extreem raar gedrag paard tijdens wedstrijd op eigen terrein

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lilianurban

extreem raar gedrag paard tijdens wedstrijd op eigen terrein

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 21:37

Ik heb een brave merrie, cool in het hoofd, altijd lief, ook met rijden, nu 6 jaar en sinds 1 jaar in mijn bezit. Pakt alles goed op met rijden, is niet lui en heeft nooit gebokt of gesteigerd. Tot de eerste wedstrijd, nota bene op eigen terrein, 3 weken terug. Ik ga de losrijbak in en dit gaat ca. 10 minuten goed. In galop gaat ze opeens achter elkaar bokken. Ze blijft vreemd doen met lostrijden, rillen en schudden. Naar de bak voor de proef (let wel: ik rijd hier iedere dag). 7 Onderdelen gaan goed, opeens weer bokken en zich rond blijven maken. Ik heb afgegroet want was volledig overrompeld. In de losrijbak: nog steeds hetzelfde gedrag. Plotseling heel raar schudden met de kont; ik eraf. Terwijl ik er naast sta, blijft ze dit doen. Opstal gezet. Waar kan dit aan liggen: knotjes, equi-shine, hengstig (nooit eerder last gehad hiervan), koliek-achtig? 's Avonds aan halster gelongeerd: bleek rillen als een gek. Losgelaten, ze had overal jeuk. Dierenarts kon niet helpen. Daarna met rijden nooit meer last (3 weken lang). Vanavond weer wedstrijd, op eigen terrein. Geen equi-shine gebruikt, niet hengstig, heel rustig op stal opgezadeld. Niets aan de hand! Tot: in de losrijbak. Eerste 5 minuten losrijden in stap, nietss aan de hand. Toen kwam een vreemd paard dichtbij: rillen en schudden over het hele lijf. Blijven rondstappen, af en toe weer rillen en schudden en opeens: rond maken, stilstaan en als een gek bokken. Ik eraf, wat moet ik doen?
Rondslaan met een zweep, en wat dan als ze door het lint gaat, want zo ken ik haar niet. Dus weer op stal, bleef nog enige tijd door schudden en rilllen, knopjes eruit gehaald en maar laten staan. Wie komt dit soort gedrag bekend voor en weet de oorzaak?

Caira

Re: extreem raar gedrag paard tijdens wedstrijd op eigen terrein

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:42

Heb je het tuig schoongemaakt? Of een ander shabrak eronder? Hoe was je zelf die dag? gespannen? Paarden zijn vreselijk gevoelig en kunnen heel heftig reageren op de stemming van de eigenaar.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:55

hoe vaak komt ze normaal in contact met paarden die ze totaal niet kent?
misschien dat ze dat heel spannend vind en doordat jij enigszins gespannen bent ze er zo heftig op reageert?
misschien helpt het om haar vaker met onbekende paarden in contact te brengen?
zijn er bij die wedstrijden ook vlaggetjes of andere mogelijke 'enge dingen' in de buurt?

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:58

Misschien zenuwen? Al dan niet overgebracht door jezelf?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:59

Ik zou zeggen.
Doe een keer knotjes in.
Je dressuur outfit aan, poets je zadel.
Doe alles zoals je ook zou doen voor een wedstrijd en kijk hoe ze dan reageert.
Als dat normaal is ligt het niet aan het wasmiddel, shampoo enz..

Daarbij vraag ik mij ook af of ze wel eens in contact komt met vreemde paarden?

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:04

rij je normaal wel in de losrijbak?
of alleen in de "gewone" bak?

eigenlijk vind ik dit ook niet echt op spanning oid lijken....

verder vind ik de dingen van caira ook wel een idee, misschien dat je sjabrakje oid iets is waar zij op reageerd...

ik dacht zelf eerst aan iets van een beestje ofzo, maar het zou raar zijn als je daar bij de 2e keer weer last van zou hebben

lilianurban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 22:09

Ik rijd ook in de losrijbak. Afgelopen zaterdag nog, met de knotjes in. Dee eerste keer dachten ook wij aan een beestje, maar konder nergens een bult vinden. Wij willen wel proberen volgende keer bij een onderlinge wedstrijd een andere ruiter er op te zetten. Maar ik ben niet meer gespannen dan normaal bij een wedstrijd, het paard voelde zo ook niet aan. Was alleen nog maar aan het losstappen nu met een lichte aanleuning.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:23

hey

dat is toch logisch, had er zelf ook zo eentje, sindsdien start ik niet meer op de pensionstal. Ineens zien ze dingen, hangt er een sfeer die er anders niet is, daardoor worden ze net kijkerig. heus niet allemaal, maar toch veel.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:17

