Erg veel last van dikke wintervacht

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Lentekriebel

Erg veel last van dikke wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 23:01

Onze D-pony is inmiddels 21 jaar en heeft erg veel last van haar winterharen.
Na een kuur van de dierenarts met extra vitaminen begint het haar een klein beetje los te laten, maar minimaal.
Ze zweet ontzettend van die dikke laag winterharen, waardoor alles aan elkaar vast klit.
Ik ben nu om de dag zo'n 2 uur aan het kammen om de klitten en losse haren er tussenuit te krijgen,
dat ik er daarvoor af en toe best een beetje aan moet trekken vind ze prima,
ze heeft het behoorlijk zwaar met al die haren, het is haar veel te warm!
Is het een optie om nu nog te scheren?
Gaat er dan nog vanzelf een dunner zomervacht groeien?

Ze moet in ieder geval zo snel mogelijk van die dikke haren af,
de huid krijgt helemaal geen lucht meer want van al het zweten plakken de haren helemaal tegen de huid aan..

wie_ben_ik

Re: Erg veel last van dikke wintervacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:09

Als jou pony een onderdak heeft, stal ofzo.
dan zie ik er geen probleem in?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:11

Ik zou dr gewoon scheren.
Mocht ze ook magertjes zijn dan zou je bij regenachtige dagen een regendeken op kunnen doen.
21 is een behoorlijke leeftijd, longontsteking zit dan in een klein hoekje.

Maar zeker zou ik dr scheren, naast zweten kan ze ook allemaal ongemakken als luizen en schimmel krijgen onder die dikke haren.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 13:35

ik zou dr ook scheren, het is wel een verstoring van de zomervacht, maar in dit geval zou ik het zeker doen. en dan als het weer wat slechter word kan je dr gewoon een regendeketje omdoen.

zou er alleen wel reking mee houden voor volgend jaar dat je dr dan in de winter vast scheert en een dikke deken omdoet scheelt een hoop gedoe volgend voorjaar.

Lentekriebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-09 18:07

Tnx!

We hebben net iemand gebeld en die komt haar scheren :)
Maandag wordt bloed geprikt om te kijken of er naast haar leeftijd nog wat is waardoor haar haren er niet vanzelf af gaan.

Overigens staat ze 's nachts altijd binnen, maar overdag heeft ze ook een inloopstal om droog te gaan staan, dus bij erg koude wind maar even een dekentje op..

untouched

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-09 17:15

gelukkig dat je een oplossing hebt gevonden.. :)

jeartsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 22:12

ook een tip tegen de verharingstijd lijnzaad gebruiken helpt ook vaak ook bij vachtproblemen

Lentekriebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 22:15

tja.. ze heeft al een hele fles lijnzaadolie op

Er is vandaag in ieder geval bloed geprikt, dat wordt ook gecontroleerd op suikerziekte. Dat zou de lange haren wel kunnen verklaren. Even afwachten dus..

x_Imke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 19:22

Fijn dat je een oplossing hebt gevonden! ;)

Lentekriebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 20:54

hmm... niets gevonden in het bloed, kern gezond.. (? )
Maar ze is inmiddels geschoren dus kan ze ook weer genieten van de zomer en de zon :D

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:48

Oeh spannend, mijn fjord van 28 wordt zaterdag ook voor het eerst geschoren. Ook omdat ze de haren voor het eerst niet los laat in het voorjaar. Ze is flink ziek geweest in het begin van dit jaar, daar heeft het waarschijnlijk ook mee te maken.

Ik hoop dat het bij die van mij net zo goed gaat als bij jou oudje ;).

Lentekriebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 21:53

Heel veel succes!

Onze pony was ook nog nooit geschoren, maar ze vond het allemaal prima :) Alsof ze begreep dat met dat herrie makende scheerapperaat die dikke harendeken eraf zou gaan..
Ze moet nu wel nog een beetje bijgewerkt worden dat alles er netjes uitziet, het scheerapparaat had nogal moeite met die dikke haren..

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 21:55

Trix staat ook telkens klam op stal, ik loop nu al een week rond met de drang dat ik haar op de een of andere manier duidelijk wil maken dat het niet lang meer duurt. Gek he :+ ?

Is het misschien handig om voor het scheren de lange haren wat korter te knippen denk je? Misschien dat het scheerapparaat er dan wat makkelijker door gaat?

Lentekriebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 22:02

Nee, dat helpt niet (eerst knippen)

Omdat ze al zo gezweet hebben zijn de haren vrij vet en plakkerig, daar krijgt het scheerapparaat gewoon weinig grip op.

