Proefperiode of garantie bij kopen van paard van particulier

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Misskaren

Proefperiode of garantie bij kopen van paard van particulier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 13:17

Een aantal weken geleden had ik een paard gekocht met een week proeftijd, in die week bleek het paard zeer onregelmatig te lopen (paard was klinisch goedgekeurd met een aanmerking over de buigproef linkervoorbeen). Ik had besloten om het paard terug te brengen, en nu blijkt ook dat hij een heftige onsteking heeft in zijn hoef. Je kan je voorstellen dat ik blij was een proeftijd afgesproken te hebben. Zonder proeftijd had ik dan met een "ziek" paard gezeten ? Of was dit dan een verborgen gebrek geweest en indien er geen proeftijd afgesproken is, binnen welke periode kun je een paard terugbrengen naar de eigenaar ? Ik lees 6 weken, 3 maanden en 6 maanden hier op Bokt.
Ik ben nu bezig met een ander paard, maar die eigenaresse wil geen proeftijd en dat vind ik moeilijk. Want val je dan terug in een bepaalde "garantie" indien er iets met het paard blijkt te zijn ?
Graag jullie reactie / ervaringen hiermee !

friesiszwart

Re: Proefperiode of garantie bij kopen van paard van particulier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 13:38

Het lijkt mij dat als je een paard niet laten keuren bij aankoop je geen recht hebt.
Indien je op papier geen afspraken maakt heb je volgens mij dan helemaal geen rechten.
Echter indien de verkoper zegt dat het paard geen (stal-)ondeugden heeft en dit blijkt wel het geval kun je het paard terugbrengen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:14

Een ontsteking in de hoef, bedoel je daar een hoefzweer mee of wat anders?
In het 1e geval kan het meevallen en is het pure pech, geen reden tot afkeur mits normale hoefzweer. In het tweede geval heb je 3 mnd de tijd om paard terug te brengen, maar dan moet je wel aantonen dat het een verborgen gebrek is en het niet over gaat anders is het ook gewoon pech.
Een ontsteking kan allerlei oorzaken hebben, hoeft ook niks met die buigproef te maken te hebben. Was het hetzelfde been? Misschien was die buigproef wel pijnlijk door de (beginnende) ontsteking en is er straks niks meer aan de hand als de ontsteking weg is. Hangt vd ontsteking af.

Jij als koper hebt onderzoeksplicht en je moet dus wel voldoen aan die onderzoeksplicht wil je recht hebben op eventuele teruggave indien er iets blijkt te zijn met het paard. Een verkoper heeft meldingsplicht en die moet ook eventuele gebreken melden bij verkoop.
Paarden kopen blijft een risico, je kunt niet alles afdekken, paard kan ook koliek krijgen en doodgaan in de 1e week van koop, dan heb je dus vette pech want dat kán gebeuren door verandering van voer bij de nieuwe eigenaar....

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 17:29

Bedankt voor jullie reacties ! In het particuliere circuit blijft het gewoon een lastig verhaal, maar ik zou altijd een paard in ieder geval klinisch laten keuren, dat vooropgesteld. Uit mijn ervaringen begrijp ik dat een proeftijd lastig is, verkopers hebben daar ook wel eens slechte ervaringen mee gehad.
Afspraken komen sowieso op papier in de vorm van een contract, dus ja, meer kan ik niet doen volgens mij ?

Chefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:34

Wij doen paarden inprinciepe nooit op proef, niet om medische redenen maar omdat we al heel vaak een kompleet verknald paard terug hebben gekregen en er weer maanden werk van hebt, gewoon door inconsquente behandeling. We laten ze wel keuren voor de verkoop en ze mogen zo vaak komen rijden als ze willen.

grauwman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:41

Een paard dat klinisch goed is hoeft op de foto niet goed te zijn. Persoonlijk zou ik ervoor kiezen om het paard ook op de foto te zetten, dan kan je nl alles uitsluiten. Als er dan iets niet in de haak is kan je meteen van de koop afzien. Bij sommige handelstallen heb je wel de mogelijkheid voor een proefperiode en particulier ligt dit erg gevoelig omdat mensen toch iets anders met het paard omgaan dan de eigenaar zelf, met alle gevolgen van dien.
Laatst bijgewerkt door grauwman op 07-05-09 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:44

