Agressie in de weide

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

J508

Agressie in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 20:14

Hoi iedereen,

mijn ruin vertoont sinds kort aanvallend gedrag naar zijn maatje. Hij drijft hem in een hoek van de wei om hem dan te gaan happen. Ze staan echter nu al een jaar zonder problemen bij elkaar. Er is, voor zover wij weten, ook geen directe aanleiding voor het paard om zo te doen. Hij is wel de dominante van de twee, maar dat was hij altijd al. Nu gaan ze om en om op de weide, en ookal kunnen ze over het draadje contact zoeken met andere paarden, ik heb ze het liefst samen staan.

Heeft iemand een idee wat erachter kan zitten of hoe het opgelost kan worden? We laten hem al binnenkort nakijken door de dierenarts of er geen lichamelijke oorzaak is.

Bedankt alvast!

siskeh

Re: Agressie in de weide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:16

is de wei kleiner als normaal?
wat wordt er verder met de beide paarden gedaan?

J508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 20:19

De wei is precies hetzelfde gebleven als voorheen, staan ook op hetzelfde stukje. Degene die problemen geeft is 15 en wordt zo'n 5 keer per week dressuurmatig getraind (ongeveer 45 minuten per keer) en 1 keer ontspannend (buitenritje etc) en de andere is ongeveer 20 en die wordt 4 a 5 keer in de week dressuurmatig gereden.

Miraza

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 00:23

Lastig.... Mijn paard vertoond ook zulk gedrag naar mijn veulen pony toe...(is niet haar veulen hoor!)
Maar ze hebben in de wei alle ruimte dus de kleine kan goed ontkomen...En dan vechten ze het even uit en dan is het weer klaar.
Misschien moeten ze weer even uitvechten wie er de baas is?...

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 00:26

Waarom haal je ze uit elkaar? Dit moeten zij oplossen, niet jij. Meestal is dit van korte duur, dominantiebepaling is juist erg belangrijk tussen paarden. Of wij dat nou leuk vinden of niet.

J508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 10:16

Omdat ze het niet even uitvechten maar de ene ruin blijft doorgaan. De ander heeft nu al wat wonden op zn achterlijf en wil geen onnodig risico lopen ivm zijn leeftijd. Ik weet dat rangorde bepalen normaal is, echter ze staan al een jaar bij elkaar (elke dag een paar uur samen naar buiten geweest) en dus was de rangorde al bepaald. Daarom denk ik dat het niet dominantiebepaling is. Helemaal omdat het aangevallen paard niet probeert de leiding over te nemen maar graag volgt.

quartprinces

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 21:36

xSurvival

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:53

Ben wel benieuwd.. Bij ons gebeurd dat namelijk ook, maar dan staan ze met zijn drieen en dan gaan ze met zijn tweeen tegen een. We hebben ze een hele tijd bij elkaar laten staan, maar hij komt niet voor zichzelf op en heeft nu al meerdere keren vervelende wonden opgelopen. Wij hebben ze ook gescheiden gezet.

Veleta_02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-09 21:17

J508 schreef:
Hoi iedereen,

mijn ruin vertoont sinds kort aanvallend gedrag naar zijn maatje. Hij drijft hem in een hoek van de wei om hem dan te gaan happen. Ze staan echter nu al een jaar zonder problemen bij elkaar. Er is, voor zover wij weten, ook geen directe aanleiding voor het paard om zo te doen. Hij is wel de dominante van de twee, maar dat was hij altijd al. Nu gaan ze om en om op de weide, en ookal kunnen ze over het draadje contact zoeken met andere paarden, ik heb ze het liefst samen staan.

Heeft iemand een idee wat erachter kan zitten of hoe het opgelost kan worden? We laten hem al binnenkort nakijken door de dierenarts of er geen lichamelijke oorzaak is.

Bedankt alvast!

Hou het maar in de gaten, misschien is het beter om ze apart in de wei te doen om problemen te voorkomen

J508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-09 21:24

We hebben het nu een beetje kunnen oplossen, maar zoeken nog wel naar een definitieve oplossing. De aanvaller is poeslief als er geen andere paarden in de weiden rondom hen staan. Dus dat doen we nu, maar willen uiteindelijk wel weer ze allemaal tegelijk op de weide kunnen zetten zodat ze in de zomer de hele dag buiten kunnen zijn.