Bekeuring trailer (door rood) - in beroep gaan.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Bekeuring trailer (door rood) - in beroep gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 09:49

Hallo allemaal,

Tja, het moest er een keer van komen. Terug van mijn les moest ik noodgedwongen door rood licht rijden (kon niet meer normaal afremmen doordat het een 80 km weg is en ik teveel snelheid had...en wilde paardjelief niet door de voorkant heen hebben.... |( ;) ).
Ik wist dat ik de pech had dat ik geflitst zou worden (flitspaal) en weet ook dat ik fout zat. Maar in dit geval had ik alleen op tijd stil kunnen staan wanneer ik behoorlijk heftig op het rempedaal had getrapt. Dat wilde ik niet en dan is de enige andere optie...gas geven zodat er in ieder geval geen gevaarlijke situatie ontstaat...

Maar goed, nu mijn vraag: Ik wil beroep aantekenen maar begrijp niet goed hoe ik dit het beste kan aanpakken... Heeft een van jullie hier ervaring mee? Beschikt iemand misschien over een voorbeeldbrief of hebben jullie goede tips voor mij.

Ik hoor graag van jullie.

Groetjes, Linda

happy2014

Re: Bekeuring trailer (door rood) - in beroep gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:52

sorry, geen ervaring met die situatie, maar ik geef je weinig kans. Ik denk dat zij als tegenargument geven dat je weet dat je een paard vervoert en het stoplicht dus minder hard had moeten naderen. Maar ik zou zeker een kans wagen, niet geschoten is altijd mis..

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:56

Nou maak zelf ook vaker zo'n situaties mee, dat het net oranje wordt en je kan inderdaad niet op de rem trappen dan.
Je moet de boete gewoon betalen, ook als je beroep wilt aantekenen. Op de acceptgiro(boete) die je thuis krijgt, staat op hoe je in beroep kunt gaan.

Barvrouwke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:58

Oranje betekend al stoppen. Zeker met een trailer erachter. Als het goed is zit er voldoende tijd tussen oranje en rood, dus waarom is het fout gegaan?
Hier kun je een bewaar-test doen; http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/bezwaren/
Verder staan er 100den bezwaarschriften op het internet. Kwestie van even googlen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 09:59

Ik geef je weinig kans.
Jij moet je snelheid dan maar aan passen aan wat je vervoert.
Ik weet dat de praktijk anders is, maar dat zal het antwoord zijn wat je gaat krijgen.

Somebody_

Wij hebben al een keer beroep aangetekend op hetzelfde 'euvel', je kan er echter niets aan doen. De kans dat ze je gelijk geven is heel klein! Ze vinden dat je het stoplicht dan met een mindere snelheid had moeten naderen en dat je aan (in ons geval) de 2 sec tijd die je hebt, meer dan genoeg hebt... *zucht*

Es_ther

Dat word wel gewoon betalen. In beroep gaan kan wel, maar dat veranderd 9 v/d 10 keer niks.

inactief

Licht springt toch eerst op oranje dus ik vrees dat je weinig kans hebt op slagen, met een trailer erachter tegen 80 km per uur een licht naderen is dan wel hard. Ik ga er vanuit dat je zag dat het licht al best een tijdje op groen stond en dat je het licht kende (dus toch beetje kon inschatten hoe lang die op groen staat) dus dan moet je zeker als je er nog een massa achter hebt hangen er rekening mee houden dat je nog moet gaan stoppen.

Dit is hoe ik er zelf over denk (weet natuurlijk wel niet de preciese omstandigheden), maar ik denk ook dat dit het tegenargument gaat zijn..

Vind je het echt nodig om in beroep te gaan? Heb totaal geen idee van hoe hoog de boetes zijn daarvoor enzo, maar denk even na of het die tijd en moeite waard is of niet.. Als je door oranje was gereden omdat je niet kon stoppen en je had dan een boete gehad (heeft oom van mij met vrachtwagen gehad) dan zou ik wel geneigd zijn om te zeggen, ga maar in beroep.
Nu ligt het wel wat anders vind ik persoonlijk

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:00

Door rood licht rijden kost je 150 euro, dus wel de moeite waard vind ik persoonlijk!

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:01

Kazary, ook met 50 km per uur kan je niet zomaar op de rem trappen. maargoed hele andere discussie.
Wens je succes ts :)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:01

Je kan het proberen, of het werkt geen idee.
Ik zelf rij altijd langzamer op een stoplicht aan (ook op 80 km weg), omdat je weet dat die dingen toch rood gaan worden.
Rij dan zo'n 50 a 60 (veel langzamer gaat ook niet, dan gaat het overige verkeer vloeken),
afhankelijk of hij al lang op groen staat of nog maar net.
Op een gegeven moment heb ik een point of no return en dan geef ik gas en rij door.
Moet zeggen daarbij nog nooit rood gehad, wel vaak oranje!

