paard lijkt wedstrijd saai te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ikke20

paard lijkt wedstrijd saai te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 23:02

ik ben al maanden bezig mijn paard een voorwaardse proef te laten lopen.
tijdens het losrijden loopt hij goed lekker voorwaards en reageert op mn been. maar zodra we de ring inkomen kakt hij in en loopt echt met tegenzin lijkt net. zijn we de ring uit kijkt hij echt zo van nou deze poppekast weer afgelopen gaan we nog wat leuks doen?
hoe kan ik zorgen dat ik tijdens de proef hele kleine oefeningentjes erin kan doen dat het leuk maakt voor hem?

als ik aan het trainen ben en hij vind het saaier doet hij hetzelfde.maar vraag ik wat goede oefeninen zoals sb en alles meer dan wat er in het L1 hoort vind hij het helemaal geweldig en doet dan ook echt goed zn best. maar tijdens een proef zit ik me lam te werken om hem maar een beetje vooruit te kunnen krijgen.
wie heeft er voor ons wat goede tips?

houfanblack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:09

mm lastig, Het lijkt of hij de simpele dingen te makkelijk vind, k zou hem of op zn kop geven of hem flink bezig houden, je kan ook zorgen dat het lod rijden saaioer is voor hem dus maar even 1x wijken en verder alleen galop draf en stap en voltes ect, niet de van hand veranderen in een S en volte 15 meter rijden enzo... succes

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:12

Klinkt meer als een stukje spanning. Misschien ga jij onbewust anders zitten of klemmen met je benen en is het paard daarom niet meer voorwaarts.
Laatst bijgewerkt door The_Stig op 07-05-09 10:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:12

Hmmm je kunt het doen door lastigere dingen met hem te trainen.

Hoe is zijn trainingsschema? Spring je regelmatig, ga je regelmatig naar buiten? Vrijheidsdressuur, grondwerk, longeren, los in het land met vriendjes?

Mirjam79

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:15

even n.a.v. de link via de 'Friezelfreaks' :D

Dit klinkt mij wel hééééél erg bekend in mijn oren, helaas… :o
Ik denk dat het niet echt te maken heeft met de zin die je beessie heeft in de proef of zo, maar de manier waarop er (onbewust) door hem en/of jou op een proefje gereageerd wordt. Ik weet dat het bij mijzelf heel erg werkt om thuis de proef regelmatig es even (gedeeltelijk?) te rijden. Dan heb je tijdens de wedstrijd zelf meer tijd om je met je beessie bezig te houden en kan je je daar beter op focussen. Je kan op deze manier meer tijd besteden aan hoe je rijdt dan waar je precies bent in een proef.
En verder natuurlijk altijd ervoor waken dat je paard écht aan je been is, dus geen genoegen nemen met ‘dit gaat wel redelijk’, maar hij moet echt goed voor je been zijn!
En ik weet niet of je last hebt van zenuwen voor een proefje? Ik niet echt, maar toch kan dit wel heel veel invloed hebben op je proef. Ik weet dat onze merrie heel koel in haar hoofd is. Maar als ze iets spannend vindt, dan toont ze dit ook bijna niet. Ik ben de eerste die haar start in de wedstrijden en ze is inmiddels 13, dus het wennen gaat ook niet erg vlotjes. Maar we ploeteren voort…
Succes! +:)+

Apple

Re: paard lijkt wedstrijd saai te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 10:24

Klinkt bekend, wij hebben hetzelfde als we dressuur starten :-) Met dressuurles gaat alles ok, vooral lastigere oefeningen worden leuk gevonden door paardlief. Met losrijden voor wedstrijd gaat ook nog alles prima en dan komt het proefje en zakt alles in.

Hoe dit op te lossen? Geen idee. Komt er eigenlijk op neer dat we maar zijn gestopt met dressuurwedstrijden :=

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 12:04

zijn trainingsschema is een 2 keer per week dress matig rijden waarvan vaak 1 x een half uurtje priveles.
tijdens het rijden pak ik sb mee wat wijken contragalop halthouden achterwaards veel schakelen.

1 x per week is het buitenrit. soms rij ik hem wel es klein rondje buiten zonder zadel. dus dat is dan extra of rij ik hem wat meer dress matig.

springen hebben we tijdje gedaan maar in januarie stond hij opeens met dikke pees dus tijdje mee gestopt gaan we binnenkort wel weer oppakken.
vrijheidsdress doen we ook aan. is ook vaak 1 x per week op een vrije dag.
rest staat hij snachts op zandstuk met hooi en overdag kan hij de wei op en krijgt elke dag stukje wei erbij.