Om eerlijk te zijn vind ik het al heel netjes dat je het paard op proef hebt meegekregen
Ikzelf zou dat als ik heel eerlijk ben niet doen ( mijn paard op proef aan een ander meegeven)
Ik heb zelf net weer een paardje gekocht, en die krijg ik ook niet op proef hoor
Het blijft met paarden toch altijd een risico
Ik heb ook altijd geroepen dat als ik ooit weer een paard zou kopen, ik hem op de foto zou zetten
Maar nu komt puntje bij paaltje en heb ik het dus niet gedaan
Je beschrijft dat het paard niet goed door de buigproef kwam, dat is neem ik aan de keuring voor de koop geweest?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 17:51

en dan nog, karakterfouten zie je niet op de foto...

Proeftijd zou je kunnen afspreken met de eigenaar bijvoorbeeld dat paard nog bij de eigenaar blijft en jij dan daarheen gaat om te rijden en te tuttelen. Maar dan nog weet je niet hoe paard gaat reageren als hij eenmaal bij jou thuis staat. Paarden kunnen dan heel erg veranderen, vandaar dat mensen ook niet gauw een paard meegeven op proef zoals Chefke al zegt. Je moet het ook vanuit de verkoper bekijken, die moet maar afwachten hoe jij met dat paard omgaat.

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 18:01

ravellie schreef:
Je beschrijft dat het paard niet goed door de buigproef kwam, dat is neem ik aan de keuring voor de koop geweest?

Klopt, was een keuring voor de koop.
Overigens zijn foto's ook geen garantie, daar is wel meer op te zien maar ook niet alles.
Ik snap ook wel dat een particulier niet zomaar een paard op proef meegeeft bij de koop, maar aan de andere kant vind ik het fijner om wel een proeftijd te hebben, zeker gezien onze minder goede ervaring. Er is voor allebei de partijen iets te zeggen en een proeftijd bij de eigenaar op stal is niet altijd logistiek haalbaar.
Laatst bijgewerkt door Misskaren op 07-05-09 18:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:03

Ik heb bij een ruin die ik wilde kopen ook een proefperiode gehad. En wat ben ik daar blij om geweest!! In december ben ik hem gaan proefrijden bij de eigenaar op stal. Ik zou hem 2 weken proefrijden en hem dan kopen (als ie goedgekeurd werd) Volgens de eigenaar was het paard helemaal gezond en had nog nooit een pas kreupel gelopen. Toen ik hem een dikke week reed begon ie wat onregelmatig te lopen. De eigenaar reageerde ook heel netjes, veearts erbij gehaald en hij moest een week stappen. Ik ben toen een week met hem gaan stappen om hem zo toch beter te leren kennen. In de week dat ik hem zou kopen liep ie nog steeds kreupel en uiteindelijk heb ik toen besloten om hem niet te kopen. Hij is ook uit de verkoop gehaald en zijn eigenaar zou me bellen als hij weer goed was zodat ik dan alsnog kon beslissen. Afgelopen week kwam ik de eigenaar toevallig tegen en het paard loop nog steeds hartstikke kreupel. Ik heb ondertussen mijn droompaard gevonden! Dit paard ken ik al een jaar via mijn instructrice en ik mag haar nu tot juni proefrijden. Natuurlijk ga ik haar ook laten keuren bij de koop, maar dit is wel een superfijne manier om een paard proef te rijden en te leren kennen!

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 18:04

Heb je helemaal gelijk in hoor
Zeker als je al een vervelende ervaring hebt gehad
Onze vorige paard had flink artrose
Ik houd nu mijn hart vast
We hebben nu een pony van 5 jaar gekocht, maar ja, je weet soms toch niet wat ze allemaal hebben helaas

Ga je nu weer op zoek naar een ander paardje?

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 18:07

@Ravellie, yep, zijn al een tijdje met een ander paard bezig. Hij wordt maandagmorgen gekeurd (klinisch) en indien goedgekeurd is de koop definitief. Heb twee weken proeftijd afgesproken :D
@Lotje02, ideale manier !! Jij boft hiermee !

