Clickertraining om paard alleen mee te krijgen op buitenrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Bijke

Clickertraining om paard alleen mee te krijgen op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 15:11

Omdat mijn paard zo goed reageert op clinkertraining, vraag ik me af of er mensen zijn die met de clicker hun paard geleerd hebben alleen buiten te gaan onder het zadel?

Mijn paard gaat aan de hand super buiten, schrikt van nagenoeg niks enzo, maar onder het zadel lukt ge het gewoon niet. In groep gaat het wel, dan gaat hij soms zelfs stukken op kop, maar alleen lukt dus niet...

Daarom wilde ik graag weten of sommige mensen dit met de clicker hebben proberen oplossen en of dat gelukt is.

labyrinth

Re: Clickertraining om paard alleen mee te krijgen op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 20:18

hmm ik heb kort wat gedaan met clickertraining, probleem wat je wel hebt, is dat de click natuurlijk alleen maar een verbinding is tussen de actie en de beloning. De click zelf is geen beloning teminste bij het gemiddelde paard niet, en vanaf de paardenrug is het moeilijk om je paard te belonen in de vorm van snoepjes o.i.d. je moet je paard dus tevreden zien te stellen met een click en een klopje op de hals o.i.d.
verder zou je misschien met de clicker eerst in de bak gaan kunnen rijden, en belonen bij overgangen enzo. Zodat je paard zich nog bewuster wordt van wat er van hem verwacht wordt bij welke hulpen, dan heb je buiten al een heel sterke basis, door gewoon ook overgangen veel te blijven doen zodat je voor je paard eigenlijk geen verschil maakt tussen binnen en buiten rijden,
dan zou je eigenlijk helemaal geen problemen moeten krijgen. Teminste ik weet niet precies wat er verkeerd gaat bij het buitenrijden?
En verder maar dat weet je waarschijnlijk al, concentreer niet op wat er fout gaat, maar wat je wil dat er i.p.v. dat verkeerde gedrag gebeurd, dan kan je je clicker ook echt gebruiken.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 09:48

Zit er niet een stukje onzekerheid bij jezelf wat je onbewust op je paard overbrengt? Mijn eigen paard heb ik ook met clickertraining van haar meeste angsten afgeholpen. Onder het zadel gaat het heel goed als ik haar vol zekerheid langs "monsters" stuur. Let goed op je houding en ademhaling als je naar buiten gaat want vaak zit daar het probleem. (hoeft natuurlijk niet in jouw specifieke geval)