Je kunt proberen om het zo makkelijk mogelijk te maken door eerst met een borstel (voor mensen haar of de staart van het paard) en daarna met een kammetje je pony helemaal af te gaan. Dan zijn in ieder geval de meeste klitten eruit.
Het lijkt me voor de pony erg vervelend als het scheerapparaat steeds op zo'n klit stuit :s

Zo heb ik er anderhalve week lang al zo veel mogelijk haar vanaf gehaald, behalve dat er steeds minder klitten waren leek het niet echt te helpen, er kwam steeds een prullebak vol haar vanaf en toch leek er nog net zoveel op te zitten.. ( ??? )

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:07

Dat herken ik helemaal ja... Trix is al dik 3 maanden aan het verharen, en om de dag haal ik er balen haar vanaf, maar het lijkt gewoon niet minder te worden.

Ik ga haar morgenavond wel eerst goed wassen, en dan lekker droog op stal zetten, zodat de vacht goed schoon is voor ik er zaterdag een scheerapparaat op zet. Heb toch wel een beetje de kriebels hoor, is voor mij ook de eerste keer dat ik het ga doen :D.

Wat voor ras is jou pony?

Lentekriebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 22:12

Tja.. wassen..
Zou dat goed drogen aangezien de vacht zo extreem dik is?

Onze pony is een New Forest x arabier
Ze heeft altijd 's winters wel een erg dikke vacht, maar die liet anders in het voorjaar wel goed los.

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 22:15

Ja als je wast is al het vuil uit de vacht, en heeft het apparaat meer grip. De messen worden ook sneller bot als je dit niet doet (zeggen ze, ik heb er nog geen ervaring mee ;)).

Apart dat de vacht nu dan ineens niet zo goed los liet. Misschien volgend jaar wel weer, we hebben ook een rare winter achter de rug, en ook een kwakkelend voorjaar.

Lentekriebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-09 22:37

Tip, check geregeld of de mesjes wel goed blijven bewegen!
Als ze blokkeren door al het vet tussen en rond de haren trekken ze aan het haar als je door blijft gaan, dat doet pijn..
(je merkt wel dat de plukken er dan niet meer gemakkelijk vanaf gaan, bij ons was het opgelost nadat we een beetje aan het schroefje bovenop het apparaat gedraaid hadden)

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-09 06:55

Oh getsiederrie, ik lijk wel een echt pennymeisje, maar ik wil haar dus echt geen pijn doen... Ik ga er dus goed op letten!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 21:29

Hoi. Mijn fjord van 21 heeft ook zo'n dikke vacht. Hij is dit voorjaar getest op de ziekte van Cushing en dit heeft hij helaas. Ik heb hem begin april geschoren en bijna 2 weken geleden weer. Dit is wel een stuk beter voor hem zeker met deze warmte. Waarschijnlijk moet ik hem het hele jaar door scheren. Ik deed het voorheen alleen s'winters 2 keer, de laaste 2 jaar 3 keer. Maar de laaste 3 zomers werd zijn wintervacht ook steeds langer.

Weet je al wat er met jouw fjord aan de hand is?

wie_ben_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-09 12:05

Je zou je paard kunnen scheren, en als het een regenachtige dag is doe je een regendeken op.
Dat is denk ik dan de beste oplossing, erbij deze week was het echt heel warm dus ik denk dat het de beste optie is om te scheren. ;)

miloujanssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-09 12:15

Gaat vanzelf weg, is bij mijn pony ook altijd het geval.

Lentekriebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 12:21

Nou, ik kan je vertellen dat dit niet vanzelf eraf ging!
Wat is onze pony er gelukkig mee dat het geschoren is! :D
Ze was eerst zo'n grijze geschoren muis, maar nu begint ze ook weer haar eigen bruine kleur terug te krijgen, begint weer mooi te glanzen en kan weer lekker zuur kijken, dus ze is weer helemaal zichzelf :)

Lentekriebel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-09 12:22

Siets, is het scheren bij jou ook gelukt?

Siets

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-09 09:41

Ja helemaal geweldig :D

Afbeelding

Kijk eens wat er een lekker ding onder vandaan kwam!

Het groeit al wel weer wat aan, maar dat is natuurlijk logisch. Ik had een ontzettend goed scheerapparaat gehuurd bij de boeren bond hier in het dorp voor 20 euro, en hij was praktisch nieuw. Was in 2,5 uur klaar :).