rollen tijdens het rijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariss88

rollen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 14:59

Ik heb een new forest pony van 10 jaar. Ik rijd voornamelijk buiten met haar, en af en toe ga ik met haar in de bak. Ze rolt erg graag na het rijden of zodra ze het land in mag. Sinds een half jaar doet ze dit alleen ook tijdens het rijden, wat voor erg vervelende situaties zorgt. Ze wil dit alleen in het zand, op de weg of in het gras heeft ze het nog nooit geprobeerd. Zodra ik voel dat ze wil gaan rollen probeer ik haar zoveel mogelijk vooruit te rijden. Wanneer het een stukje goed is gegaan beloon ik haar uitvoerig, en als ze toch rolt straf ik haar. Toch blijft ze het gedrag vertonen. Drunense duinen of het strand is op dit moment onmogelijk. Hebben jullie misschien tips voor mij? Alvast bedankt!

Mayflower_

Re: rollen tijdens het rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:01

Elke keer als ze rolt, een rotschop of een harde tik verkopen. Dit mag ze nooit en te nimmer doen en er kunnen gevaarlijke situaties optreden! Denk niet snel 'Oh zielig als ik haar een klap verkoop', leer dit gedrag zo snel mogelijk af want het is echt gevaarlijk.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:03

Goed voorwaarts blijven houden en als ze toch wil gaan rollen een tik verkopen. En zolang het gevaar bestaat dat ze gaat rollen, zorgen dat haar hoofd niet te ver naar beneden kan, vaak gaan ze aan de grond ruiken voordat ze neerduiken.

Mijn shetje heeft dat een keer gedaan met een verzorgstertje erop. We hebben haar een goede tik verkocht en ze heeft het nooit meer gedaan.
Laatst bijgewerkt door capopjekop op 08-05-09 15:03, in het totaal 1 keer bewerkt

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:03

die van mij heeft het 1 keer gedaan en die stond te trillen op haar benen na mijn uitbrander ik ga gewoon even op haar slaan met een zweepje. Dus ik denk heel erg straffen klinkt zielig. Maar anders als je zand tegen komt gaan draven. Laten lopen.

mariss88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 15:05

die tikken krijgt ze, en op zo'n moment heb ik ook absoluut geen medelijden met haar om dr straf te geven. Ze is er heel erg hardnekkig in, en niets lijkt haar tegen te kunnen houden wanneer ze wil rollen.

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:09

Als je pijn uit kunt sluiten, moet je haar idd straffen denkik
maar het belangrijkste is dat je ZEKER weet dat ze geen pijn heeft!

Denise_84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:13

Ik zou geen tik geven maar een flinke optater. Sorry dat ik het zo zeg maar blijkbaar heb je het te ver laten komen en van het begin af aan niet streng genoeg opgetreden.

Liggen als jij er op zit mag nooit gebeuren en moet je nooit tolereren! Geef je pony dus een flinke rotschop of een klap met de zweep en zorg dat ze naar voren blijft lopen.

Over het algemeen voel je het wel aankomen als paarden willen liggen; langzamer lopen, neus naar beneden, slingeren! Dan moet je dus extra alert zijn!

Succes!
Laatst bijgewerkt door Denise_84 op 08-05-09 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

mariss88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 15:18

Pijn kan ik zeker uitsluiten, haar rug etc. is prima in orde. Het is alleen zodra we op het zand lopen ze gelijk gaat liggen, blijkbaar omdat ze het zo lekker vind.
Bedankt voor al de tips tot nu toe! Veel komen op het zelfde neer, maar ik denk ook inderdaad dat de enige optie is. Oefenen, oefenen, oefenen.. =)

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:21

Mijn paard rolt ook graag, maar ik zal haar nooit na het rijden terug in de piste laten om te rollen. Zij begrijpt niet dat er een verschil is tussen los in de bak, met/zonder deken of met zadel en mij erop.
't enige wat je kan doen is goed opletten en bij het eerste teken van "willen rollen" heel hardhandig optreden. Ik heb het vroeger ook 1x voor gehad met mijn pony. Ik had het niet in de gaten en ben eraf moeten springen, heb haar een schop verkocht. Heeft het daarna niet meer geprobeerd.

Wikiboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:26

Je pony een harde schop geven,
en als je denkt dat ze wil gaan rollen ook vooruit rijden.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 16:21

Eigenlijk is het enige wat je kunt doen heel alert zijn, maar zeker niet het zand uit de weg gaan omdat je pony zo doet. Het is heel erg vervelend, maar zodra ze de symptomen vertoond, haar gewoon vooruit zien te krijgen! Lukt het niet, dan heel boos worden met je stem, dus boos tegen haar praten en een schop of tik geven!
Ze mag dit namelijk echt niet doen!

diessel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 17:43

Als ik jou was zou ik eerst maar oefenen aan de hand, lijkt mij wel zo veilig ;)
Probeer te voorkomen dat ze gaat rollen, desnoods vraag je er een helper bij.
Als ze het wel doet een dusdanige correctie geven die ze niet zo snel vergeet.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 18:48

Zou dit juist niet aan de hand oefenen. Een paard moet leren dat ze niet mogen rollen onder het zadel - als jij ernaast staat, is de situatie heel anders. Tenzij je bedoelt aan de hand met ook een ruiter erop.

Hoofd hoog houden, dan zullen ze niet snel gaan liggen. Als het kan, zou je er op kunnen gaan zonder zadel. Dan iemand ernaast laten staan, die haar in de gaten houdt. Zodra ze door haar benen zakt, een flinke tik oid. verkopen. Mocht ze echt gaan liggen, kun je er snel afspringen en hoef je niet bang te zijn voor een kapot zadel.

wie_ben_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:12

Je zou haar dan maar eff een rotshop of een tik geven, zodat ze weet dat ze dat maar een andere keer meot doen. Gaat ze voor de 2e keer proberen? straf haar dan, en laat haar weten dat jij daar NIET van gedient bent..