pony eerst aanhankelijk nu agressief

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

saki

pony eerst aanhankelijk nu agressief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 20:50

hallo, mijn dochter zit met een probleem met haar pony van 7 jaaroud. Ze heeft hem nu bijna 3 jaar.
Eerst was het wennen met elkaar. Hij is namelijk heel gevoelig en onzeker. Maar hetlaatste jaar ging het zeer goed. Ze voelen elkaar goed aan, en kunnen eigenlijk niet zonder elkaar. Hij vetrouwde haar vokomen. Maar nu begint hij een beetje te dreigen en te bijten naar haar. Als ze hem uit de wei wil halen dan komt hij met deoren plat in de nek naar haar toe.Mijn dochter wordt er heel onzeker van.
Wie weet waar het aan kanliggen.
Graag hoorik reacties van jullie

groeten ursula

newmom

Re: pony eerst aanhankelijk nu agressief

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:26

misschien is er iets gebeurt waardoor de pony beetje angstig is geworden en t vertrouwen geschaad is??

dat kan zijn van een pak rammel onterecht maar ook van bijvoorbeeld nare trailer ervering, nieuw zadel wat toch niet goed past oid??
zijn er veranderingen geweest of is er iets gebeurd?

mocht er nou echt zeker weten niks anders aan de hand zijn als dat de pony gewoon aan t ouwehoeren is dan probeer heel duidelijk maar vooral consequent te wezen, het kan zijn dat hij gewoon weer eens aan t aftasten is hoever hij kan gaan en wil hij even zijn rangorde bevestigd hebben.
laat je niet bang maken maar probeer als er angst is het niet te verbergen door bijv stoer te schreeuwen. want dan verliest ze het sowieso. laat dan een derde er een bijkomen en kijken wat ze eventueel kan doen.
hou dit wel in de gaten want als het erger word kan het uiteindelijk gevaarlijk worden voor je dochter.
ga geen gevecht aan met een onzekere pony, ook dat is gevaarlijk.
stel duidelijk grenzen en wees door te denken de hogere in de rangorde. negeer de pony bijv als hij op haar af dreigt te komen met een dreigende houding. blijf staan en kijk m even niet aan. oog contact zorgt ervoor dat je de strijd aan gaat.
en ik weet niet hoe oud je dochter is of hoeveel ervaring ze heeft maar een strijd aan gaan kan wel maar dan moet je heel erg sterk in je schoenen staan. ik denk dat het voor je dochter al genoeg energie en concentratie vergt als ze consequent moet blijven.

ik hoop dat ik een beetje over kon brengen wat ik bedoel.
succes in ieder geval!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 22:29

Het klinkt een beetje als een puber die door heeft dat het kleine meisje hem niet graag op de plek zet. Als ze inderdaad niets fout heeft gedaan wat het vertrouwen kan schaden van de pony, lijkt het me dat ponylief een beetje profiteerd van de situtie :)
Doet hij het bij jou ook?

gerdien71

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:41

mijn dochter heeft een welsh van 1m40 en ze is zelf 12 jaar, ik herken het gedrag van jou pony wel, dat doet die van mijn dochter ook zo nu en dan.
dan mag ze niet aan haar buik komen, dan probeert ze te bijten, in het begin reageerde mijn dochter daar ook geschrokken op maar nu weet ze gewoon dat haar pony aan het klieren is, ze heeft nu weer iets nieuws als mijn dochter haar buik wil poetsen dan gaat ze schoppen ook weer zoiets, mijn dochter lacht daar nu om en je ziet gewoon aan haar pony dat die dan stevig baalt en daarna doet ze weer gewoon, er mankeert niks aan haar buik, want als ik haar dan poets dan heeft ze gewoon de oren naar voren.
tip: ik weet niet hoe groot de pony is en of je zelf bang bent maar als hij bij jou gewoon doet dan is het gewoon klieren

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 15:43

ik zou er iemand bijhalen die de situatie kan bekijken en dochter en ponie kan begeleiden

wie_ben_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:01

Ik zal kijken of de pony het ook bij andere mensen doet, dus bijvoorbeeld bij jou.
Als dat het geval is, is het gewoon klieren en is er niks aan de hand.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:03

