eerste wedstrijd B vraag

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Billie1

eerste wedstrijd B vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 14:02

Hallo allemaal,

Volgend weekend heb ik mijn eerste wedstrijd :)
Heb er zin in!
Maar had een vraag...Ik wil graag jullie mening horen...
Wat vinden jullie of denken jullie dat (het) belangrijk(ste) bij een B-dressuur proef?
Dan bedoel ik, wat moet echt in orde zijn en waar wordt het meeste op gelet??
Mijn niveau is in orde, L2 proeven gaan thuis vlekkeloos, maar denk dat de eerste keer toch wel wat
zenuwen op zal roepen ;) Dus wil graag weten waar ik vooral het beste op kan letten en me op kan focussen!

Alvast bedankt :D

happy2014

Re: eerste wedstrijd B vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:04

Als je thuis L2 nivau traint, lijkt mij dat je je geen zorgen moet maken! Het belangrijkste is dat je netjes op de letters rijdt, actieve voorwaartse proef, nageefelijk, hoeft nog niet echt opgericht, maar wel netjes rond. en gewoon netjes je figuren doen, dan komt het wel goed!

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 14:05

Netjes,beheerst rijden,nageefelijk, ga ook niet in 1x anders gaan rijden als thuis, netjes op de letters rijden, hoeken in, wat stelling vragen enzovoort, voltes mooi rond enzovoort. Gewoon lekker rijden!!
Succes!

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:01

Billie1 schreef:
Hallo allemaal,

Heb er zin in!
Wat vinden jullie of denken jullie dat (het) belangrijk(ste) bij een B-dressuur proef?
Mijn niveau is in orde, L2 proeven gaan thuis vlekkeloos, maar denk dat de eerste keer toch wel wat
zenuwen op zal roepen ;) Dus wil graag weten waar ik vooral het beste op kan letten en me op kan focussen!

Waar ga je op wedstrijd? toevallig ook op palexini te rotterdam?

Ik heb precies hetzelfde, paard is al klaar voor de wat moeilijkere oefeningen en start zelf nu in de B.
Had verleden maand me eerste wedstrijd na 2 jaar en moet zeggen dat idd me spanning me de nek omdeed.

goede leer voor me aankomende wedsrtijd is dus meer te ontspannen en niet anders te gaan rijden dan thuis, makkelijker gezegt dan gedaan.

ja en waar een jury op let dat is toch per persoon verschillend? tuurlijk houden ze protocool aan, maar kijken ze ook naar andere dingen.

wees jezelf en rijd rustig en niet te gehaast ook!

succes!

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 22:44

Uprica schreef:
Billie1 schreef:
Hallo allemaal,

Heb er zin in!

Waar ga je op wedstrijd? toevallig ook op palexini te rotterdam?

Ik heb precies hetzelfde, paard is al klaar voor de wat moeilijkere oefeningen en start zelf nu in de B.
Had verleden maand me eerste wedstrijd na 2 jaar en moet zeggen dat idd me spanning me de nek omdeed.

goede leer voor me aankomende wedsrtijd is dus meer te ontspannen en niet anders te gaan rijden dan thuis, makkelijker gezegt dan gedaan.

ja en waar een jury op let dat is toch per persoon verschillend? tuurlijk houden ze protocool aan, maar kijken ze ook naar andere dingen.

wees jezelf en rijd rustig en niet te gehaast ook!

succes!

Ik rijd op maasdijk bij RMO, maar wel dichtbij dus!
En inderdaad iedere jury is weer anders maar handige tips zijn altijd welkom :)
Vooral ontspannen en hetzelfde als thuis (proberen) te rijden zal belangrijk zijn inderdaad! Maar wat je zegt makkelijker gezegd dan gedaan. Ik houdt het in ieder geval in m'n achterhoofd.

Dank je wel (iedereen trouwens :) )en jij ook veel succes!

__Lisaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:54

inderdaad ontspanning, bij jezelf, maar ook bij je paard!

