Koppige jaarling wil d'r voeten niet meer geven, hulp nodig!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Wachtff

Koppige jaarling wil d'r voeten niet meer geven, hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 09:00

Ik heb Royen nu bijna 7 maanden, ze tilde gewoon haar voetjes op als daarom gevraagd werdt. Maar nu staat ze sinds 2 weken op het land en heeft ze echt de 'lente in d'r koppie'. Waardoor ze wat lastiger is met kleine dingentjes. De hoefsmid is 4 weken geleden langsgeweest en die had nog nooit zo'n brave jaarling gehad (srry voor t geslijm haha :=) De hoefsmid heeft geen rare dingen gedaan en ik kon daarna haar voeten ook gewoon pakken.

Maar sinds ze dus op de wei staat wil ze haar voeten niet meer geven. Ik heb dit geprobeert in de wei en even meegenomen naar stal maar dat lukte ook niet. Ik denk dat het aan mij ligt, ik heb namelijk 1x haar voet laten 'glippen' en toen begon dit probleempje...

Verder loopt ze niet over me heen maar ze heeft gewoon zoiets van: Jij bent niet sterk genoeg om mijn voeten vast te houden dus je krijgt ze niet.

Ik heb ook geprobeerd: Op het moment dat ze een voetje geeft, loslaten en een stukje appel geven. Dit had ze niet echt snel door maar ze houd niet zo van snoep en na 3 voetjes tilde ze hem weer niet op. := Ook als ik haar voet naar boven 'trek' probeerd ze op 3 benen weg te lopen waardoor ik los moet laten (ookal staat ze vast, ze doet gewoon op 3 benen een pasje opzij).

Wat doe ik verkeerd en hoe kan ik dit het beste oplossen? En hoe kan ik haar zover krijgen dat ze haar aandacht op mij richt en niet op andere dingen (die zogenaamd nieuw zouden kunnen zijn).

DonDon

Re: Koppige jaarling wil d'r voeten niet meer geven, hulp nodig!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 13:39

Laat anders iemand anders haar voet optillen dan weet je zeker dat het niet aan jou ligt!

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 15:02

Misschien wel een goed idee...

Ik had zelf net bedacht om haar aan 2 lijnen vast te zetten in de gang, dan kan ze niet teveel kijken en ze kan niet lopen (tja, alleen een pasje vooruit of achteruit).

Maar ik denk toch echt dat het aan mij ligt, mijn paard is gewoon slim :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:06

Laat haar gewoon even. Ze kent het voetjes geven en was daar altijd braaf in, dus het is onnodig om dat alsmaar te blijven oefenen.
Ze zit volop in de groei, dus het kan heel goed zijn dat ze het nu even moeilijk vindt om op 3 benen te staan. En anders staat haar koppie er nu even niet naar; ook dat geeft niks.
Laat het gewoon een tijdje voor wat 't is, je zult zien dat ze het daarna gewoon weer braaf doet.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 12:10

JoviBan schreef:
Laat haar gewoon even. Ze kent het voetjes geven en was daar altijd braaf in, dus het is onnodig om dat alsmaar te blijven oefenen.
Ze zit volop in de groei, dus het kan heel goed zijn dat ze het nu even moeilijk vindt om op 3 benen te staan. En anders staat haar koppie er nu even niet naar; ook dat geeft niks.
Laat het gewoon een tijdje voor wat 't is, je zult zien dat ze het daarna gewoon weer braaf doet.

Misschien heb je daar wel gelijk in.. ze staat nog maar net op de wei en wil gewoon de hele dag niets anders doen dan eten, slapen en spelen. Maar ik had van de week een stukje glas in haar hoef gevonden dus ik moet toch af en toe controleren. En als ik dan zo sta te kl**ten met d'r is het voor mij en voor haar toch ook niet prettig? Vandaar dat ik me af vroeg wat hieraan te doen is ;)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 15:17

Stop iig met voeren, je kan het proberen met een touwtje. Laat iemand haar vasthouden en trek haar hoef dan omhoog met een touwtje, als ze dit goed gedaan heeft laat haar dan voorlopig met rust(de hoefen dan).