Bovendien is mijn redenatie na nu al jaren trailer rijden, ach liever een bon, dan mijn paard achterin mijn auto ;) .

Harlekijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:04

Ben het met 1steffi eens. Als ik met de auto en trailer rijd en het licht staat al een poosje op groen minder ik sowieso vaart. De kans is klein dat het nog op groen staat als je het passeert.

Snap eigenlijk niet zo goed waarom je beroep wilt aantekenen, ik denk dat je daar alleen maar mee aantoont dat je geen bekwame weggebruiker bent...

kazary

Ik doe het net zo als Sjolvir en dan heb je meestal wel tijd genoeg.
Dus 50 gaat meestal wel hoor. ;)

En ook met de uitspraak liever een bon dan mijn paard achterin, be ik het helemaal eens

Je bent gewoonweg fout als je door rood gaat.
Dan krijg je te horen dat je maar 30 moet gaan rijden. Dat dat in de praktijk niet te doen is geven ze niets om. Ze willen vangen daar in Den Haag. :D

Wesseltje

Je geeft zelf aan dat je teveel snelheid had, dus lijkt mij dat de fout dan echt bij jezelf ligt.
Je kan het uiteraard altijd proberen ;)

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:06

Harlekijntje schreef:
Ben het met 1steffi eens. Als ik met de auto en trailer rijd en het licht staat al een poosje op groen minder ik sowieso vaart. De kans is klein dat het nog op groen staat als je het passeert.

Snap eigenlijk niet zo goed waarom je beroep wilt aantekenen, ik denk dat je daar alleen maar mee aantoont dat je geen bekwame weggebruiker bent...

Of juist wel.

Ook met 50 km/uur kun je niet zomaar op de rem trappen met een paard achterin. En je kan moeilijk 20 km/uur gaan rijden op een stoplicht, met mensen voor je en achter je. Soms moet je in een mum van tijd een beslissing maken en dan beslis ik in dat geval echt voor mijn paard....

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:07

AaronYve schreef:
Nou maak zelf ook vaker zo'n situaties mee, dat het net oranje wordt en je kan inderdaad niet op de rem trappen dan.
Je moet de boete gewoon betalen, ook als je beroep wilt aantekenen. Op de acceptgiro(boete) die je thuis krijgt, staat op hoe je in beroep kunt gaan.

Niet waar....
Op de acceptgiro die je thuis krijgt staat idd op de achterkant hoe je in beroep moet gaan. Dat moet je binnen 6 weken doen. Je hoeft de boete dan nog niet te betalen. Als je beroep is aangekomen bij het CVOM krijg je een bevestiging, dan wordt je betalingstermijn tijdelijk stopgezet. De Officier van Justitie gaat naar je beroep kijken en als die vindt dat je alsnog moet betalen krijg je een nieuwe acceptgiro thuis. Pas als je ook dáártegen in beroep wil, hoef je te betalen.

Verder inhoudelijk, gewoon uitleggen hoe het in elkaar zit.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:10

Meestal staat het op de bon die je gaat krijgen hoe je bezwaar aan moet tekenen en waar.
Maar net zoals de anderen geef ik je weinig kans, helaas.

Anders_Amigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:12

Ik ben ook wel eens in hoger beroep gegaan. Kreeg eerst geen reactie en het heeft niet geholpen. Je moet zowiezo eerst je boete betalen en dan pas kun je in hoger beroep.

Maar ik geef je weinig kans..

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 10:15

Sjolvir schreef:
Je kan het proberen, of het werkt geen idee.
Ik zelf rij altijd langzamer op een stoplicht aan (ook op 80 km weg), omdat je weet dat die dingen toch rood gaan worden.
Rij dan zo'n 50 a 60 (veel langzamer gaat ook niet, dan gaat het overige verkeer vloeken),
afhankelijk of hij al lang op groen staat of nog maar net.
Op een gegeven moment heb ik een point of no return en dan geef ik gas en rij door.
Moet zeggen daarbij nog nooit rood gehad, wel vaak oranje!

Bovendien is mijn redenatie na nu al jaren trailer rijden, ach liever een bon, dan mijn paard achterin mijn auto ;) .

Dit is precies de situatie.... Ben altijd heel voorzichtig en de weg is ook altijd behoorlijk druk, waardoor je al niet zo'n hoge snelheid hebt.... (is bij Hoofddorp, voordat je de snelweg opgaat). Alleen dit keer was de weg helemaal vrij..dus rij je door met een snelheid van 70. Ziet het licht op oranje gaan, probeert te remmen, maar hebt gewoon teveel snelheid...dan maar gas geven...

