Jonge Friesche Paarden met Dressuuraanleg

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Blackmagic85

Jonge Friesche Paarden met Dressuuraanleg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 11:28

Hoi

Ik heb een vraagje en hoop dat jullie me verder kunnen helpen:
Ik heb een 5 jarige Friese ruin en wij willen graag meedoen aan JFP met dressuuraanleg.

Klopt het dat het voornamelijk overgangen en tempowisselingen zijn?

Heeft iemand misschien al eerder hieraan meegedaan en wat is jouw ervaring?

TeskeBeitske

Re: Jonge Friesche Paarden met Dressuuraanleg

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:26

Zie www.kfps.nl Sport Jonge Friese paarden met dressuur aanleg en dan protocol.

TeskeBeitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:26

Geen idee wat de ervaringen zijn, zou het ook wel willen weten.. ;)

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:27

tot welke leeftijd valt een paard onder een ''jong paard''

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:34

Deze wedstrijden zijn voor Friese paarden van 4 tot en met 6 jaar.

Bij vier-jarigen moet je stap,draf en galop laten zien. Ook tempowisselingen, wijken voor de kuit, op de volte halsstrekken en overgangen rijden.

Bij 5 en 6 jarigen moet je stap, draf en galop laten zien. Ook tempowisselingen, schouder binnenwaarts (min. 20 meter), op een volte 12-15 meter halsstrekken en overgangen rijden.

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 13:01

Schouderbinnenwaarts :? ?
Mijn paard is 5 en B-niveau.
Betekent dit dat ik dan niet mee kan doen?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 13:03

Wanneer wil je meedoen? Als ze leergierig is pakt ze het snel op. Die van mij moet wijken. Ben er nu al mee bezig. Ook om haar los in het lijf te maken. En ben nu ook al bezig met schoudervoor. Als voorbereiding op schouderbinnenwaarts.

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 13:08

Ik wilde van de zomer meedoen. Maar dan moet ik dus als de sodemieter die schouderbinnenwaarts erin gaan hameren, terwijl we pas net met wijken zijn begonnen(in stap) }:0
Hij is nu 5. Volgend jaar heb ik andere plannen rond de fokdag, dus dan zou ik helemaal niet mee kunnen doen.

Nou ja, ik probeer hem wel wat schouderbinnenwaarts te leren, maar ik begrijp niet helemaal wat het met de aanleg te maken heeft. Aanleg gaat volgens mij toch meer om de gangen van het paard dan om de (concrete) oefeningen?

Edit: hij is bijna 5. Duurt nog ruim een maand :D

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 21:34

Ik ga er heen voor de ervaring. Verwacht niet dat ik voldoende punten krijg om naar de CK te mogen.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:17

Helaas zul je het schouderbinnenwaards wel moeten kunnen. normaal gesproken zou een 5 jarige dat prima moeten kunnen :)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:18

Paradox schreef:
Ik wilde van de zomer meedoen. Maar dan moet ik dus als de sodemieter die schouderbinnenwaarts erin gaan hameren, terwijl we pas net met wijken zijn begonnen(in stap) }:0
Hij is nu 5. Volgend jaar heb ik andere plannen rond de fokdag, dus dan zou ik helemaal niet mee kunnen doen.

Nou ja, ik probeer hem wel wat schouderbinnenwaarts te leren, maar ik begrijp niet helemaal wat het met de aanleg te maken heeft. Aanleg gaat volgens mij toch meer om de gangen van het paard dan om de (concrete) oefeningen?

Edit: hij is bijna 5. Duurt nog ruim een maand :D

erin proberen te hameren? ga dit alsjeblieft toen met een instructeur en niet in eentje wat aanklooien!

dressuuraanleg is toch meer dan gangen? anders zou het toch niet jonge friese paarden met dressuuraanleg heten.

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 09:23

_Lott schreef:
erin proberen te hameren? ga dit alsjeblieft toen met een instructeur en niet in eentje wat aanklooien!

Nou nou. Rustig maar. De toon maakt de muziek. Ik heb les van een hele goede instructrice die weet waar ze mee bezig is.

_Lott schreef:
dressuuraanleg is toch meer dan gangen? anders zou het toch niet jonge friese paarden met dressuuraanleg heten.

Waarom móet een paard van 5 schouderbinnenwaarts kunnen om mee te mogen doen?
Dit laat imo alleen zien hoever hij is afgericht, niet of hij aanleg heeft voor dressuur.
Maar goed. Das mijn mening. ;)

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 09:29

Ik weet niet veel van de friezen, maar bij de KWPN heb je de PAVO cup en daar moeten 5 jarigen dit ook laten zien. En 6-jarigen moeten nog weer meer kunnen.
Dressuuraanleg is niet alleen de gangen, het betreft ook de bewerkbaarheid van het paard en de wil en de souplesse om de gevraagde oefeningen uit te voeren.

Overigens ben ik het met _Lott eens dat een 5-jarige makkelijk een stukje schouderbinnenwaarts moet kunnen. Als je het paard netjes op je buitenteugel en binnenbeen gereden hebt dan zet je hem er zo in.
Als dat niet zo is, dan denk ik dat je beter niet kunt gaan. Bij de PAVO Cup heb je als simpele amateur eigenlijk al niets te zoeken.. ;(
Misschien dat het bij de friezen gemoedelijker is, maar gezien de bedragen die voor een goede dressuurfries worden neergeteld vraag ik het me af..

Blackmagic85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 10:07

In ieder geval bedankt voor jullie reacties! :wave:
Ik zie nog wel of ik er heen ga of niet. Eerst maar even kijken hoe mijn kerel het gaat oppakken ;)

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 18:28

Paradox schreef:
_Lott schreef:

Nou nou. Rustig maar. De toon maakt de muziek. Ik heb les van een hele goede instructrice die weet waar ze mee bezig is.

_Lott schreef:

Waarom móet een paard van 5 schouderbinnenwaarts kunnen om mee te mogen doen?
Dit laat imo alleen zien hoever hij is afgericht, niet of hij aanleg heeft voor dressuur.
Maar goed. Das mijn mening. ;)

Zo staat het er wel. begrijp me niet verkeerd. want het is gewoon een oefening die je later ook goed moet beheersen ;)

ergens is het krom ja. maar uiteindelijk gaat het erom dat ze een dressuurpaard willen zien. dus ook de oefeningen die daarbij horen. Ik moest toendertijd een paard van 3.5 laten wijken. ik zal je vertellen dat dat geen succes was. omdat hij verschrikkelijk slingerde. toch moeten zij ook normen stellen

just_bassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:09

Ze vragen die oefeningen om te zien met hoeveel gemak zo'n paard dat doet!
Dat hoort immers ook bij de dressuur aanleg
Paarden die oefeningen en overgangen met veel gemak maken zullen daarom ook hoger scoren
En idd een ruiter met veel ervaring zal dit ook eerder meenemen tijdens het oefenen
Heel vaak loopt een paard onder zo'n ruiter dan ook al M proeven

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 19:26

als ze alleen stap en draf willen zien dan kun je meedoen aan de ster/kroon/model keuring :)