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 16:10

daffie1986 schreef:
Stop iig met voeren, je kan het proberen met een touwtje. Laat iemand haar vasthouden en trek haar hoef dan omhoog met een touwtje, als ze dit goed gedaan heeft laat haar dan voorlopig met rust(de hoefen dan).

Voeren? Ik geef haar geen voer, alleen heel soms een stukje appel. Ze krijgt nóóit wat van mij omdat ze dat toch niet altijd lekker vindt. Appel is meer om wat te doen te hebben maar ze spuugt het vaak genoeg uit, of sabbelt er een beetje op en laat het stukje dan vallen. (Ze eet er wel wat van maar erg weinig).

Dat touw idee vindt ik niks. ;)

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:16

Juist wel blijven oefenen hoor! Anders krijg je kans dat de volgende keer dat de hoefsmid komt dat het wel een drama wordt. Gewoon volhouden. Gewoon om de paar dagen eens proberen. Als ze 1 voetje braaf geeft, belonen en weer op het land zetten. En zo verder uitbreiden naar 2 voetjes/3 voetjes enz. Doet ze het braaf dan gewoon weer op het land zetten, waarschijnlijk beloon je haar daar het meeste mee.

Mijn jaarling heeft nu zoiets met het halster om en af doen 8)7 Bij haar werkte bovenstaande methode heel goed.

Gewoon volhouden komt goed ;)

Edit: even in je profiel gespiekt: Knappe dame zeg!! :9 Leuk koppie zit erop!

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:23

joh laat het beestje gewoon nog lekker zzn gangetje gaan :)
net als wat hier boven staat gewoon om de dag 1 voetje en klaar :)
mijn jaarling hebben we toen met bekappen op de grond moeten leggen omdat ze echt MOEST,,daarna de wei op gegooit 1 keer nog voetjes gevraagd en klaar :)
nu is ze 3 en is al veel meer geconsentreerd en als de smidt zecht voet doet ze dat braaf :)

ik zeg niet teveel mee in gevecht gaan je wint het niet :)

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:40

Maayk!
Als je druk geeft op de boven haar hoef (dus bij de kroonrand zegmaar) met bijvoorbeeld de hoevenkrabber tilt ze hem vanzelf op.. beginnen met weinig druk en dat kan je dan opbouwen als het nodig is. Een paard houdt daar namelijk niet van en zal zen hoef optillen/wegtrekken. Scheelt je een hoop rugproblemen + voor het paard na een paar keer heel duidelijk dat als ze hun been niet normaal optillen ze een vervelende druk gaan voelen. Zo heeft royen het overigens ook eerder geleerd en toen had ze het met 2 keer door dus miss heeft ze even een reminder nodig ;) Verder denk ik indd dat wat er in het begin gezegd is door Joviban aardig in de buurt komt van wat er aan de hand is :)
Qoute Joviban:"Ze zit volop in de groei, dus het kan heel goed zijn dat ze het nu even moeilijk vindt om op 3 benen te staan. En anders staat haar koppie er nu even niet naar; ook dat geeft niks."

Ze is bij mij ook wel een geglipt maar daarna gewoon weer normaal geweest dus denk niet dat het persee aan jou ligt. Ze heeft gewoon even 1 keer gemerkt dat je verloor en tis gewoon een gigantisch slim paard :+ Zorg alleen dat jij slimmer blijft ;) Probeer men tip maar eens uit het begin :) (owja en als ze dan moeilijk gaat lopen doen net zo lang, maar wel rustig blijven!!, volhouden. ze tilt voet op maar loopt weg --> als je der niet kan houden, weer naar der voet toe overnieuw beginnen. Even diehard volhouden en dan wordt ze het toch wel snel zat :) )

Succes!