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 18:18

Dit bericht kreeg ik trouwens van een particulier als antwoord op mijn vraag hoe zij tegenover een proeftijd staat :
"Wat een vervelende ervaring zeg..........kan me voorstellen dat je nu op je hoede bent
Maar wettelijk gezien heb je altijd 6 weken "garantie"om het paard weer terug te brengen als deze een verborgen gebreek heeft, zoals als dat paard dat soms wel en soms niet goed loopt"

Ik wist niks van deze wettelijke regeling, iemand ?

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 12:39

Volgens mij gaat dat van dat verborgen gebrek alleen op als je kan bewijzen dat het paard hier al eerder last van had en dit bij de vorige eigenaars bekend zou moeten kunnen zijn.

Het kan dus volgens mij wel zo zijn dat als een paard ergens last van heeft maar dat komt pas bij jou tot uiting, er niet altijd sprake is van een 'verborgen' gebrek.

Proefperiode is altijd verstandig. Was de bemerking bij de klinische keuring aan het zelfde been als waar hij kreupel is gaan lopen? Persoonlijk had ik hem bij een bemerking al liever laten staan, of zoals ik zelf gedaan heb na 2 weken laten herkeuren.

Ik zou ook nooit mijn paard op proef mee geven. Je weet nooit wat er op zijn nieuwe adres gebeurd het is al vaak genoeg voorgekomen dat paarden volledig verpest terug komen terwijl de oude eigenaar het perfecte baasje gevonden dacht te hebben...

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 15:53

@Misskaren: heb even gegoogled en kwam dit tegen:
http://www.gratisadviseurs.nl/question.php?id=8818

De vorige eigenaar van mijn paard kwam zelf met het voorstel om het paard een maand op proef te geven. Ik heb haar wel gewoon gekocht (laten keuren, betaald en meegenomen). We hebben een koopcontract opgesteld waarin één en ander vastgelegd is. Zelfs als ik geen klik had met het paard mocht het terug. Dit omdat ze niet wilde dat als het paard niet beviel ze weer verkocht zou worden en zo van hand tot hand zou gaan. Dan zocht ze liever zelf weer een nieuwe koper.

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:38

je moet altijd je paard bij de verkoper rijden en proberen,
bevalt het paard je dan maak je een afspraak bij een dierenarts om te keuren,
proefperiode is voor de verkoper zeer riskant,
want hij is het zicht kwijt op het paard,
en hij weet dus niet wat er mee uitgespookt wordt,
ook kan het paard bijvoorbeeld vast komen te liggen in de stal,
waardoor het letsel /blessure kan oplopen,
en dan krijg je dus de vraag wie is er verantwoordelijk?
wat je eigenlijk het beste kan doen als je perse een proefperiode wilt
is paard laten keuren voor je m mee neemt, en als die goedgekerud wordt
dan gelijk in een voorlopige verzekering doen, voor het aankoopbedrag,
mocht er dan toch wat gebeuren dan kun je je eigen en de verkoper een hoop ellende besparen,
en zal de verkoper er misschien toch eerder overheen stappen om hem toch op proef mee te geven!
de wet is eigenlijk erg krom in de aanschaf bij een paard, er klopt niets van, en is erg onredelijk naar verkopende partij,
paard valt onder de wet goederen,
en als het paard bij gebruik niet bruikbaar en deugdelijk blijkt te zijn als waar het bij aankoop voor gekocht is, dan kan de koper het paard ten alle tijde terug brengen,
zelfs na een jaar nog!
je moet daarvoor dan wel naar de rechter, helaas duurt zo`n proces wel minimaal een jaar en soms 3 jaar... en heel soms 5 jaar... maar je wordt in je gelijk gesteld, en kan de verkoper alle bijkomende kosten van stalling ook nog betalen, helaas is het wel zo dat jij als eiser het paard zo lang op de kost moet houden, en je moet het paard zeer goed verzorgen!
tsja, dus als je een lange adem hebt en een hele dikke beurs, dan kan je dit soort dingen doen,
maar om dit alles te voorkomen, en vooral de stress en irritatie, zou ik een paard dus zo aanschaffen als ik hierboven heb beschreven!
succes!

