Angst bij buitenrijden, na val paard.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rebeccatjuh

Angst bij buitenrijden, na val paard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 13:14

Hallo allemaal,

Ik ben sinds anderhalf jaar eigenaresse van een merens.
Paard gekocht voor recreatie, harstikke koel karakter. Kortom, anderhalf jaar lang heerlijk ontspannen buitengereden.

Toen ik een paar weken geleden met hem naar het strand ging voor een lekkere rit zakte hij zo ver weg in het mulle zand dat hij zijn balans verloor en samen met mij omviel.
Gelukkig mankeerden wij beiden niets.

Echter.. sinds dit voorval is mijn paard bang voor duinzand. Mijn paard schrok nooit op buitenrit, en schrikt nu van bomen blaadjes en dergelijke maar ALLEEN in de duinen. Straten en bos gaan prima.

Omdat ik graag weer net zo lekker wil rijden als in het begin wil ik hem toch weer dat vertrouwen geven dat hij niet bang hoeft te zijn om te vallen.
De een zegt rustig opbouwen in binnen/buitenbak en straten, en de ander zegt juist veel de duinen in.

Wie kan mij advies geven wat te doen?
Alvast bedankt.

Rebecca

Annemoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:46

Ahh, vervelend dat dat gebeurd is! En vervelend dat je paard nu bang is voor duinzand.
Zou het helpen als je, zodra je bij de duinen bent, naast je paard gaat lopen? Je laat je paard dan achter je aanlopen, zeg maar.
Succes ermee.

Splash_

Re: Angst bij buitenrijden, na val paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:48

Eerst een paar keer aan de hand rustig aan het strand op gaan, zodra het goed gaat er weer op gaan. Komt vanzelf weer, maar geef hem wel de tijd om zijn angst te overwinnen.

Noppert

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 20:11

Jeetje Rebecca, het zit jullie ook niet mee, he?! Misschien is het een optie om met z'n 2-en naar het strand te gaan, dus met nog een paard, zodat Nicolas ervaart dat het allemaal niet zo eng is. Jammer dat je zo ver weg zit, anders hadden jullie Farras wel even kunnen komen halen ;) Succes ermee!

Even volledig off-topic: ben ondertussen al 4 keer ijs gaan eten in Ottersum :o

lovebelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:56

Misschien helpt het als je samen met een heel goed weide maatje van je pony naar buiten gaat.
en Merensen zijn super cool!!
ik wilde die eerst ook maar de merens die ik wilde was te sterk jammer genoeg.
maar ze zijn super!! :o

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-09 20:25

Inmiddels heb ik dit met de staleigenaar / instructeur besproken en die raad mij aan om vooral rustig aan te doen en het vertrouwen weer op te bouwen.

Hij heeft een tijdje geleden ook in Utrecht op de kliniek gestaan en heeft aan de pretnisolon gezeten, veel meegemaakt in een korte tijd dus.
Bovendien zou hij de pretnisolon nog in zn bloed kunnen hebben (bij sommige paarden schijnt dat nog een jaar zo te kunnen zijn) en dit kan ook de schrikachtigheid versterken.

Dankjewel voor jullie advies en denk dat ik over een tijdje inderdaad maar met een braaf paard meega.

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 21:43

ik zou een paar keer aan de hand lopen en miss rennen...om te laten zien dat alles goed is. veel oefenen en als het allemaal goed is kan je proberen er weer op te gaan....miss met iemand die ernaast loopt eerst....rustig opbouwen

Julia_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-09 15:41

Ik ben ook een keer samen met mijn verzorgpaard flink hard gevallen tijdens het buitenrijden, echt een hele nare ervaring!

Ik denk dat je het beste een paard die niet bang is van de duinen mee kan nemen met een andere ruiter, zodat jouw paard daarbij steun kan zoeken. Zo kan hij zien dat zijn maatje gewoon ontspannen blijft en zich nergens druk om maakt, en dat er dus geen reden is om bang te zijn :)
Mocht je zelf in het begin nog niet zo zeker van je zaak zijn, kun je ook gewoon een paar keer aan de hand door de duinen heen gaan. Is ongeveer hetzelfde principe: je paard kan dan namelijk steun bij jou zoeken als hij iets eng vind, dit is toch vaak iets lastiger wanneer je erop zit.

Succes!