Zijn heel veel paarden hoor die op eigen terrein tijdens een wedstrijd lekker kunnen 'klieren'. De voor hun vertrouwde omgeving is dus opeens anders, meer paarden, de nodige toeters en bellen etc. Onze merrie is op onze trainingslocatie ook niet relaxed met een wedstrijd. Alles is opeens eng.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:21

het lijkt wel of je paard bang is voor andere vreemde paarden
daaraan denk ik omdat je paard zo blijft trillen
tevens kan het ook zijn dat je onbewust toch wat gespannen bent en dit overbrengt op je paard

*puck*

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 15:24

je zou de vorige eigenaar kunnen vragen of ze dit gedrag ook bij hun vertoond heeft.

lilianurban

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 17:21

De vorige eigenaar is nooit gestart. Het paard stond alleen bij huis. Overigens is niet kijkerig of toont ze nerveus en schrikachtig gedrag. Ze gaat helemaal rillen over het lijf en schudden met haar kont, soort twisten en maakt zich rond als een stier en gaat bokken. Haar karakter verandert kompleet. Toch lijkt ze verder nuchter. Ik denk zelf dat het aan de andere paarden kan liggen, die vreemd zijn en dat ze daar misschien bang van is, of juist dominant gedrag wil tonen om haar plaats te bepalen en daarbij vergeet dat ik er ook nog op zit. Ik wilde dat iemand deze symptomen bekend voorkomt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 17:31

Vreemd, dan denk dat je dat haar iets dwars zit. Jij rijdt vast anders als je wedstrijd hebt en ben je ook gespannender.

Ik zou eens mijn zadel laten kijken, kan zijn dat het net tegen knellen aan zit, dat er een bepaald stukje gaat knellen als ze meer nerveus is en het dan voelt, wellicht zit je dan ook wat anders, zwaarder, wie zal het zeggen.

Maar ik ga denken aan iets wat haar lijf een onaangenaam gevoel geeft en vaak is het een net niet lekker liggend zadel.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 13:59

Ben het met *puck* eens :) Gewoon aan de vorige eigenaar vragen.

isabelleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:03

lilianurban schreef:
De vorige eigenaar is nooit gestart. Het paard stond alleen bij huis. Overigens is niet kijkerig of toont ze nerveus en schrikachtig gedrag. Ze gaat helemaal rillen over het lijf en schudden met haar kont, soort twisten en maakt zich rond als een stier en gaat bokken. Haar karakter verandert kompleet. Toch lijkt ze verder nuchter. Ik denk zelf dat het aan de andere paarden kan liggen, die vreemd zijn en dat ze daar misschien bang van is, of juist dominant gedrag wil tonen om haar plaats te bepalen en daarbij vergeet dat ik er ook nog op zit. Ik wilde dat iemand deze symptomen bekend voorkomt

dat rond komen en bokken doet mijn paard op wedstrijd ook, volgens mij komt dit omdat hij overdonderd is, na een tijdje rijden (ca. 10min) gaat hij wel ontspannen
Bij hem is dit ook omdat je onbewust zenuwen hebt denk ik.
paard is normaal gezien thuis ook een brave loebas

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:34

Wat gebeurd er dan als je op een andere locatie start?

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 14:39

Wat zou kunnen is dat je paard een alergische reactie op de shampoo heeft gehad, of ergens anders van.
Het gevoel wat haar is overkomen heeft ze nu gelinkt aan de situatie: wedstrijd op eigen terrein. Een soort klassieke conditionering. Dat zou kunnen.
Dus...de eerste keer was er wel degelijk iets aan de hand, wat je paard als onaangenaam heeft ervaren (jeuk, zoals je al zei).
En tijdens de tweede keer linkt ze die ellende aan de situatie en reageert ze daarom misschien zo.

sabinaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 11:25

Klinkt inderdaad erg vreemd!
Zou best eens kunnen zijn dat ze door de spanning een allergisch reactie heeft krijgt.

Antje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 16:05

Misschien toch hengstig, of zit ze er tegenaan?
Hengstigheid treedt op met tussenposen van 3 weken, en dat is precies de termijn die jij hebt aangegeven in je bericht. Wel vind ik het rillen byzonder en kan ik niet plaatsen.