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 09:01

NkPrecious schreef:
Maayk!
Als je druk geeft op de boven haar hoef (dus bij de kroonrand zegmaar) met bijvoorbeeld de hoevenkrabber tilt ze hem vanzelf op.. beginnen met weinig druk en dat kan je dan opbouwen als het nodig is. Een paard houdt daar namelijk niet van en zal zen hoef optillen/wegtrekken. Scheelt je een hoop rugproblemen + voor het paard na een paar keer heel duidelijk dat als ze hun been niet normaal optillen ze een vervelende druk gaan voelen. Zo heeft royen het overigens ook eerder geleerd en toen had ze het met 2 keer door dus miss heeft ze even een reminder nodig ;) Verder denk ik indd dat wat er in het begin gezegd is door Joviban aardig in de buurt komt van wat er aan de hand is :)
Qoute Joviban:"Ze zit volop in de groei, dus het kan heel goed zijn dat ze het nu even moeilijk vindt om op 3 benen te staan. En anders staat haar koppie er nu even niet naar; ook dat geeft niks."

Ze is bij mij ook wel een geglipt maar daarna gewoon weer normaal geweest dus denk niet dat het persee aan jou ligt. Ze heeft gewoon even 1 keer gemerkt dat je verloor en tis gewoon een gigantisch slim paard :+ Zorg alleen dat jij slimmer blijft ;) Probeer men tip maar eens uit het begin :) (owja en als ze dan moeilijk gaat lopen doen net zo lang, maar wel rustig blijven!!, volhouden. ze tilt voet op maar loopt weg --> als je der niet kan houden, weer naar der voet toe overnieuw beginnen. Even diehard volhouden en dan wordt ze het toch wel snel zat :) )

Succes!

Heey Leo!

Gaf je dan druk op de achterkant van de hoef of de voorkant?

Afbeelding

:+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:04

Laat dat dier gewoon lekker in het land lopen. Zo'n jaarling lekker paard laten zijn en er niet mee prutsen. Als de hoefsmid er straks is dan kan hij de voetjes wel optillen. Ze deed het eerst ook braaf dus waarom straks als ze weer op stal staat niet meer?

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-09 09:12

[***] schreef:
Laat dat dier gewoon lekker in het land lopen. Zo'n jaarling lekker paard laten zijn en er niet mee prutsen. Als de hoefsmid er straks is dan kan hij de voetjes wel optillen. Ze deed het eerst ook braaf dus waarom straks als ze weer op stal staat niet meer?

Ik laat dat dier gewoon lekker op het land lopen. Mijn jaarling kan gewoon lekker paard zijn en 'veel prutsen' doe ik niet. De hoefsmid komt pas over 4 weken. Maar in het land liggen stukjes steen en oude potten (van vroeger, het is namelijk grond in Amsterdam). Ik wil af en toe kunnen controleren. En ze wordt ook nog gewoon gepoetst en daar zit hoeven uitkrabben ook bij ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:21

Poetsen, hoevenkrabben bij een jaarling die 24-7 in het land loopt valt bij mij onder prutsen.

Bij mij hoeven ze alleen voetje te geven als de hoefsmid er is en bij sommige jonge paarden betekent het dat ze de hele zomer geen voet op hoeven tillen als ze niet bekapt hoeven te worden. En laat ik er nu nooit problemen mee hebben om een voet op te tillen, als het al nodig zou zijn. Als je ze het als veulen op een positieve manier leert dan wordt het ook geen probleem, zelfs niet bij de hoefsmid.

Ze deed het voor ze de wei inging braaf, als je er vanaf gebleven was had je dit probleem nu niet gehad.

Miesje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:39

[***] schreef:
Poetsen, hoevenkrabben bij een jaarling die 24-7 in het land loopt valt bij mij onder prutsen.

Bij mij hoeven ze alleen voetje te geven als de hoefsmid er is en bij sommige jonge paarden betekent het dat ze de hele zomer geen voet op hoeven tillen als ze niet bekapt hoeven te worden. En laat ik er nu nooit problemen mee hebben om een voet op te tillen, als het al nodig zou zijn. Als je ze het als veulen op een positieve manier leert dan wordt het ook geen probleem, zelfs niet bij de hoefsmid.

