paarden scheiden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

moazeke

paarden scheiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 19:52

Hallo,
Verleden week heb ik mijn 16-jarige ruin verhuisd van de manege naar onze nieuwe woonst met 7500m² weide.
Ik wilde hem niet alleen zetten en heb een veulentje van 9 maand gekocht,een hengstje.
Ze zijn samen toegekomen bij ons en kunnen het heel goed met elkaar vinden.
Nu heb ik een probleempje....Ik haalde ze beiden uit de weide,zette ze op stal en wilde ze dan om beurten uithalen om eens te poetsen.Ze konden elkaar zien en toch ging het mis.Het veulen werd wild en stopte niet met roepen en zat bijna met de beentjes door de tralies!De oudste begon ook te panikeren en te roepen en trok zo hard aan het touw.Heb ze toen maar weer op de wei gezet.
Mijn ouder paard heeft dit nooit gedaan in de manege en hij stond ook met andere paarden.Ik ging zelfs alleen buiten met hem en had nooit geen problemen...
Ze staan nu 24/7 buiten.
Hoe kan ik dat oplossen?
Bedankt

janjaffa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:48

ik Denk dat het misschien wel mee te maken heb dat het nog een veulen is en dat hij je ruin als een moederfiguur ziet, was die al afgespeend toen je hem kocht?

moazeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 21:59

Hallo,
Bedankt voor de reactie.
Ja,hij stond bij andere veulentjes in de wei.
Het rare is dat mijn ouder paard ook in paniek geraakt,hoe zou dat komen?

janjaffa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:15

moazeke schreef:
Hallo,
Bedankt voor de reactie.
Ja,hij stond bij andere veulentjes in de wei.
Het rare is dat mijn ouder paard ook in paniek geraakt,hoe zou dat komen?

tja vaderliefde misschien :P maar misschien is het ook allemaal te nieuw voor hun beiden, veulen natuurlijk weg uit zen kudde,paard naar een ander plek toe.
daarom zijn ze waarschijnlijk nu ook afhankelijk van elkaar omdat ze elkaars steun nodig hebben> :D

moazeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 22:21

En hoe zou ik dat het beste oplossen?
Door ze regelmatig eens te scheiden of niet?
Anders kan ik met de ruin nooit gaan rijden .....

claudianoa

Re: paarden scheiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:25

elke dag wat langer scheiden, eerst uit elkaar dat ze elkaar nog zien, dan uit het zicht en steeds een min langer. wel erg vervelend! Ken het probleem

janjaffa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:34

c schreef:
elke dag wat langer scheiden, eerst uit elkaar dat ze elkaar nog zien, dan uit het zicht en steeds een min langer. wel erg vervelend! Ken het probleem

ja zoals claudianoa zegt , gewoon langzaam opbouwen hoop voor jou en hun 2 dat het gaat lukken

moazeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 22:38

Claudianoa,Janjaffa,bedankt voor de raad.Ik zal er morgen mee beginnen want ik wil rijden met mijn paardje....
En hoe lang zou dat duren,denken jullie?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:38

:P een derde erbij! al is het een shet,zo blijft er nooit een alleen achter.
weet niet of het een mogelijkheid is,maar hier werkt t prima

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:47

het kan best lang duren! mijn merrie;s vinden het nog niks zonder elkaar, zijn nu een halfjaar bezig. Ze blijven nu wel heel op stal, staan wel nog te gillen, maar geen gekke paniek meer.

Ik geef de gene die achter blijft een schep voer en hooi.

Kost echt wel tijd,een shet is zeker een mooie optie, ookal staan bij mij op stal een stuk of 10 paarden, maar bo raakt echt in paniek als noa weg ging ondanks alle andere paarden

moazeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 22:52

Claudianoa en Knollentuin,
Een derde paard zou geen oplossing zijn of wel?
Mijn ruin is ook in paniek als hij weg is van het veulen.Wat doe ik dan als ik met hem wil rijden?
Ik kijk morgen mijn berichten na,ik moet nu in bedje,morgen vroeg op....Bedankt,hoor en slaapwel!

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:55

echt langzaam opbouwen, elke keer de ruin even weg halen, eerst in het zicht en steeds wat veder weg, kan je vaker per dag oefenen. Maar anders om oefenen kan natuurlijk ook, ruin op stal en veulen mee nemen. Of veulen in een stukje naast de bak zetten, maar dat lost het niet allemaal op, kan je wel rijden.

je kan het proberen, ergens een shet lenen ofzo of het helpt, maar ik heb de ervaring van niet, maar proberen kan altijd.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 07:36

langzaam opbouwen en koppelen aan iets leuks.
In eerste instantie zo scheiden dat ze mekaar wel kunnen zien maar niet bij elkaar kunnen, zo begin ik hier met merrie en veulen, 1tje in de stal, de andere er los voor. Als 1 van de 2 paniek maakt en de andere niet (doordat deze iets lekkers eet) versterkt het mekaar ook niet.
deel de wei eens in 2e, zet ze dan eens een paar minuten niet bij elkaar, maar naast mekaar. Zet degene die het sneltste in paniek gaat, op het lekkerste gras.
succes

en idd, rustig beginnen, rustig opbouwen, dan heb je er later juist profijt van, als je nu te snel gaat, kan het een groot probleem worden.

fiona1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 07:53

Een shet erbij is niet per definitie de oplossing. Mijn merrie staat met 2 shetlanders 24/7,ook met de gedachte als ik 1 pony train blijven er altijd 2 achter. Maar ze staat met z'n tweeen drijfnat van het zweet te gillen en proberen door het schikdraad te rennen als er 1 weggaat.

Dus ik wen nu ook elke dag een iets meer, eerst weide direct ernaast, en nu na 2 mnd. kan ik rijden een behoorlijk stuk verderop, maar ze kunnen elkaar nog wel zien. Ze roepen nog wel naar elkaar, maar de paniek is eraf. Elke dag iets verder.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:00

Ik zou ze juist zoveel mogelijk bij elkaar laten. Waarom zou je ze uit de wei halen om te borstelen?
Zou je met het oudere paard alleen willen gaan rijden bv, zou ik toch zorgen dat er bij de kleine nog een ander paard aanwezig blijft. Dat oudere paard voelt natuurlijk ook wel aan dat je dat veulen nog niet alleen kunt laten.

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:10

staan ze alleen met elkaar in de wei of ook met andere paarden
bij ons was dat ook zo alleen bij 2 van ong. 9 jaar, stonden eerst altijd met z'n 2en in de wei en naast elkaar in de stal en als 1 weg was om te rijden werd de andere gek en toen hadden we ze met meerdere pony's gezet en was het over

Meliss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:14

Ik volg ook even.

Mijn verhaal:

Mijn merrie (3,5 jaar) & ruin (5,5) kunnen ook niet zonder elkaar.
Nu is mijn merrie, Angel, nog niet beleerd, en wil ik mijn ruin,
Whaylon mee gaan nemen op les, of buitenrit.
Maar zodra Whaylon buiten de wei is, dan kan ik erop wachten dat Angel
door de draden springt.

Buiten de wei poetsen, en dat opbouwen is wel een optie,
maar ik heb het idee dat zodra het hek open gaat, angel er ook achteraan gaat.
Is de vorige keer wel gebeurd, toen ik Angel vasthield toen Whaylon naar de andere wei ging..

janjaffa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 16:15

Nog nieuws hierover?

moazeke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-09 23:01

Bedankt allemaal,ik ga jullie raad opvolgen!