Vervelend opzadelen!!!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Evelinelover

Vervelend opzadelen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 08:39

Hallo, :+
Mijn verzorgshet is best vervelend met opzadelen en het hoofdstel indoen!
Ze gaat soms steigeren en loopt altijd alle kanten op meestal na heel veel moeite lukt het om het zadel er op te leggen en te singelen(singelen vindt ze dan weer niet erg) en met het hoofdstel lukt het ook na heel veel moeite...
Weet iemand hoe je dit kan afleren? :D
Of zorgen dat het minder wordt ofzo?

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 09:03

Hohoho, rustig aan maar! :D Ten eerste: JIJ bent de baas over je pony en je pony mag NOOIT de baas worden over JOU! Ze loopt alle kanten op? Staat je shet wel vast aan een touw? Steigeren duidt op verzet... misschien even praten met het bazinnetje van je verzorgshet?

Evelinelover

Re: Vervelend opzadelen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 09:05

Probleem die doet er niks mee en weet niks van haar... behalve dat haar dchter erop heeft gereden...
Jaah ze staat aan een touw maar draait alle kanten op met haar kont enzo...
en ze is erg sterk...
meestal uiteindelijk ben ik idd de baas maarja volgende keer doet ze het weer en zo gaat het maar door

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 09:09

Wees niet bang om je Shet dan een paar dreunen te verkopen en te schelden naar hem/haar toe* (moet je echt boos klinken!) Volgens mij ben jij te LIEF voor die shet en moet je hem/haar strenger aanpakken. Daar leren ze alleen maar van en denken ze van: oei, mijn verzorgster is boos, laat ik me maar inhouden.

*) als het echt hopeloos wordt, laatste redmiddel!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 23:15

Laten we eerst even checken of er niks mis is voordat we de shet in elkaar gaan trappen :n

Zit het bit goed? Ligt het zadel goed? Is er iets waar ze pijn aan kan hebben. Een paard komt écht niet zomaar om niks in verzet.
Mocht het klieren zijn dan vooral consequent zijn, nee is nee. Probeer veel nadruk te leggen op belonen als ze iets goed doet ipv straffen als ze iets fout doet, anders heb je straks een valse pony.

Evelinelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 09:55

Ja bit zit goed en zadel ook...
Ja maar er is gwn niks...
want met rijden is ze super braaf enzo...
dus daar ligt het niet aan ze vindt het opzadelen niks...
en heeft geen pijn ofzo en is ook niet ziek want ze deot dit al een jaar sinds ik haar verzorg heeft ze dat altijd gedaan...

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 18:16

SMP > OPG

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 18:19

* := voelt zich even aangesproken door de naam :)) er word van me gehouden
Heeft ze misschien nare ervaringen ermee? Dan zou je haar misschien rustig aan kunnen laten wennen weer dat het niet pijn doet of eng is :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 18:22

misschien ooit een slechte ervaring met het zadel gehad?(voor er mensen adviseren dat je gelijk erop moet gaan rammen?)

ik heb een paard gekend wat ooit gezadeld is met een zadel waar een nagel/spijker uitstak.
daarna altijd super vervelend en bang geweest met zadelen,ook jaren erna.

dus; zoek eens uit waarom ze het doet,en probeer zelf rustig te blijven,maar let wel op je eigen veiligheid.

is het zadel weleens gecontroleerd door een deskundige?

Evelinelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 18:26

Ik weet neit of ze nare ervaringen heeft...
Nee niet rammen..
Miss wel een nare ervaring ofzo want verder met alles is ze heel lief! maar dat weet ik niet zker kunnen er nog andere mogelijkheden zijn dat ze zo vervelend is?
Ik weet neit of het zadel weleens gecontroleerd is maar ze is 19 en vind het rijden neit erg dus het zadel doet geen pijn en zalefs als je met een zadel aankomt begint ze al te lopen zelf als je er allleen mee staat!!

girly_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 20:50

Dat is juist een teken dat het zadel niet goed past.

Dat zadel is waarschijnlijk jaren geleden gekocht en niet regelmatig nagekeken door een zadelmaker.
Waarneer je er opzit lopen de meeste pony's/ paarden maar braaf hun rondje.