Ik weet dat ik op zo'n moment fout zit..maar kan er weinig aan veranderen. Met een gewone auto trap je vol op de rem. Met mijn paard doe ik dat niet!!!! Boete betaal ik gewoon, maar probeer wel bezwaar aan te tekenen. (als je te langzaam rijdt, hinder je altijd het verkeer... en dat mag ook niet....)

Het gevolg nu is...ik nader elk stoplicht met 50 (max.). Jammer voor de rest van het verkeer...weer zo'n vervelende trailer voor je neus, die veeeel te langzaam rijdt.

Even voor de " betweters.... ;) ". Dit is de eerste keer dat ik een boete heb met mijn trailer en ik zit al zo'n 7 jaar op de weg..... Dat mag toch wel betekenen dat ik enig inzicht heb in het toerijden op een stoplicht... ;) :P

In het kort.... ik weet best wel dat het stom was en dat ik hier een (inschattings)fout heb gemaakt. Maar feit blijft dat remmen met trailer in zo'n hoge snelheid praktisch niet te doen is (tenzij je echt een hekel aan je paard hebt 8-) ).

Dat was mijn vraag ook niet. Ik wil gewoon advies/voorbeeldbrieven voor een evt. beroep.

Dus heb je die... ik hou me aanbevolen.

Groetjes, Linda

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:16

Inderdaad, op je bekeuring staat dat je binnen 6 weken bezwaar aan kunt tekenen, je moet dan wel een aantal dingen vermelden, maar ook dat staat uitgelegd (naam en adres, omschrijving besluit, etc.).
Ik geef je een redelijke kans, zorg wel dat je je bezwaarschrift goed onderbouwt, en als je uitgenodigd wordt voor een hoorzitting, ga daar dan ook naar toe, dat is altijd in je voordeel.
Succes!
Laatst bijgewerkt door Linda2B op 12-05-09 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Donnatella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:17

Ik weet idd iemand die de boete niet heeft moeten betalen (wel in België). Op de trailer stonden merrie en veulen en hij kon ook op geen veilige manier meer stoppen.

Hij heeft dit via een formulier dat je kon invullen aan de politie aangegeven en er nooit meer iets van gehoord.
Zo zie je maar dat de politie ook zijn goede momenten kan hebben. ;)

Liezel1

Linda2B schreef:
Inderdaad, op je bekeuring staat dat je binnen 6 weken bezwaar aan kunt tekenen, je moet dan wel een aantal dingen vermelden, maar ook dat staat uitgelegd (naam en adres, omschrijving besluit, etc.). Houd er wel rekening mee dat het indienen van bezwaar geen schorsende werking heeft, dus je bent wel verplicht om je bekeuring te betalen.
Ik geef je een redelijke kans, zorg wel dat je je bezwaarschrift goed onderbouwt, en als je uitgenodigd wordt voor een hoorzitting, ga daar dan ook naar toe, dat is altijd in je voordeel.
Succes!

Het indienen van een bezwaar heeft WEL een schorsende werking voor je betaaltermijn!

Netje

Vind dat er wel erg makkelijk gezegd wordt: dan moet je maar zachter rijden (tuurlijk 80 is ook wel redelijk hard). Maar ik maak zelf wel mee dat als je zachter voor een stoplicht gaat rijden, mensen je nog passeren, dan zien dat het op oranje springt (terwijl ze weten dat er een flitspaal staat) en vól in de remmen voor je gaan en dan moet je zelf dat ook doen. Levensgevaarlijk ! Ik zou zeker bezwaar aantekenen. Ten eerste worden veel bezwaarschriften geseponeerd (omdat ze geen tijd hebben om alles te behandelen), ten tweede omdat je heel goed duidelijk kunt maken dat je met een paard in een trailer niet altijd een keuze hebt. In hetzelfde geval was ik ook gewoon doorgereden; kies altijd voor m'n paard.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:19

Anders_Amigo schreef:
Ik ben ook wel eens in hoger beroep gegaan. Kreeg eerst geen reactie en het heeft niet geholpen. Je moet zowiezo eerst je boete betalen en dan pas kun je in hoger beroep.

Maar ik geef je weinig kans..

Zoals ik hierboven al zei, dit is niet waar!
Je beroep heeft een schorsende werking op je betaaltermijn, en je hoeft nog niet te betalen.
Pas als je daarna in beroep gaat bij de kantonrechter moet je zekerheidstellen, dwz het originele boetebedrag zonder verhogingen betalen!

Linda2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:19

Misschien heb je hier wat aan, er staat ook een overzicht van bezwaren op:
http://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/bezwaren/
Het Bureau Verkeershandhaving Openbaar Ministerie (BVOM) werkt sinds 1999 hard om het aantal verkeersovertreders omlaag te brengen. Daarbij is gekozen om vooral te controleren op overtredingen die in het verkeer tot de meeste ongevallen leiden. Het BVOM hoopt hiermee bij te dragen aan het verlagen van het aantal verkeersongevallen, het bevorderen van de doorstroming en het beperken van de milieuvervuiling.

