Gezelschapspaard contract?!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Tooeet

Gezelschapspaard contract?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 12:05

Wie kan me hiermee helpen?

Voor mijn merrie heb ik hoogstwaarschijnlijk een goed onderkomen gevonden.
Deze mensen nemen haar kosteloos over.

Ik wil graag een contract opstellen, maar kan helaas niets in deze richting vinden.
Het gaat om een ouder paard, ze gaat weg als gezelschapspaard, dus een écht koopcontract vind ik helemaal niet passen.

Wat er sowieso in moet komen:
- Als ze haar verwaarlozen, hoefsmid e.d., dat ik haar dan terug mag halen.
- Er is overeengekomen dat er dagelijks weidegang is.
- Als ze door omstandigheden weg moet, gaat dit in overleg met mij.
- Als er iets gebeurt, word ik ook op de hoogte gesteld.

Als jullie tips hebben, of meer puntjes die erin opgenomen moeten worden, dan hoor ik het graag!

joyce83

Re: Gezelschapspaard contract?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:07

- Wie voor welke kosten opdraait
- wie besluit om de dierenarts te belllen, eventueel wie aangeeft wanneer het inslapen gebeurt.

Suuzert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:08

Eventueel nog iets duidelijker zijn over het wegdoen zonder toestemming van jou, wat de consequenties daarvan kunnen zijn. Vaak weten de raarste mensen daar nog omheen te draaien..

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 12:11

Er is afgesproken dat de tegenpartij voor alle kosten opdraait.

Bedankt voor jullie reacties! Puntje van beslissing bij inslapen is zeker een goede.

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:15

Wat is verwaarlozing? Daarover verschilt de hele wereld van mening, misschien specifieker omschrijven, als haar gezondheid en welzijn in gevaar is? o.i.d.?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:54

Over het algemeen is wie betaald wie beslist. Zeker wat betreft inslapen. Ik snap dat je een contract op wilt stellen, maar zodra het paard niet meer je eigendom is kunnen ze er mee doen wat ze willen. zeker als de nieuwe eigenaren kunnen aantonen dat het paard van hun is dmv betalen stalling, voer, veearts. tenzij je een soort lease overeenkomst opstelt. Zij betalen jou een bedrag p/m en daarvoor dek jij de dierenarts kosten bijvoorbeeld. Of het uitlenen van een sportpaard, maar het weggeven van een gezelschapspaard lijkt mij moeilijk. dan zul je haar dus in bruikleen moeten geven, maar ik neem aan dat de nieuwe eigenaren dan zullen zeggen: betaal ook maar de veeartskosten... als voorbeeld.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:56

Een eigenaar is een eigenaar doordat ze opdraaien voor stalling etc (zie Mer1980). Bedenk dus wel dat als zij voor alle kosten opdraaien, dat zij dan ook de eigenaars zijn en zij mogen beslissen.

Daarbij kun je altijd een contract opstellen dat je haar terug mag halen etc, maar als ze eenmaal van hen is (nadat ze 6 maanden alle kosten hebben betaald) dan heb jij geen poot meer om op te staan.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:00

Vjestagirl schreef:
Een eigenaar is een eigenaar doordat ze opdraaien voor stalling etc (zie Mer1980). Bedenk dus wel dat als zij voor alle kosten opdraaien, dat zij dan ook de eigenaars zijn en zij mogen beslissen.

Daarbij kun je altijd een contract opstellen dat je haar terug mag halen etc, maar als ze eenmaal van hen is (nadat ze 6 maanden alle kosten hebben betaald) dan heb jij geen poot meer om op te staan.

Jij zegt het iets duidelijker dan ik ;)

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 13:03

En is er een manier om dit af te dekken? Is wel een punt om op te letten, ik ga van de week op de locatie kijken. Is het niet mogelijk om afspraken vast te leggen wat betreft de locatie? Dan kan ik ze daar in ieder geval wel aan houden.

En heeft iemand van jullie misschien een voorbeeld?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:09

LindaV schreef:
En is er een manier om dit af te dekken? Is wel een punt om op te letten, ik ga van de week op de locatie kijken. Is het niet mogelijk om afspraken vast te leggen wat betreft de locatie? Dan kan ik ze daar in ieder geval wel aan houden.