(Heb dit ook met mijn paard gehad, hij keek alleen heel vuil naar het zadel en legde zijn oren plat in zijn nek, wanneer ik met het zadel aankwam. Hij was verder heel braaf ook met rijden was hij een engeltje. Totdat ik iemand mijn zadel liet controleren het zadel bleek een te wijde boom te hebben en hierdoor op zijn schoft te drukken. Mijn paard heeft dus iedere keer dat hij supper zijn best deed voor mij, een pijnlijke rug van het zadel gekregen ;( )

Hij heeft nu een goed zadel op zijn rug en gelukkig heeft hij het me vergeven :P want hij loopt nog steeds super maar nu zonder pijn in zijn lijf !!

Dus laat het tuig toch maar even nakijken door iemand die er verstand van heeft (Zadelmaker/passer)

Evelinelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 21:07

Ik heb alleen niks over dat zadel enzo te zeggen het is mijn verzorg shet en dus mag ik dat niet bepalen want het kost de eigenaar geld enzo... ik mag haar alleen verzorgen

Evelinelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 20:20

Alleen bij het hoofdstel doet ze het ook en die zit egt goed!

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:50

Staat de shet vast met zadelen?
wat voor zadel ligt er op en welk bitje word er gebruikt?
Hoe leg je het zadel er op, en klapt het bit niet tegen de tanden?

Probeer zelf niet bang te worden of te twijfelen, dat voelt hij aan, en dan weet hij dat er iets spannends gaat gebeuren
mag ik vragen hoe oud je bent??

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 08:56

HorseyDude schreef:
Wees niet bang om je Shet dan een paar dreunen te verkopen en te schelden naar hem/haar toe* (moet je echt boos klinken!)

Sorry maar hoe kun je nou zo iets adviseren..
Natuurlijk kan het bij een dominantie probleem helpen maar je gaat er toch niet zomaar op los dreunen terwijl de pony misschien 'alleen maar' aan geeft dat deze pijn heeft :/

Misschien heeft ze wel een hekel aan rijden, is ze toevallig gereden door beginnertje met harde hand, te zware ruiter, slecht passend zadel

Als eerste advies geven een dreun verkopen gaat er bij mij niet helemaal in, begin liever bij het nakijken van het zadel en hoe de ruiter rijd

Evelinelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 12:21

Jaa ze staat vast
nee niks klapt ofzo en leg het zadel er heel rustig op enzo...
maar ik ben ook niet bang ben bijna 13 en mijn vader die helpt soms ook als het egt niet lukt...

Evelinelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 12:24

Nee want met rijden is ze suuper lief enzo en dan doet ze niks
ik rijd haar nu en rijd al 3 a 4 jaar...
het zadel ligt volgens mij goed is denk ik weleens nagekeken want ze rijd er al heel lang mee enzo
en zou het misschien kunnen dat ze een gevoelige rug ofzo heeft? als dat zo is moet ik dan een grlpad kopen?

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:25

Misschien hebben ze vroeger iets met haar gedaan? Probeer gewoon heel rustig op te zadelen, doet ze het goed haar goed belonen.

Misschien dat dit helpt?

Poohbeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 12:29

En hoe is het met haar tanden? Wel recent een tandarts gezien ofzo?

Evelinelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 12:44

Maar ik ken de eigenaar en die heeft nooit pijn gedaan ofzo misschien heel vroeger...
Ze heeft geen haken of iets...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 14:00

Nou... pak die shet vast en laat hem alle hoeken van de stal zien. Lekker in elkaar meppen, die hap. Dat zal hem leren..... :+ :+ |(

maar ff serieus... klinkt als een paardje wat gewoon niet geleerd heeft om zich netjes te gedragen tijdens het zadelen of problemen heeft met hoofdstel en zadel, mogelijk door onhandig opzadelen in het verleden...