Mijn pony heeft dit een aantal jaar terug bij mij ook gedaan, en wanneer mijn vader hem ging halen was er weer niets aan de hand.
Hij was niet getraumatiseerd ofzo, hij wist gewoon dat mijn vader consequenter was dan ik..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:09

gerdien71 schreef:
mijn dochter heeft een welsh van 1m40 en ze is zelf 12 jaar, ik herken het gedrag van jou pony wel, dat doet die van mijn dochter ook zo nu en dan.
dan mag ze niet aan haar buik komen, dan probeert ze te bijten, in het begin reageerde mijn dochter daar ook geschrokken op maar nu weet ze gewoon dat haar pony aan het klieren is, ze heeft nu weer iets nieuws als mijn dochter haar buik wil poetsen dan gaat ze schoppen ook weer zoiets, mijn dochter lacht daar nu om en je ziet gewoon aan haar pony dat die dan stevig baalt en daarna doet ze weer gewoon, er mankeert niks aan haar buik, want als ik haar dan poets dan heeft ze gewoon de oren naar voren.
tip: ik weet niet hoe groot de pony is en of je zelf bang bent maar als hij bij jou gewoon doet dan is het gewoon klieren

Ik geloof niet in klieren. Ik geloof er wel in dat een paard het leiderschap overneemt, omdat dochterlief onduidelijk is bijvoorbeeld. :j
Dat zie je vrij veel bij kinderen.

Een paard wat van de een op de andere dag ander gedrag vertoont wil daar iets mee zeggen. Het is wel erg makkelijk om het altijd maar weer bij het paard te zoeken, als je niet goed naar jezelf kunt kijken. :\

Verder sluit ik me aan bij wat KiWiKo zegt: zoek een kundig persoon die eens goed naar jullie beiden kan kijken en jullie kan begeleiden.
Laatst bijgewerkt door Twiggy2008 op 10-05-09 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

StableEnable

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:10

een gedragsverandering kan ook een fysieke oorzaak hebben. ik heb ook eens een paard meegemaakt dat zich steeds agressiever ging gedragen en waarvan bleek dat er een probleem was met de aanmaak van schildklierhormoon. het kan nuttig zijn de pony eens te laten onderzoeken.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:11

StableEnable schreef:
een gedragsverandering kan ook een fysieke oorzaak hebben. ik heb ook eens een paard meegemaakt dat zich steeds agressiever ging gedragen en waarvan bleek dat er een probleem was met de aanmaak van schildklierhormoon. het kan nuttig zijn de pony eens te laten onderzoeken.

Inderdaad, dit kan ook. Nogmaals, een paard geeft iets aan met zijn gedrag. Je kunt er naar luisteren, je kunt het ook negeren, maar dan ben je naar mijn idee heel fout bezig.

saki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 14:23

bedankt voor jullie reactie. Ik denk dat hij gewoon weer aan het uitproberen is, of hij verveelde zich, omdat mijn dochter deze week weinig tijd had. Gisteren heeft ze weer gereden en dan komt ze met de halstertouw de wei in en toen was hij weer poes lief enaardig zo van jiepie ik mag weer rijden. Want dat doet hij graag. Hij wil graag werken voor mijn dochter. Onze pony is trouwens 1.54. De rij instructrice zei ook al dat ze nu iets harder moet wezen. Mijn dochter is soms te zacht en te lief omdat haar pony ook zo gevoelig is en ze bang is dat ze hem pijn doet Als ze soms iets te hard optreedt dan is het bij de pony ook van oh ze is boos. Wat dat betreft passen ze perfect bij elkaar. Ze voelen elkaar goed aan. Als mijn dochter een beetje chagarijnig is dan is de pony dat ook, prachtig trouwens om te zien.
groeten ursula

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:31

Ik denk dat je niet per se harder hoeft te zijn, eerder meer zelfverzekerd en duidelijk in je lichaamstaal (en daarmee bedoel ik niet per definitie veel slaan). Ik weet niet of je de nuance snapt. ;)

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:43

@twiggy2008. inderdaad, dat is maar net hoe het opvat. ik lees het zo dat ze consequenter gaat worden. en dat is alleen maar goed.

is niet welke straf je geeft, maar meer wanneer. als iets mag, dan mag het altijd. als iets niet mag, dan mag het nooit niet
(zeg ik vastberaden, maar wat is het lastig)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:45

Is zeker lastig om continu consequent te zijn. Net als bij kinderen. :D

Ken je het wezen paard goed, dan kun je heel veel negatief gedrag al voor zijn door je lichaamstaal goed te gebruiken of door het gedrag gewoon al voor te zijn. Maar velen kunnen dat niet en vooral kinderen hebben dat over het algemeen nog niet. Dat is gewoon zo, maar je kunt het een paard dus ook niet altijd kwalijk nemen. Dat vind ik niet eerlijk.

saki

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 20:40

vanmiddag heeft mij dochter weer gereden en het ging weer als vanouds gelukkig. ze heeft er weer plezier, na eigenlijk toch wel een week waarin ze vrij bang was geworden. Ze trad consequent op en als hij iets deed wat niet mocht zei ze er wat van met een iets hardere stem dan wat ze anders altijd deed. Slaan doen wij trouwens nooit,

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:02

Nou, dat is fijn om te lezen!! :)