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 11:59

Als je je paard thuis al klaar hebt voor het L2 zou ik me zeker niet teveel zorgen maken. Wel zou ik goed opletten dat je m nog niet teveel bij elkaar rijd. Dit heb ik een keer op mijn coupon gekregen: Paard loopt al teveel bij elkaar voor in het B. Verbaasde me nogal, je zou zeggen dat je dan een boel punten krijgt, maar had net 180 en 181. Dus lekker voorwaarts, neerwaarts met het neusje er een klein beetje uit. Goed op de bordjes rijden en vooral er lekker van genieten. Komt alles goed.
Heel veel succes....

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:01

Netjes nageeflijk en ongedwongen je proefje rijden. Dit gaat vast wel goedkomen omdat je thuis ook op L2 niveau oefent. Succes!! ;)

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:04

knockout1 schreef:
Als je je paard thuis al klaar hebt voor het L2 zou ik me zeker niet teveel zorgen maken. Wel zou ik goed opletten dat je m nog niet teveel bij elkaar rijd. Dit heb ik een keer op mijn coupon gekregen: Paard loopt al teveel bij elkaar voor in het B. Verbaasde me nogal, je zou zeggen dat je dan een boel punten krijgt, maar had net 180 en 181. Dus lekker voorwaarts, neerwaarts met het neusje er een klein beetje uit. Goed op de bordjes rijden en vooral er lekker van genieten. Komt alles goed.
Heel veel succes....

Ik ben zelf heel benieuwd of meer mensen het bovenstaande hebben meegekregen.
Ik heb nl binnenkort ook mijn eerste B proef en ik rijd juist sinds kort meer opgericht, paardje kan ook gewoon netjes wat lager lopen daar niet van maar wel handig om te weten..

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:05

knockout1 schreef:
Heel veel succes....

Ik vind het juist goed. Je moet laten zien dat je de basis goed beheerst. En basis is niet je paard helemaal bij elkaar rijden. Basis is ontspannen, nageven, correct aan de hulpen staan, juiste houding ruiter/amazone, gangencontrole (overgangen!)... Door je paard in een bolletje te rijden kun je vaak een hoop verdoezelen en daar loop je later tegen aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:08

Netjes door de hals gereden wordt wel een beetje verwacht.
Zorg ook voor de figuren netjes afwerkt.

Dan is het zo gepiept.

Jezelf niet te druk maken over een B proef, met netjes sturen kom je een heel eind!

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:09

@Malenka, hier ben ik het niet helemaal mee eens. Als je je paard op de juiste wijze bij elkaar rijd, heb je hem beter voor elkaar en hoef je eigenlijk niets te verdoezelen.
Ook krijg je halsstrekken en middenstap, dus daarin kunnen ze ook weer beoordelen of je paard je hand wel wil volgen, dus ook controle moment op het ontspannen en nageven.
Alle punten die je voor de rest noemt kunnen ze ook bij een paard zien die al wat opgerichter en meer bij elkaar loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:12

knockout1 schreef:
@Malenka, hier ben ik het niet helemaal mee eens. Als je je paard op de juiste wijze bij elkaar rijd, heb je hem beter voor elkaar en hoef je eigenlijk niets te verdoezelen.
Ook krijg je halsstrekken en middenstap, dus daarin kunnen ze ook weer beoordelen of je paard je hand wel wil volgen, dus ook controle moment op het ontspannen en nageven.
Alle punten die je voor de rest noemt kunnen ze ook bij een paard zien die al wat opgerichter en meer bij elkaar loopt.

daar ben ik het helemaal mee eens.
Heb onlangs de jurycurses afgerond en ook daar hebben we geleerd dat een correct aan elkaar gereden paard een lust voor het oog is in een B ring.
Helaas zie je vaak genoeg paarden die aan elkaar getrokken zijn en dan vallen ze door de mand tijdens het halsstrekken of de middenstap.

Een goed gereden paard scoort in de B echt hoog, daar ben ik van overtuigd. (mits je natuurlijk je proefje ook keurig afwerkt)

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:16

Het stomme was dat ik tijdens die wedstrijd 8en had voor halsstrekken en middenstap en op de rest vd onderdelen heeft ze me afgestraft omdat ie teveel bij elkaar liep.
De rest vd wedstrijden in de B hebben we punten gehad varieerend van 194 tot 203, dus stond wel een beetje te kijken hier van.
Niet bedoeld om te klagen hoor....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:19

och, je hebt er altijd juryleden waar je je vraagtekens bij zet.

maar ik moet eerlijk zeggen dat ik liever heb dat dat een keer voorkomt als andersom.