Wanneer u ten onrechte een beschikking heeft ontvangen (of u bent het er niet mee eens) dan kunt u bezwaar aantekenen. Op deze site vindt u veel informatie over bezwaar aantekenen. Zo kunt u gebruik maken van de Bezwaartest op deze site (waar u een goede indruk kunt krijgen of uw bezwaar gegrond verklaard zal worden) en kunt u de bezwaarprocedure doornemen

Bezwaarprocedure
14 juli 2008

Lichte verkeersovertredingen komen niet meteen voor de rechter, maar worden administratiefrechtelijk afgedaan. Dat is geregeld in de Wet administratiefrechtelijke handhaving verkeersvoorschriften (Wahv, ook wel bekend als de 'Wet Mulder'). Het betekent dat er op kenteken bekeurd mag worden en dat de kentekenhouder aansprakelijk wordt gesteld en dus een acceptgiro van het Centraal Justitieel Incasso Bureau (CJIB) krijgt. Op die acceptgiro staat een korte omschrijving van de overtreding ('gedraging', in vaktermen). Mensen die door de politie staande zijn gehouden, krijgen altijd zelf de bon in de bus - dus ook als ze niet de kentekenhouder zijn.

Beroep aantekenen
De Wet Mulder regelt dat degene op wiens naam de beschikking staat (meestal de kentekenhouder, maar bij staandehoudingen de bestuurder) het recht heeft om beroep aan te tekenen. Men kan ook iemand machtigen om namens de degene die aangeschreven is beroep in te stellen.

Beroepschrift
Wie een beschikking heeft gekregen en het hiermee niet mee eens is, kan binnen zes weken na de verzenddatum schriftelijk beroep aantekenen bij de Officier van Justitie. Via de Bezwaartest op deze site kunt u een indruk krijgen welke argumenten doorgaans wel of niet gehonoreerd worden door de Officier van Justitie. Op de voorkant van de acceptgiro vindt u het adres van de Officier van Justitie waarbij het beroep aangetekend kan worden. Op de achterkant staat precies welke gegevens vermeld moeten worden.

Standaardbrieven
Op internet zijn verschillende sites te vinden die (al dan niet tegen betaling) standaardberoepschriften aanbieden. De kwaliteit is echter wisselend en de genoemde bezwaargronden zijn vaak incorrect of achterhaald. Doorgaans is het effectiever om zelf een beknopte brief te sturen met een duidelijke omschrijving van de reden waarom je beroep aantekent. Juridisch jargon is daarbij beslist niet nodig, wel is het zaak dat de argumenten zich toespitsen op de betreffende overtreding. Belangrijk: bij het beroepschrift moet een kopie van de beschikking mee gestuurd worden en de kentekenhouder moet het beroepschrift zelf ondertekenen.

Procedure
Wanneer u in beroep gaat, hoeft de sanctie nog niet betaald te worden. Zodra het beroep is ontvangen, krijgt u een ontvangstbevestiging van de Officier van Justitie. De Officier van Justitie moet binnen 16 weken na ontvangst van het beroepschrift een beslissing nemen. Wordt de indiener van het beroepschrift om nadere informatie gevraagd, dan gaat de termijn van 16 weken pas in op de dag waarop de Officier van Justitie die informatie binnen heeft. De Officier van Justitie mag die termijn nog eens met 8 weken verlengen. Hiervan krijgt de indiener bericht. De Officier van Justitie meldt schriftelijk of het beroep wel of niet gegrond verklaard wordt, en of de beschikking eventueel verlaagd of vernietigd wordt. Ook kan de Officier het beroep niet ontvankelijk verklaren.

Beroep bij de rechter
Bent u het niet eens met de beslissing van de Officier van Justitie? Dan kunt u binnen zes weken schriftelijk beroep instellen bij de kantonrechter. De procedure hiervoor staat ook vermeld op de achterzijde van de acceptgiro. Anders dan bij het beroep bij de Officier van Justitie moet bij een beroep bij de kantonrechter wél het sanctiebedrag overgemaakt worden. Feitelijk betaalt u daarmee niet de boete; het is een zekerheidstelling. Als de rechter het beroep gegrond verklaart, ontvangt u dat geld dus weer terug. Wanneer er niet zekergesteld wordt, kan de rechter het beroep niet ontvankelijk verklaren. Bent u het niet eens met de beslissing van de kantonrechter, dan kunt u in beroep gaan bij het gerechtshof in Leeuwarden. Overigens kan dat alleen als de sanctie meer dan € 70,- bedraagt.