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-09 23:57

@Ididit, bemerking bij de keuring was idd aan hetzelfde been als waar hij onregelmatig mee liep. We hebben het paard dus in de proeftijd teruggebracht, maar wat mij nog het meest ergerde was dat de eigenaresse zei "dat wij door die onregelmatigheid heen moesten rijden" en dat het paard ons uitprobeerde. Daar waren wij het niet mee eens, het voelde gewoon niet goed. Achteraf blijkt dus dat het paard een ontsteking in z'n hoef heeft ...
Optie van San72 is ook er goed !
Voorlopig wordt maandagmorgen een paard klinisch gekeurd waar wij ons oog al op hadden; beetje vage vrouw de eigenaresse, dus ik ben er zelf ook bij. Ben benieuwd, heb zoiets nog niet meegemaakt. Als hij goedgekeurd wordt ben ik al helemaal blij, zo niet, dan zal ik hier misschien voor raad vragen .... ?!

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 10:59

Misskaren schreef:
Voorlopig wordt maandagmorgen een paard klinisch gekeurd waar wij ons oog al op hadden; beetje vage vrouw de eigenaresse, dus ik ben er zelf ook bij. Ben benieuwd, heb zoiets nog niet meegemaakt. Als hij goedgekeurd wordt ben ik al helemaal blij, zo niet, dan zal ik hier misschien voor raad vragen .... ?!

Tja, een paard wordt niet voor niets afgekeurd. Waarvoor wil jij het paard gaan gebruiken? Ik zou als ik jou was zorgen dat je bij de keuring bent. De veearts die keurt kan je dan precies uitleggen wat ie doet en je kan met al je vragen bij hem terecht. Mocht hij het paard dan afkeuren kan je vragen waarom en hoe te handelen. Ook kan je vragen of het paard dan nog wel geschikt is voor het doel waar je hem voor koopt.

Ik zou peroonlijk een afgekeurd paard laten staan. Anders krijg je straks weer hetzelfde als bij die vorige. Als de veearts hem afkeurd en je neemt hem toch, heeft de keuring naar mijn idee ook geen nut gehad en had je het net zo goed achterwege kunnen laten.

Nog een tip, neem een onafhankelijk iemand mee met verstand van paarden. Als ik zo je vorige bericht lees ben je een beetje omver gepraat. Een kreupel paard moet je er niet doorheen rijden, een kreupel paard moet rust. Laat je nog even weten hoe de keuring van dit paard is gegaan?

Bramasole

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 11:14

Mijn dierenarts en smid adviseerde mij jaren terug alleen een paard te kopen wanneer het mogelijk is een proefperiode erbij te krijgen. Toen ik mijn eerste paard kocht en deze alleen klinisch liet keuren, spraken we dus een proefperiode af van een maand. Binnen deze maand kwam ik er achter dat hij artrose in de rug had (ook in zijn been). De rug is iets wat tijdens de standaard foto reeks niet wordt gerontgend. Ik was uiteraard blij met die proefperiode.

Nu ben ik weer op zoek en wederom heb ik besloten alleen te gaan voor een paard wanneer ik een proefperiode kan afspreken (naast een volledige keuring). Heb al best wat paarden die echt bij mij paste laten staan omdat de verkoper hier niet in mee wilde gaan. Naar aanleiding daarvan toch nog even met Emmeloord gebeld en een en ander voorgelegd. Wederom was het advies, neem een proefperiode bij aankoop!

Ik weet niet hoe actief je op zoek bent en of je zelf advertenties hebt geplaatst. Maar je kan dit bijvoorbeeld in je omschrijving vermelden, dan krijg je alleen reacties van mensen die open staan voor een proefperiode! Niet van je principes af gaan, succes!

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 12:50

Ik zou dus nooit mijn paard meegeven voor een proefperiode! Ik verwacht dan ook niet dat ik een paard zelf op proef krijg.