Ik had afgelopen winter 2 proeven gereden, gingen echt niet lekker. kreeg 195 en 200.
De jury was zo gecharmeerd van het dier....

Normaal loopt ze ook rond de 2wp per proef, maar dan met een goede proef, ipv de bagger die ik toen liet zien.

dan rijd ik liever een keer minder punten.

Maar als de TS thuis een makkelijke L2 proef kan laten zien lukt de B ook.

ik ben benieuwd naar de uitslag!

Uprica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:19

Middenstap is bij mij dus geen probleem. alleen het halsstrekken dus wel, daar heb ik een 5 voor gehad. Paard zoekt wel me hand op, maar lopt niet te veer genoeg naar beneden. Ook thuis heb ik dit probleem? alsof hij het niet durft ofzo? wat ik ook probeer, dus goed naar achteren blijven zitten, met me handen spelen. hij zet niet laag in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:24

Uprica schreef:
Middenstap is bij mij dus geen probleem. alleen het halsstrekken dus wel, daar heb ik een 5 voor gehad. Paard zoekt wel me hand op, maar lopt niet te veer genoeg naar beneden. Ook thuis heb ik dit probleem? alsof hij het niet durft ofzo? wat ik ook probeer, dus goed naar achteren blijven zitten, met me handen spelen. hij zet niet laag in.

veel oefenen, het paard moet ook wel leren je hand te volgen.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 13:33

vonneke schreef:

maar ik moet eerlijk zeggen dat ik liever heb dat dat een keer voorkomt als andersom.

Ik had afgelopen winter 2 proeven gereden, gingen echt niet lekker. kreeg 195 en 200.

Normaal loopt ze ook rond de 2wp per proef, maar dan met een goede proef, ipv de bagger die ik toen liet zien.

Altijd handig, iemand die de jurycursus net heeft afgerond!
Heb het topic gestart omdat ik inderdaad meegekregen heb dat je in de B progressief moet rijden, ontspannen en voorwaarts.
Maar aangezien ik, zoals hier ook de discussie is, eigenlijk meer bij elkaar rijd en nog nooit een wedstrijd gereden heb, was ik benieuwd. Bedankt voor de tips, meningen en visies!
Zal de uitslag doorgeven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:15

een overgang mag in de B ook niet progressief zijn, maar dan moet ie wel uitstekend uitgevoerd worden.

maar zover ik me kan herinneren zit er in de B geen overgang van bv draf naar halthouden.

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 11:33

Billie1 schreef:
vonneke schreef:

Altijd handig, iemand die de jurycursus net heeft afgerond!
Heb het topic gestart omdat ik inderdaad meegekregen heb dat je in de B progressief moet rijden, ontspannen en voorwaarts.
Maar aangezien ik, zoals hier ook de discussie is, eigenlijk meer bij elkaar rijd en nog nooit een wedstrijd gereden heb, was ik benieuwd. Bedankt voor de tips, meningen en visies!
Zal de uitslag doorgeven!

Nou de grote dag is geweest en moet zeggen, vind het niet vervelend om de uitslag door te geven :D
Voor de gene die het leuk vinden het verslag zet ik nog in het juiste topic, maar wilde toch even vertellen dat ik eerste ben geworden met 190 en tweede met 198 :D
Geslaagde eerste wedstrijd dacht ik zo!

Blueeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 13:49

In de B zijn de juryleden al best wel streng, ze willen de paarden grag aan de teugel zien lopen. In ieder geval ook netjes op de letter rijden, en houding/zit is heel belangrijk, dat je je paard niet in de weg zit...

succes!

Veleta_02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:43

Billie1 schreef:
Hallo allemaal,

Heb er zin in!

Joh! maak je geen zorgen en rij gewoon een proef zoals je dat thuis doet! Die spanning groei je wel overheen als je vaker op concours bent geweest

Ellen112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 11:24

Gewoon rustig blijven in de proef.
Zorg er voor dat je wel op de bordjes rijd en door de hoeken gaat:) dat schilt al weer een stuk