trailer trekken met B.. Welke auto mogelijk?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Cardy

trailer trekken met B.. Welke auto mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 20:38

Dit jaar wil ik graag gaan beginnen met trailer rijden. Ik vroeg mij af of er een mogelijkheid is om met alleen een B-rijbewijs een 1,5paards trailer te trekken.

In de toekomst wil ik voor mijn BE rijbewijs gaan maar tot die tijd zou ik wel alvast een beetje ermee willen gaan rijden.
Met welke auto's is het mogelijk?

Sim

Re: trailer trekken met B.. Welke auto mogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:41

Je moet zorgen dat de auto zwaarder is dan de trailer incl. laadvermogen en je totale combi (dus auto plus trailer plus laadvermogen) mag niet meer wegen dan 3500 kg.

Frank

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:41

Ford Mondeo en meer van dat soort auto's.
Je E rijbewijs kost ong. 450,- , haal dat eerst joh!
Ben je van dat rijbewijsgedoe af!

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:42

Alles wat boven de 1300 kg kan trekken, mits je geen erg zware trailer hebt. moet samen onder de 3500 kg blijven, maar hou er rekening mee dat het binnenkort verplicht wordt je E te halen voor alles wat je boven de 750 kg trekt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:43

Frank schreef:
Ford Mondeo en meer van dat soort auto's.
Je E rijbewijs kost ong. 450,- , haal dat eerst joh!
Ben je van dat rijbewijsgedoe af!

Ik heb echt wel meer dan 450- betaald hoor en heb echt niet belachelijk veel lessen gehad

maar ontopic, ik zou ook voor BE gaan, en dan een auto zoeken die dat gewicht mag trekken
Je kan op internet opzoeken hoeveel geremde kg`s elke auto mag trekken

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:44

Klopt helemaal wat Simmie zegt. Ik heb zelf een Suzuki Grand Vitara, en dan de vijfdeurs uitvoering. Hier mag ik zonder mijn E-rijbewijs een trailer mee trekken, en de auto doet het super, de combinatie ligt super op de weg.
Hiervoor reed ik de trailer met de auto van mijn vader, een volvo V40, ook dit mocht zonder E, maar deze auto had er veel meer moeite mee dan mijn eigen auto nu. Nou was dat ook maar een 1.8 liter, dus dat zal ook zeker meegespeeld hebben.

Ik heb trouwens mijn trailer bij de RDW terug laten keuren. Het maximum laadvermogen was eerst 1300 kilo, waardoor ik hem met de auto van mijn vader niet zonder E mocht rijden (auto woor 1250 kg), nu is het maximum laadvermogen 1200 kg, meer dan genoeg voor 1 paard. Was een kwestie van papieren opsturen en het was snel geregeld.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:47

Met onze Volvo S60 bleef ik precies 3 kg binnen de gewichten die toegestaan zijn. Dit in combinatie met een 1½ paards trailer.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:48

Simmie schreef:
Je moet zorgen dat de auto zwaarder is dan de trailer incl. laadvermogen en je totale combi (dus auto plus trailer plus laadvermogen) mag niet meer wegen dan 3500 kg.

Ik ben laatst met mn mercedes station (erg groot en zwaar) naar het politiebureau gereden en heb het maar eens nagevraagd. Hij wist het niet, maar zij dat een trailer altijd een dubbel asser is en dat je voor een dubbel asser sowieso een e-rijbewijs moet hebben. Bij mijn auto is de auto ook zwaarder als de trailer + paard en komt de totale massa niet boven de 3500. Die agent zei dus dat het niet mocht.
Wat jij zegt klopt dus wel, maar dan voor een enkel asser, en dat is dus geen trailer, voor zover ik begrepen heb.

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:49

Mijn broer is politie, en die zegt dat het niets met enkel of dubbel asser te maken heeft. Maar met geremd of ongeremd.

-Ford Mondeo (TD)
- Kia Sorento
- Citroen C5 (TD)

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:51

Het staat duidelijk op wiki.

