van wie is de ezel?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

van wie is de ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 13:31

hey,

mischien een hele stomme vraag..
maar ong een jaar geleden hebben wij een ezelveulen gered van de dood (hij was van iemand die zijn ezel bij ons in de weide had staan)
de merrie wou het niet en de eigenaar wou hem niet met d efles te drinken geven, wat wij dus hebben gedaan.
we hebben afgesproken dat de ezel met ons mee naar huis ging (achtertuin) en later naar een kennis van ons.

we hebben hem later toch gewoon bij de andere ezels gelaten omdat het dan tenminste een echte ezel blijft, en niet een hondje ;)

wij hebben hem gevoerd, en verzorgd.
mijn moedre ging snachts om de 2 uur naar de weide toe om hem drinken te geven (als hij dat wou)
toen het goed ging, kregen we een bos bloemen als bedankje dat wij voor hem gezorgd hebben.

maar eigenlijk vinden wij, dat als hij hem zelf wil laten doodgaan en wij hem KRIJGEN hij dus eigenlijk van ons is.

de man zelf zorgd totaal niet voor de dieren, en wij willen onze ezeltjes verkopen.
ook voor het jonge hengstje willen wij een huis zoeken, maar wij weten niet of hij nou in de gaten heeft dat hij de ezel weg heeft gedaan.
aangezien hij ons bloemen gaf nadat de ezel van de melk af was..

hoe lossen we dit op?
we gaan iig even met hem praten :)

Lotte_Wessel

Re: van wie is de ezel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:36

ik zou ook gewoon met de vorige eigenaren gaan praten. Die bloemen waren misschien maar een gebaar omdat jullie gewoon goed voor de ezel hebben gezorgt/ zorgen.. want jullie zorgen er nu nog steeds voor begrijp ik?! En bemoeid hij zich verder met het ezeltje enzo? Betaald de vorige eigenaar die hem bij jullie heeft gedumpt jullie voor het verzorgen van het ezeltje? Zo niet, dan lijkt mij al helemaal dat hij voor jullie is, maar als hj meebetaald aan de zorg zou ik helemaal het gaan navragen!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:37

Even kort;
Je had de afspraak gemaakt voor het veulen te zorgen met als bedankje, een bos bloemen.
Ben bang dat geen recht heb op het veulen, snap wel dat het zo voelt, maar hij blijft de eigenaar.
Je had (achteraf gezien)van tevoren moeten zeggen dat je het veulen wel wilde hebben, je kunt het nu natuurlijk vragen, maar ik denk dat je het veulen niet krijgt.
ps dit snap ik niet?
Citaat:
maar wij weten niet of hij nou in de gaten heeft dat hij de ezel weg heeft gedaan.

Hoezo heeft hij de ezel weggedaan als hij jullie bloemen gaf?!
Die kregen jullie toch als bedankje?!

BeeMed

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:41

is het niet zo bij paarden dat degene die er de afgelopen 3 maanden voor heeft gezorgd en alle kosten gedragen heeft automatisch de rechtmatige eigenaar wordt volgens de wet? (weet het niet zeker)

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:45

dat heb ik ook vaker gehoord idd knuffeldier...

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 18:08

PP > TAO

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 20:40

Brainless schreef:
Even kort;
Je had de afspraak gemaakt voor het veulen te zorgen met als bedankje, een bos bloemen.
Ben bang dat geen recht heb op het veulen, snap wel dat het zo voelt, maar hij blijft de eigenaar.
Je had (achteraf gezien)van tevoren moeten zeggen dat je het veulen wel wilde hebben, je kunt het nu natuurlijk vragen, maar ik denk dat je het veulen niet krijgt.
ps dit snap ik niet?
Citaat:
maar wij weten niet of hij nou in de gaten heeft dat hij de ezel weg heeft gedaan.

Hoezo heeft hij de ezel weggedaan als hij jullie bloemen gaf?!
Die kregen jullie toch als bedankje?!

hij zei dat we de ezel mee naar huis mochten nemen, en hem dan aan onze kennis mochten geven of zelf mochten houden. (neem aan dat hij dan snapt dat zei/wij dan de eigenaar worden.)
we hebben hem dus verzorgd en gevoerd, maar we hebben hem nooit weggedaan.

de bloemen wisten wij niks van, er was niks afgesproken dat we het ergens voor deden ofzo, ging het voor ons helemaal niet om.
we wouden gewoon de ezel redden, en hem een goed huis bieden.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:06

Wie heeft de afspraak gemaakt, jij of je ouders?

Gevoelsmatig zeg ik; laat je ouders dit gewoon afhandelen. :) Ik neem aan dat zij ook de afspraken hebben gemaakt.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:08

knuffeldier schreef:
is het niet zo bij paarden dat degene die er de afgelopen 3 maanden voor heeft gezorgd en alle kosten gedragen heeft automatisch de rechtmatige eigenaar wordt volgens de wet? (weet het niet zeker)

Dan heb ik dus geen paarden.
Deze staan bij mijn schoonouders en hun betalen hooi en stro.
Als de hoefsmid komt schieten ze dit voor, DA(enten) gaat ook via hun (gaat allemaal gelijk met hun pony en regelen hun omdat ze erbij wonen).

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:10

knuffeldier schreef:

Nee, dat denken wel meer mensen maar dat is (gelukkig!) niet zo.
Zou handig zijn: je steelt/leent een paard, zorgt er 3 maanden voor en hij is van jou...

Ook als een stalhouder een wanbetalende klant heeft, zal er toch eerst een deurwaarder enz. aan te pas moeten komen, en zal deze beslag moeten leggen op het paard, voordat de stalhouder zich eigenaar kan noemen.

Maar even terug naar het topic: ik sluit me aan bij Bienotje. Laat dit aan je ouders over!