalificeerd door worden :s

Waar staat dat in het reglement??

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:52

Je mag gewoon figuren rijden in de baan hoor.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 12:54

laat je voorlezer gewoon langzaam lopen....

Marliesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:01

Annekeee schreef:
Rytm schreef:

Nog nooit gehoord. :?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:38

er stata volgens mij inderdaad in het reglement dat je niet de onderdelen van de proef nog mag rijden in de ring. Strikt genomen is dat dus ook een volte, van hand veranderen enz. enz.
Pin me er niet op vast, want ik weet het niet helemaal zeker, maar toch.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 21:59

idd gewoon de baan in, voorlezer laten melden, tot die tijd wat rondrijden om hem de ring/omgeving te laten zien, en gerust te stellen waar nodig, en dan als jury seintje geeft beginnen.

laatst was toch wel het toppunt := ging gelijk nadat mijn voorganger klaar was de ring in, gelijk draven en wat rondrijden zodat ie alles goed kon zien enz.

het duurde maar en duurde maar voor ik mocht beginnen, volgens mij heeft het wel 10 min geduurd, mijn voorganger had een meningsverschil met de jury en vond het nodig om daar gelijk na haar proef over door te gaan....

op gegeven moment is mijn voorlezer maar heen gelopen en heeft gezegt dat wij aan de beurt waren en graag wouden beginnen.....
ideaal hoor dat ik mijn paard zolang te tijd kon geven om te laten wennen, maar dat was wel weer erg overdreven....
denk prima als je zoiets hebt, maar doe het dan nadat de rubriek afgelopen is of in een pauze ofzo.....
die ring liep dan na mij ook wel dik 2/3 combinatie's achter door dat gedoe.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 08:05

secricible schreef:
er stata volgens mij inderdaad in het reglement dat je niet de onderdelen van de proef nog mag rijden in de ring. Strikt genomen is dat dus ook een volte, van hand veranderen enz. enz.
Pin me er niet op vast, want ik weet het niet helemaal zeker, maar toch.

sla het reglement er maar op na, staat nergens.