proppen draaien, drama op concourse.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

proppen draaien, drama op concourse.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 22:29

Ik heb een 4 jarige puber ruin!
Hij is nu 2 keer meegeweest op concourse buiten en is super braaf, totdat het moment van het proppen draaien komt :Y)
Thuis kan ik alle voetjes oppakken.
Maar op concourse????

Ik hoef alleen al naar die achterbenen te wijzen en hij springt een gat in de lucht.
Nu dacht ik dt dat kwam door de spanning (het is ook best spannend voor z'n jonge pup)
Maar zelfs na de proeven terwijl hij heel moe en ontspannen is kan ik nog niet in de buurt van die benen komen.
Het probleem is een beetje dat hij alle kanten uit kan draaien.
We hebben al geprobeert om hem met z'n zij tegen de trailer aan te zetten, maar dan vliegt hij voor uit (walst zo over iedereen heen)
en met z'n hoofd tegen de trailer aan zodat hij niet naar voren kan werkt ook niet, want hij springt opzij om vervolgens eens flink met het achterbeen uit te halen.
Ik durf hem daardoor ook niet tussen 2 trailers te zetten omdat ik bang ben dat hij bij mijn buurman of buurvrouw een deuk in de trailer mept.

Zijn er hier mensen die ook paarden hebben die moeilijk doen met het optillen van de achterbenen op concourse?
En hebben jullie tips of trucs?

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:33

ik lees even mee.

de 1e keer ging erg goed bij mijn pubertje, maar zaterdag was een regelrechte drama :=
telkens slaan met de achterbenen, 1x raak tegen mijn hand aan := telkens heen en weer drentelen etc etc....
dus ik volg dit ook even, echt tips heb ik dus niet :+

ja thuis de gaten alvast schoonmaken, dat helpt wel wat, maargoed mooiste is als ze gewoon stilstaan O:)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 22:35

magic_lover schreef:
ik lees even mee.

de 1e keer ging erg goed bij mijn pubertje, maar zaterdag was een regelrechte drama :=
slaan, 1x raak tegen mijn hand aan := telkens heen en weer drentelen etc etc....
dus ik volg dit ook even, echt tips heb ik dus niet :+

ja thuis de gaten alvast schoonmaken, dat helpt wel wat, maargoed mooiste is als ze gewoon stilstaan O:)

Haha, ja thuis schoonmaken doe ik ook, maar dat heeft weinig zin als ik ze niet eens op kan tillen.
:D

T'is gewoon echt drama, zo gauw als je naar die achterhand loopt is het al mis.
En thuis, je tilt ze op, niks aan het handje.
Ik ben nu echt in staat om die achter ijzers eraf te halen!
Zo heb ik er weinig aan namelijk :Y)

_Natasja_

Re: proppen draaien, drama op concourse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:38

En in de trailer zelf indraaien.
Niet echt optimaal, maar ja dan zitten ze er maar vast in.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 22:40

Ja, ik heb een anderhalf paards trailertje, en hij staat niet bepaald stil, dus ben bang dat ie mij plet :Y)

Ik heb daar wel over na gedacht.

EDIT: en om ze nou voor vertrek in te doen en met proppen en al op trailer te zetten.
Vind ik een beetje dieronvriendelijk (en mijn pa is als de dood dat hij dan de trailer beschadigt)
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 11-05-09 22:41, in het totaal 1 keer bewerkt

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:41

Hier een 2 paards, maar dat is ook niet echt ideaal denk ik met zo'n schot ertussen :o

en idd thuis indraaien doe ik ook niet, ten 1e niet goed voor de trailer, en ten 2e heb ik eens een heel naar ongeluk gezien met een paard met proppen op de trailer... dus nee daar bedenk ik mij wel 10x voor :=
Laatst bijgewerkt door magic_lover op 11-05-09 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

umiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:42

Ik draai de schroeven altijd in voordat ik hem van de trailer afhaal. Dat scheelt een hoop gedoe. Ik heb het paard wel op een 2-paards trailer staan zonder schot erop. Ik doe dan even de klep omlaag en dan indraaien. Het paard staat dan gewoon vast en staat (meestal) rustig door het deurtje voor naar buiten te kijken. Geen onrust en iig geen gedraai. Is voor het paard ook veel rustiger (maar één plaats om naar te kijken, en maar één mens om in de gaten te houden: mij!)

Wat betreft dat 'pletten', even laten weten dat jij daar staat. Juist als het paard onrustig is en zit te rommelen, moet jij de leiding pakken en hem corrigeren (even terugduwen/in z'n buik porren).

Sowieso doe ik thuis al altijd natte watjes in de schroefgaten, zodat ik de schroeven er snel in heb zitten.

Succes!
Laatst bijgewerkt door umiroc op 11-05-09 22:43, in het totaal 1 keer bewerkt

ShauniBef

Glijd hij dan niet onderuit als je het in de trailer al doet := ?

Pollewoppy

Lastig, als in de trailer lukt zou het mooiste zijn. Buiten heeft hij teveel ruimte zoals je zelf al aangeeft.

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:43

Tja gewoon een keer proberen, wie niet waagt wie niet wint.
Buiten de trailer lukt het al helemaal niet.
Schot kun je opzij schuiven, heb je net wat meer ruimte.

Kun je haar benen wel optillen als je op vreemd terrrein bent maar niet op wedstrijd?

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:43

Shauni schreef:
Glijd hij dan niet onderuit als je het in de trailer al doet := ?

Nee tenzij ze erg lomp van de trailer afkomen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 22:46

mmmm.... ik kom eigenlijk normaal alleen op vreemd terrein als ik op wedstrijd ben.
Misschien moet ik het maar eens proberen, maar als de klep naar beneden gaat dan word meneer al heel onrustig.
Hij is 4 jaar oud en nog niet zoveel gewend.

ik heb mij nu ook overal opgegeven (heb 8 proeven) in een maand, zodat we een beetje km maken.
In de hoop dat ie het dan een beetje normaal begint te vinden!!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 22:47

Natte watjes doe ik ook.

Mijn merrie is zo makkelijk hier in.
Die weet al precies welk been je wilt pakken en tilt hem al voor je op voordat je er bent.

Ideaal.... hahaha
Nu die ruin nog!

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 22:31

Idd op de trailer indraaien. Achter kun je er juist makkelijk bij, je blijft langs de klep staan en tilt het been naar achter, zowel het linker als het rechter aan de zelfde kant (moet je wel even oefenen thuis) Je staat dan langs je paard buiten de trailer en kan je dus nooit raken. Laat dan iemand aan de voorkant staan zodat ie rustig blijft.
Oefen dit wel eerst thuis, zodat je daar wat behendigheid in krijgt.