Volgens mij zijn er maar weinig combi's die mogen en die veilig zijn met alleen een b-rijbewijs (je moet niet vergeten het laadvermogen van de auto mee te rekenen voor het totaal gewicht)

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:56

hier lopen al zoveel topics over. als je alles gaat tellen, is het vrijwel onmogelijk of je moet je trailer terug laten keuren naar zo'n 1200 kg tmm
Laatst bijgewerkt door frankiej op 09-05-09 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 20:56

Ik ben wel eens aangehouden door de politie met m'n trailer. Begon al gelijk aan die agent uit te leggen dat ik echt wel zonder E mocht rijden. Hij vond dat ik erg goed op de hoogte was en dat het inderdaad klopte, legde het precies zo uit als Simmie deed.

Met mijn Grand Vitara voel ik me super veilig. Deze auto mag maximaal 1800 kg trekken, combinatie ligt echt als een huis op de weg.

xtostarlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 21:01

Zoals het op de wiki staat kan het inderdaad wel, ik snap dan niet dat als ik het op het politie bureau na ga vragen met alle papieren alles bij, dat hij zegt dat het niet mag.
Hij zei er overigens wel bij, dat je de gok wel kan nemen voor een klein stukje, maar dat doe ik uiteraard niet. Ik wil het gewoon zeker weten!

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:38

een trailer is wel degelijk een enkel asser. Het heeft wel 2 assen maar liggen zo dicht bij elkaar dat het voor de wet geld als een enkelasser!
wij hebben een volkswagen passat (diesel)en de trailer heeft een max.massa van 1200kg en daar mag mn vriend dan ook zonder b rijbewijs mee rijden

frankiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:08

zonder b?? dat doet ie knap. haha

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 21:36

weet je hoe handig het is om gewoon de E er bij te halen dan weet je het zeker en heb je ook geleerd er mee te rijden!!
en als ze je ooit aan houden kun je het makkelijk laten ziet.
dus ik zou gewoon lekker je E gaan halen

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:58

IK heb ook 1 keer afgereden voor mn E. Gezakt. En toen was ik het zat, het is zo duur, en ik mag ook met mn B rijden.

Ik zou wel een paar lessen nemen als je met je B wil gaan rijden met een trailer.

Neskolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 09:04

Ik reed met onze bmw voor de trailer met alleen B-rijbewijs.
Deze woog 1375 kilo en mocht 1600 kilo trekken..
Max. laadvermogen lag net onder de 1300 kilo, dus dat mocht gewoon :j

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 09:06

LaFunkyJazz schreef:
IK heb ook 1 keer afgereden voor mn E. Gezakt. En toen was ik het zat, het is zo duur, en ik mag ook met mn B rijden.

Ik zou wel een paar lessen nemen als je met je B wil gaan rijden met een trailer.

Het duurt alleen niet lang meer en dan moet je dus E hebben voor alles zwaarder dan 750 kg.
Ik zou even doorzetten ;)

Sjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 09:24

Dat is al 1,5 jaar geleden, als het verplicht wordt zie ik dan wel weer!
Even doorzetten moet ook financieel mogelijk zijn! Ik heb niet zomaar 400 euro klaar liggen voor zoiets.

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:33

voor 450 euro kun je E-achter B in 1 dag halen, heb je 4-6u praktijk lessen en 1 examen. Gewoon doen. Een auto aanschaffen die je 1 1/2 paards trailer mag trekken is duurder. Daarbij komt kijken dat veel "agenten" er vanuit gaan dat je slechts een 1 assige aanhanger mag trekken met alleen B

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:56

LaFunkyJazz schreef:
Mijn broer is politie, en die zegt dat het niets met enkel of dubbel asser te maken heeft. Maar met geremd of ongeremd.

-Ford Mondeo (TD)
- Kia Sorento
- Citroen C5 (TD)

Ik is ook (verkeers)politie en zeg dat het niets met enkel geremd en ongeremd te maken heeft :+ des te meer met papieren gewichten en laadvermogens van zowel auto als trailer.

