Met paard naar het buitenland (binnen EU)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

lauraaaa

Met paard naar het buitenland (binnen EU)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 23:45

Hallo allemaal,

Ik weet niet of dit hier goed staat en of er al een topic over is maar ik kon bij de zoekmachine niks vinden.

Wij (mijn ouders en ik) hebben kennissen in Noord-Frankrijk, die hebben daar een eigen camping met een heleboel stallen en schitterende uitrijmogelijkheden, waar wij best vaak op bezoek gaan. Je bent er zo, het is echt in het noorden. Nu zitten we al een tijdje te denken om mijn paard een weekje mee te nemen.

Het is vanaf hier 550 km rijden. Wij hebben alleen een trailer.

Ik zou graag wat ervaringen en tips willen.
En ik heb wat vragen:

- Is het beter om een vrachtwagentje/busje (me vader heeft alleen een rijbewijs voor auto en trailer en ik nog even niks :P) te huren?
- Hoeveel stops maak je?
- Is het verstandig om het beestje z'n benen te laten strekken tijdens een stop? En waar doe je dat? (een parkeerplaats langs de snelweg is voor het paard in kwestie niet van toepassing, want die heeft het nog niet zo met groot verkeer :+ )
- Moeten er nog andere entingen gehaald worden?

Brandt los :D!

HT2009

Re: Met paard naar het buitenland (binnen EU)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:43

Wat een rit voor een week was mijn eerste gedachte. Kun je daar niet beter een paard huren? De VWA kan je vast inlichten over de entingen.

Als je uit gaat van 80km p/uur ben je ca 7u onderweg met de combinatie. Voor de bestuurder is elke 2 uur rustpauze geen overbodige luxe. Je paard onderweg uitladen ben ik zelf geen voorstander van. Je bent er vermoedelijk niet bekend en langs een weg lijkt me ook niet verstandig. Dan zou je al echt de snelweg moeten verlaten. Of onderweg wellicht manege-accomodaties opzoeken of vrij gelegen parkeerplaatsen waar dat kan.

Sportpaarden die internationaal gaan staat soms ook wel 10 uur op de vrachtwagen zonder tussentijds eraf te komen. Belangrijkste is dat je ze goed te drinken geeft en goed voert. Bij aankomst kun je ze aan de hand laten stappen en evt. op stal zetten.

Wipsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:18

Zeker geen paarden laten uitstappen onderweg, wel om de 2u kijken of ze willen drinken. Ga ook na welke formulieren je nodig hebt om naar het buitenland te reizen. Bij ons in Belgie moet je gezondheidscertificaat laten invullen alvorens te vertrekken.

lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-09 17:26

Oke bedankt voor jullie reacties :). Dus zowiezo niet uit de wagen halen. Als het zover komt ga ik zowieso wel even met de dierenarts overleggen.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 19:51

Ten eerste moet je voor niet-Benelux landen een gezondheidsverklaring hebben. Je maakt een afspraak bij de VWA, er komt de dag voordat je weg gaat een veearts van hun langs, die controleert de chip, het paspoort en de entingen. Dan moet je nog wat handtekeningen zetten dat je verklaard dat het paard van jou is en dat hij gezond is. Even betalen (rond de 80 euro) en je krijgt je papiertje.
Die is 10 dagen geldig, blijf je langer weg dan moet je daar naar een arts voor de terugreis.
Gewone entingen zijn voldoende.

Je kan gewoon de trailer gebruiken als je die hebt. Moet je iets huren dan is een vrachtwagentje vaak wel makkelijker. Voor paarden die gewend zijn te reizen is zo'n reis makkelijk te doen. Zorg gewoon dat je elke 2-3 uur even stopt om water aan te bieden (en zelf wat te rusten)

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-09 10:26

Als je een gezondheidscertificaat nodig hebt dan dien je even een mailtje of belletje te doen naar het VWA, zij sturen je een formulier toe, die je volledig dient in te vullen, als je `s morgens voor 07.00 uur terug stuurt(via fax of email) komen ze de vlg dag (of later als je dit aangeeft) langs. De kosten zijn voor een half uurtje incl afgifte certificaat 120,=.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:51

Ik ben met mijn paard in Frankrijk geweest en wij deden het als volgt.
Ten 1e moet je paard (zover mij verteld is) een (korte) medische keuring van de DA ondergaan zodat er vastgesteld wordt dat hij geen (overdraagbare) ziektes e.d. heeft, hier krijg je dan een gezondheidsverklaring voor (die is ook in het frans, net als het paspoort ;)) De gezondheidsverklaring is 72 uur geldig (of 48 dat zou je even na moeten vragen)
Bij ons kon de DA op de dag voor de reis niet dus heeft er even een andere datum ingezet :))
Entingen moeten gewoon netjes bijgehouden zijn.