Ik snap beide kanten, maar je wilt toch niet meemaken dat je goedlopende Z-paard compleet verpiepelt terug komt..en dat gebeurt nu eenmaal veelste vaak. (en dan bedoel ik niet kreupel terug, maar meer verreden..een paard verpiepelen is nu eenmaal erg makkelijk).

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:05

studiemiep schreef:
Ik zou dus nooit mijn paard meegeven voor een proefperiode! Ik verwacht dan ook niet dat ik een paard zelf op proef krijg.

Ik snap beide kanten, maar je wilt toch niet meemaken dat je goedlopende Z-paard compleet verpiepelt terug komt..en dat gebeurt nu eenmaal veelste vaak. (en dan bedoel ik niet kreupel terug, maar meer verreden..een paard verpiepelen is nu eenmaal erg makkelijk).

Dit vind ik ook. Ik verwacht als ik een paard koop geen proefperiode.
En als ik er een verkoop gaat hij nooit van zn leven weg op proef. Meenemen = betalen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 15:11

Wij verkopen onze paarden ook zonder proeftijd. Net zoals studiemiep schrijft. Je weet nooit hoe je hem dan weer terugkrijgt.

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 12:15

De keuring had eigenlijk gisterochtend plaats moeten hebben maar werd op het laatste moment afgebeld door de dierenarts. Vanochtend is het paard dan uiteindelijk gekeurd, maar helaas kon ik daar niet bij zijn. Hoor net dat het paard niet goedgekeurd is. Alles goed, ook buigproeven, alleen op de volte op harde ondergrond vond de dierenarts dat hij niet helemaal regelmatig liep in draf op de rechterhand, gooide af en toe zijn hoofd omhoog maar ook weer stukjes ontspannen. De DA kon ook niet precies zeggen wat het was. Maar ik zit nu met een dilemma om het paard wel of niet te kopen, heel dom, waarom zou je tenslotte een afgekeurd paard kopen. Tot zover de uitslag van de keuring .....

@Ididit; we willen het paard, een 10-jarige NRPS ruin overigens, voornamelijk recreatief rijden. Misschien eens een onderlinge dressuurwedstrijd, maar niet voor de topsport dus.

Ididit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 12:27

Misskaren, lastig geval. Het kan zomaar iets zijn waar hij nooit meer last van krijgt, maar je slaat jezelf voor je hoofd als je hem toch neemt en hij krijgt wat aan dat been.

Ik zou als ik jou was zo snel mogelijk contact opnemen met de keurende arts (nu de keuring nog vers in het geheugen ligt) en vragen hoe erg de onregelmatigheid is. Misschien valt het wel mee en kan een foto van het been waar hij niet goed mee liep uitsluitsel geven. Foto's van 1 been zijn niet de kosten als je echt graag dit paard wil.

Ook een recreatiepaard moet naar mijn idee gewoon goed zijn. Buiten kom je veel verschillende ondergronden tegen en daar moeten de benen gewoon bestand tegen zijn. Ookal heb je nu niet het idee om wedstrijden te gaan rijden, je weet nooit wat de toekomst brengt.
Zo ben ik zelf door een verandering van stal opeens aangestoken met het endurancevirus. Ik had totaal geen wedstrijdplannen, wilde puur recreatief rijden, en nu blijkt dat ze ineens toch wat 'sterker' moet zijn. (wat ze ook is ;) )

Dus ik zeg, dierenarts bellen! succes, ben heel benieuwd wat je besluit (en waar je je paardje gaat stallen, aangezien je ook in zoetermeer woont ;) )

Misskaren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 13:04

@Ididit; Een vriend van ons gaat de DA zo bellen, hij weet ws beter wat hij moet vragen dan wij. Naar wat de eigenaresse mij vertelde ligt het niet aan een specifiek been, maar ik hoop dat de DA wat duidelijker kan zijn. Dus even afwachten maar. Maar eerlijk gezegd slaat de twijfel ondertussen toe, het zou b.v. toch ook artrose kunnen zijn o.i.d. ? En dan voor een aardige som geld ... 'ns even goed nadenken dus ..... :-) Overigens komt m'n toekomstige paard in Wassenaar te staan !