Ze deed het voor ze de wei inging braaf, als je er vanaf gebleven was had je dit probleem nu niet gehad.

Ik ben het niet met je eens, een veulen leer je ook dingen dus waarom zou je een jaarling geen dingen meer leren? En ik denk dat ze goed bezig is hoor; gewoon rustig aan overal aan laten wennen is erg handig voor later ;) Het is natuurlijk ieder zijn eigen mening maar zo denk ik (en vast meerdere) erover ;)

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:47

[***] schreef:

Als je jaarling in een weide staat waarvan je weet dat er nog wel eens wat rootzooi ligt lijkt het mij toch verstandig om regelmatig de hoeven te kunnen controleren.... TS is juist goed bezig....

Met mijn jaarling was het idd ook niet tussendoor geoefend en de hoefsmid was echt drama. Terwijl het als veulen wel gewoon goed geleerd is. Toen ze van mij werd ben ik het vaker gaan oefenen (1x in de week) en laatste keer was ze al een heel stuk braver. Nu oefen ik het eens in de 2/3 weken ofzo.
De jaarling waar ze bij staat werkt jou methode wel weer bij...

Tootz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 13:11

Miesje1985 schreef:
[***] schreef:

Ik ben het niet met je eens, een veulen leer je ook dingen dus waarom zou je een jaarling geen dingen meer leren? En ik denk dat ze goed bezig is hoor; gewoon rustig aan overal aan laten wennen is erg handig voor later ;) Het is natuurlijk ieder zijn eigen mening maar zo denk ik (en vast meerdere) erover ;)

ik ben 1 van de meerdere ;) Maar wel met mate ;)

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:54

Ik geloof niet dat dit de discussie is maargoed, natuurlijk hoft een jaarling niet dagelijks gekrabt te worden maar regelmatig controleren is altijd belangrijk... (zeker als je weet dat er troep ligt)

@ maayk ik ga even een plaatje voor je tekenen :+

NkPrecious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 17:57

Alsjeblieft!

Afbeelding

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 08:38

Godsamme, altijd weer die discussies van wat je wel of niet met een jaarling moet doen... Dat vraagt ze toch helemaal niet? Royen, ik zou in ieder geval, als je haar voetje in je hand hebt en ze wil hem lostrekken of ze begint te lopen: gewoon vasthouden (is niet altijd makkelijk) en pas neer zetten als ze haar voetje stil houdt. En in het begin meteen stoppen bij het eerste voetje dat ze braaf doet. met een clicker aanleren kan ook, maar dan zou ik eerst een beetje met de clicker leren omgaan. Succes iig, ik hoop dat je er wat aan hebt en ik hoor wel hoe het afloopt!

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 11:26

Tnxs leo!

Ga het vandaag even uitproberen :D

@westernjo: Ik heb al geprobeerd haar voetje vast te houden maar dan draait ze zich en zet ze al haar gewicht op de voet die ik wil vasthouden. Dat gaat dus niet :P Clicker is ze nog niet zo bekend mee, meer voor andere dingen. Maar misschien kan dat ook nog een oplossing zijn ;)

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 12:58

Ja maar zelfs dan die voet gewoon vasthouden, dan knielt ze maar ff, pas als ze rustig is laat je dr voetje los. Dan doet ze dat 2x en daarna niet meer. De bedoeling is dan heel snel duidelijk. En zodra het 1x goed gaat, meteen met rust laten en belonen.

Wachtff

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-09 09:43

Nou ja, het probleem is opgelost...:= Ze geeft gewoon haar voeten weer! :D Ik heb haar even 3 dagen totaal met rust gelaten en ze vond het toen zo'n fijne poetsbeurt dat ze alles wel weer goed vondt :D En de hoefsmid is van de week ook langs geweest en die kon haar gewoon los laten staan en ze gaf netjes haar voetjes... Dan zal het toch wel met de groei te maken hebben ofzo, dat ze gewoon even moeite had om op 3 benen te staan.

westernjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:55

fijn dat het opgelost is! Die jonkies van ons ook he ;)