Maar als je de wiki's leest hier op bokt (en de vele topics) dan ga je er zeer zeker uitkomen!

Mijn oude combinatie was een Opel Vectra Turbodiesel 1302 kg + Weijer 1 3/4 prds trailer max 1300 kg en samen, incl. laadvermogen trekkend voertuig, kwam ik uit op iets inder als 3000 kg. Dus mocht met B rijden...

Hou er wel rekening mee dat er serieuze plannen zijn om de wetgeving aan te passen en dat dit rekensommetje straks niet meer opgaat...

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:06

xtostarlight schreef:
Simmie schreef:

Ik ben laatst met mn mercedes station (erg groot en zwaar) naar het politiebureau gereden en heb het maar eens nagevraagd. Hij wist het niet, maar zij dat een trailer altijd een dubbel asser is en dat je voor een dubbel asser sowieso een e-rijbewijs moet hebben. Bij mijn auto is de auto ook zwaarder als de trailer + paard en komt de totale massa niet boven de 3500. Die agent zei dus dat het niet mocht.
Wat jij zegt klopt dus wel, maar dan voor een enkel asser, en dat is dus geen trailer, voor zover ik begrepen heb.

Voor alle duidelijkheid dan maar

Tandemasser = enkelasser voor de wet.

Rijbewijs B

1.Trailergewicht + laadvermogen ( staat op kentekenbewijs ), minder als lediggewicht trekkend voertuig.
2. MTM trailer + MTM trekkende voertuig maximaal 3500 kg

Voorbeeld 1
Trailer 600 kg + laadvermogen 600 kg = 1200 kg , auto lediggewicht 1250 kg
MTM trailer 1200 kg + MTM auto 1850 kg = 3050 kg = OK rijbewijs B

Voorbeeld 2
Trailer 600 kg + laadvermogen 1100 kg = 1700 kg, auto lediggewicht 1250 kg
MTM trailer 1700 kg + MTM auto 1850 = 3550 kg = 2x niet OK rijbewijs B

Voorbeeld 3
Trailer 600 kg + laadvermogen 600 kg =1200 kg, auto lediggewicht 1750 kg
MTM trailer 1200 kg + MTM auto 2350 = 3550 = niet OK rijbewijs B

Voor het MTM van de auto, moet je globaal het lediggewicht nemen + ongeveer 600 kg ( is 5 personen +bagage )

Dus ook een zware auto, voor een lichte trailer kan problemen opleveren met rijbewijs B.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:25

Orlando_ schreef:
Ik reed met onze bmw voor de trailer met alleen B-rijbewijs.
Deze woog 1375 kilo en mocht 1600 kilo trekken..
Max. laadvermogen lag net onder de 1300 kilo, dus dat mocht gewoon :j

Als je met laadvermogen echt alleen het laadvermogen bedoelt, is dit niet juist
Je moet het gewicht van de trailer ernog bij op tellen.

Dus laadvermogen 1300 kg + gewicht trailer +/- 600 kg = 1900 kg
Mag dus niet

Als je met laadvermogen ook bedoelt inclusief het gewicht van de trailer dan wel, maar dat heet geen laadvermogen maar maximaal toelaatbare massa.

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:44

martinev schreef:
Ik ben wel eens aangehouden door de politie met m'n trailer. Begon al gelijk aan die agent uit te leggen dat ik echt wel zonder E mocht rijden. Hij vond dat ik erg goed op de hoogte was en dat het inderdaad klopte, legde het precies zo uit als Simmie deed.

Met mijn Grand Vitara voel ik me super veilig. Deze auto mag maximaal 1800 kg trekken, combinatie ligt echt als een huis op de weg.

Klopt zolang het gewicht van je trailer + laadvermogen beneden de +/- 1500 kg blijft, anders kom je boven de 3500 kg MTM uit en heb je een probleem.