En heeft iemand van jullie misschien een voorbeeld?

Nee, er is geen manier om dit af te dekken. Wat je feitelijk doet door hen de kosten te laten betalen, is hen de eigenaar maken. Daar heeft (bijvoorbeeld) wie de papieren in het bezit heeft helemaal niets mee te maken. Je moet je dus goed bedenken of je dit wel wilt. Je kunt bijvoorbeeld wel met ze afspreken dat jij de kosten blijft betalen. Helft van de stalling, helft van het voer, helft van de DA enz.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:34

Als jij mij een groene auto geeft en ik moet wel zelf de wegenbelasting, verzekering en benzine betalen, dan is die auto in mijn eigendom. Er is geen enkele manier waarop jij mij kunt beletten die auto rood te verven of de bekleding te veranderen of de auto te verkopen. Degene die betaalt is eigenaar, besef je dat goed. Als je zeggenschap wilt houden over jouw paard, moet je haar niet financieel uit handen geven. Stel dan een leaseovereenkomst op.

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 14:05

Dit is inderdaad iets waar ik goed over na moet denken.

Als ik een leaseovereenkomst opstel, waarin ze wel opdraaien voor alle kosten? Of is dit ook geen oplossing.

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:11

Sorry maar ik vind dit eerlijk gezegd een beetje de omgekeerde wereld?

Natuurlijk kun je hele goede afspraken maken maar de eigenaar beslist toch. In principe heb jij vrij weinig te zeggen over wat zij met het paard doen aangezien het hun paard wordt...

IK zou i.i.g. nooit een paard overnemen (al dan niet kosteloos) met de wetenschap dat ik voor alle kosten en zorg op moet draaien gedurende de levensduur van het paard maar de vorige eigenaar uiteindelijk alles voor het zeggen heeft.

In mijn ogen kun je bovenstaande alleen eisen wanneer je zelf de eigenaar blijft en dus ook zelf de kosten draagt.

Misschien zie ik het anders hoor, maar dat is mijn mening.

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 14:25

Het is ook niet de bedoeling dat ik alles voor het zeggen heb. Ik wil alleen uitsluiten dat ik het paard 'schenk' en dat het vervolgens naar de slacht gebracht word, of doorverkocht wordt! Merrie ziet er nog heel goed uit en is nog topfit. Straks zie ik haar op marktplaats als 10 jarige te koop staan.

Dit wil ik uitsluiten.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:42

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:42

Ja ok maar in je openingspost heb je het over het volgende:
- Bij verwaarlozing terug naar jou (was is verwaarlozing?)
- Dagelijks weidegang (ga je dit controleren en heb je recht om daar wat over te zeggen als je geen eigenaar bent?)
- Beslissing bij inslapen (heb je dat recht aangezien het niet meer jouw paard is?)

Als je het enkel wilt doen om te voorkomen dat ze doorverkocht/geslacht wordt begrijp ik het wel maar dat zeg je niet in je eerdere berichten. Verder vraag ik me al af of DAT al mogelijk is om vast te leggen.

Natuurlijk snap ik best wel dat je dingen in goed overleg doet en zou ik het ook graag willen weten hoe het met mijn paard zou gaan. Maar echt dingen gaan eisen lijkt me gewoon erg lastig, als de 'koper' verkeerd wil doen, heb je dus volgens mij echt geen poot om op te staan. Wat zijn de gevolgen bij het niet naleven van het contract? Ga je de 'koper' dan voor de rechter slepen?

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 14:45

Dit soort afspraken blijven gewoon lastig omdat je juridisch gewoon geen poot hebt om op te staan. als je echt gehecht ben aan je paard hou je haar zelf of je hebt vertrouwen in de mensen die haar overnemen. anders moet je haar niet wegdoen.... Hoe moeilijk ook, maar dat is wel de keuze die je moet maken...

Tooeet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 15:06

Ik dacht dat het allemaal wat makkelijker was, aangezien het een 'schenking' is. Dit gaat inderdaad behoorlijk tegenvallen. Ik denk niet dat ik haar volledig uit handen kan geven.

Bedankt in ieder geval voor jullie reacties, ik ga een jurist benaderen.