Je paard NIET uit de trailer halen. Wij hebben dit wel gedaan omdat wij naar zuid-frankrijk moesten en ik een erg rustig paard heb (wij stonden dus naast de snelweg) Daarbij is mijn paard wat ouder dus tegen de stijfheid hebben wij het wel gedaan, maar terug niet.
Maar als het niet hoeft, echt niet doen.
Kan je een vrachtwagentje huren dan zou ik dat verkiezen boven de trailer want het reist voor het paard wat comfortabeler.
Om de 2 uur even stoppen zodat het paard ook even rustig stil kan staan, wat water en genoeg hooi meenemen. Geen ander voer dan hooi geven, kunnen ze erg buikpijn van krijgen (krachtvoer e.d.)

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:53

sherif schreef:
Als je een gezondheidscertificaat nodig hebt dan dien je even een mailtje of belletje te doen naar het VWA, zij sturen je een formulier toe, die je volledig dient in te vullen, als je `s morgens voor 07.00 uur terug stuurt(via fax of email) komen ze de vlg dag (of later als je dit aangeeft) langs. De kosten zijn voor een half uurtje incl afgifte certificaat 120,=.

ZO! dat is ook veel zeg :o
Ik heb het in Frankrijk moeten doen ( na 2 jaar moesten we ook weer terug) en daar koste het 42 euro. Kwam wel een aparte DA voor en die stuurde het certificaat op naar een bepaalde medische facultiteit en die zette er hun krabbel onder en dan krijg je het weer terug :j (geloof ik, weet het niet precies meer :)))

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 11:58

Het is in principe iets van 70 euro per kwartier. Maar soms gaan ze er maar gewoon vanuit dat ze er een half uur zijn en dan rekenen ze 120 euro.
Dit hadden wij de laatste keer. We moesten 120 euro betalen en iemand die naar dezelfde wedstrijd ging en hier een kwartietje vandaan woont moest rond de 70 euro betalen. Terwijl hij bij ons nog geen 10 minuten is geweest.

Gebeld met de VWA om te vragen hoe dat nou zit. Zeiden ze dat er maar standaart vanuit gaan dat ze met een paard een half uur bezig zijn :? Beetje vreemd om dan bij de een twee keer zoveel te rekenen als bij de ander.
In vervolg maken we samen een afspraak, kunnen we de kosten delen.

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-09 12:01

een gezondheids-certificaat is 10 dagen geldig ;)

lauraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-09 23:16

Zoo dat kost een paar centen haha. Allemaal bedankt voor jullie reacties, ik ga zowieso even met de dierenarts overleggen.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:11

als wij met de paarden naar duitsland gegaan zijn hadden we enkel de paspoorts en bewijs van inenting en chippen mee.
verder niets.
ik weet verder niet van gezondheidscertificaten of keuringen door de veearts.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:13

laaauwrah schreef:
als wij met de paarden naar duitsland gegaan zijn hadden we enkel de paspoorts en bewijs van inenting en chippen mee.
verder niets.
ik weet verder niet van gezondheidscertificaten of keuringen door de veearts.

Wij gaan ook geregeld met de paarden de grens over op die manier, maar officieel mag het niet ;) .

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:40

oef ik woon 6 km van belgie en rijd daar nogal eens...
zou enorme dure business worden zeg iedere keer dat ik m moet laten keuren...
heb paspoort ed uiteraard bij me entingen en chip zijn ok,maar weet idd verder niks van medische keuringen....

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 10:51

Connie, ik las in één van de voorgaande posts dat een gezondheidsverklaring alleen nodig is bij niet-Benelux landen. België zou daar dus niet onder vallen.

connie1964

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-09 12:47

opgelucht........houdt er toch wel van als mn zaakjes netjes geregeld zijn..