Hoe is de shet zo? Luistert hij goed? Kun je aan de hand alles met hem doen?. Pak dan eens het kopstuk en laat hem eraan snuffelen... hoe reageert hij? Wil hij snuffelen? Maakt ie dat ie wegkomt? Als hij er niets van wilt weten ga je lopen, hoofdstel in ene hand, shet in de andere... Laat hem achter het hoofdstel aan lopen, stop af en toe en geef hem de kans om eraan te snuffelen. Het kan lang duren, maar geduld is een schone zaak.
Op het moment dat ie geen issues meer heeft met het hoofdstel, ga je ermee spelen. Aai hem ermee, slinger het over zijn nek, over zijn bibs enz. Als niets meer een probleem is, kun je beginnen met de teugel om zijn hals. En weer eraf. Ed. En dan pas het bit in. krijg je dan veel verzet, dan kan het bit een probleem zijn. Laat het achterwege en kijk of het hoofdstel aandoen dan wel gaat. Zo ja, en blijft het bit een probleem, dan is er een probleem met tanden of mond of ligt het bit niet lekker. Bitloos is dan een optie als je niet ff een ander bitje kan kopen-

Ga met het zadel op soortgelijke manier te werk. Laten snuffen, weglopen met het zadel, pony achter zadel aan laten lopen, ermee spelen totdat het geen issue meer is. Zie het ook als een spel. Maak er geen groot drama van.

Bind hem in geen geval strak vast, maar geef hem de kans aan te geven als er een probleem is of als hij het niet vertrouwd. Op het moment dat hoofdstel en zadel geen issue meer zijn, blijft hij vanzelf staan.

Dit is duidelijk geen snel-klaar oplossing, maar eentje waar je ruim de tijd voor zal moeten nemen. Schuif het rijden gewoon een tijdje op, totdat dit geregeld is. Dan heb je hier de rest van de tijd met de pony plezier van.

Overigens moet je er ook bij het zadel zeker van zijn dat het goed ligt en nergens pijn doet/knelt.

Ik heb zelf een merrie die doodsbang was voor het bit en het zadel toen ik haar kreeg en flink singelnijd had.
Mijn man heeft een zeer dominante merrie die niet bleef staan met zadelen.
Bij beide paarden is het op deze manier opgelost.

Maar dan moet je wel op de eerste vraag bevestigend kunnen beantwoorden...
Ze moet op de grond met gewone oefeningen zoals leiden, spelletjes of wat je dan ook doet, goed naar je luisteren
Anders zit daar al een probleem wat eerst aangepakt moet worden.

Evelinelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 15:21

Met alles verder is ze zo mak als een lammetje behalve hoevenkrabben vindt ze soms lastig maar alsnog doet ze het wel!
ik had misschien ook een idee ik weet niet of het helpt daarom vraag ik het nu maar:
Misschien ook proberen met een longeersingel en hoofdstel misschien als ze dan weet dat het geen pijn doet een singel of hoofdstel kan ik verder gaan met opzadelen enzo en op liljebo's manier verder gaan is dat misschien een oplossing?
En met alles verder is ze poeslief laat zich makkelijk leiden enzo longeren en alles is geen probleem behalve met hoofdstel en singel dat weet ik nog niet...

_manuela_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 15:41

Die pony vertoont dat gedrag als een reactie op iets. Dat kan een nare ervaring in het verleden zijn of ongemak/pijn. Ik heb zelf een ruin met singeldwang/zadeldwang. Door veel geduld en vooral niet straffen tijdens zadelen heb ik zijn vertrouwen bij het zadelen gewonnen en kan ik nu vrij rustig alles doen. Verder sluit ik me bij liljebo's aanpak aan. probeer in stapjes uit te vinden waar het probleem ligt. Succes

Evelinelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-09 15:44

Dank je wel!

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-09 16:16

Sappos schreef:
Laten we eerst even checken of er niks mis is voordat we de shet in elkaar gaan trappen :n

Zit het bit goed? Ligt het zadel goed? Is er iets waar ze pijn aan kan hebben. Een paard komt écht niet zomaar om niks in verzet.
Mocht het klieren zijn dan vooral consequent zijn, nee is nee. Probeer veel nadruk te leggen op belonen als ze iets goed doet ipv straffen als ze iets fout doet, anders heb je straks een valse pony.

Niets aan toe te voegen Sappos!

@Evaline wie heeft gecheckt dat het hoofdstel/bit en zadel goed ligt. Ik ben ervan overtuigd dat een dier niet zomaar zoveel stampij gaat maken als hij er uiteindelijk niets mee opschiet (hij wordt uiteindelijk toch altijd opgezadeld). Ook moet jij je afvragen hoe goed jij kunt opzadelen (bit indoen, zadel opleggen en singelen).