heb er ook al aan zitten denken dat het aan mij lag dat het spanning bij mij is maar kan niet echt iets vinden daarin
lesgever had het er ook al over hem es goed aan te pakken maar ik zoek liever eerst de echte oorzaak voordat ik em de ring door moet meppen. dat kan altijd nog.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 21:46

ik heb het ook met m'n ruin. inrijden loopt hij de sterren van het dak. in de proef is hij OF amper vooruit te krijgen en slabakt hij wat, OF speelt hij en doet hij onnozel en springt hij met z'n 4 benen in de lucht.
echt geen pretje.
is omdat hij het allemaal nog wat spannend vindt, je voelt zo in de proef de spanning op hem zitten. ben zelf totaal geen stresskip dus daar ligt het niet aan. :+
m'n instructeur zegt: gewoon blijven doen. als hij te traag is hem gewoon vooruit rijden. in het losrijden extra aan het been zetten. zit er maar eens wat met je zweepje tegenaan en rijd veel (schijn)vergangen, constant omstellen, hou hem fris en maak hem "heter". in de proef ook geen schrik hebben om een tikje bij te geven en rijd maar vooruit vooruit.
in het andere geval als ze zo gek doen heb ik jammer genoeg nog geen tips :') wacht zelf nog op de gouden tip

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-09 22:04

zou het dan eventueel ook zenuwen van zijn kant kunnen zijn?

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 22:07

:j dat zou zeer zeker kunne maartje!
ikzelf heb er ook last van, niet heel erg, maar wel wat..
ik merk dat heeeeel erg aan zanzibar, die is ook traag(er) in mijn proeven en dan lukt het allemaal niets zoals thuis/losrijden.

Je moet gewoon (proberen) om nergens aan te denken.. dat is mijn probleem (misschien bij jou ook)
dat je gaat letten op dingen die altijd fout gaan of kunnen gaan en dan daarover zitten denken (druk maken)

je moet dan eigenlijk tegen jezelf zeggen; Dit ben ik, zo rij ik, Niet anders!!!
En dat scheelde bij mij een hoop :j

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:49

Hier zelfde probleem... :+
Oplossing?
Nog niet gevonden... :P
Hoewel ik tijdens rechte stukke stiekem wel eens een beetje meer terug of vooruit rij.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 15:08

Ga je volgende proef eens anders rijden:
Doe alsof je aan het losrijden bent, vergeet die winstpunten, verpest gerust je proef. Je moet er nu eerst achter zien te komen wat er mis gaat. Doe net of je gek bent en alsof er geen jury zit.
Ga op die manier, heel nonchalant je proef rijden. Reageert hij niet op je been? Pets met je zweep, precies zoals je met losrijden zou proberen. Lukt het niet om bij E af te wenden? Jammer, wend maar 3 meter erna af, zodat je niet gaat worstelen om het perfect te krijgen.

Het lijkt er namelijk op, dat jij zo met je proef bezig ben en met het afwerken daarvan en zorgen dat alles netjes is, dat je vergeet om te rijden, je paard heeft dat door en maakt daar fijn gebruik van. Waarom zou een paard met losrijden wel goed lopen en in de ring niet? Hij ziet echt het verschil niet tussen het losrijveld en de ring. Hij merkt het verschil hooguit aan de ruiter. Dus ik denk, dat wanneer je je proef zoals hierboven gaat rijden (echt een keer doen, zonde van die paar centen maar dan weet je wel waar je aan moet gaan werken) dat hij dan een stuk beter loopt.

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 15:11

Ik heb mijn pony trouwens vandaag gewoon een schop verkocht onder de proef.
1e keertwending liet hij spilbeen staan, ik gaf been zodat de keertwending ruimer zou worden en het probleem 'spilbeen' opgelost zou worden.
Hij reageerde niet, nogeens en meneer reageerde weer niet.
Toen heb ik even een schop naar voren gegeven.
Meneer was daarna beter bij de les. :)

Dan maar een 4...
Beetje normaal meewerken stel ik wel op prijs :P

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 18:13

had vandaag wedstrijd heb hem van de week extra aan mn been gezet. tijdens losrijden ook en toen ik de ring inging ook nog eens. tijdens de proef zelf mn benen stiller gehouden want die leiden ook hun eigen leven en hem een tik verkocht als ik geen reactie kreeg. daarbij beetje zitten praten tegen em dus als er overgang stap/draf kwam beetje gezeten van let op he. en was ie wel allert op. resultaat was wel een redelijk voorwaardse proef de 2 de was al wat minder maar was er wel blij mee

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 19:59

Goedzo!! Er zit dus vooruitgang in. Je kunt op dit moment beter 2 proeven verpesten door hem even te vertellen dat het over is met het luilakken in de proef en hem een klap of schop geven op het juiste moment. Dan dat je voorzichtig op dezelfde manier blijft doorrijden.

Probeer tijdens het rijden thuis en met het losrijden dan ook je benen stil te houden. Onthoud dat je niet iedere stap moet blijven drijven, maar alleen als hij terugvalt in tempo. Anders behoud je het verschil in rijden tussen thuis en op wedstrijd.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 20:16

ik had eerst altijd stil been maar nu doordat mn zadel nog steeds niet 100% goed zit voor mij wiebelen ze best erg vooral tijdens de proef ben ik vandaag achter gekomen. ga dus heeeeeel hard eraan werken dat mn been stil hoort te zijn.
maar ben wel blij met de vooruitgang deze wedstrijd

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 12:16

Ik denk dat het aan jou zelf ligt topicstarter, omdat je paard met het losrijden wel loopt en tijdens de proef ineens niet meer, dat zijn JOU zenuwen en daar kan je paard niks aan doen ;)

_Athar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:06

misschien kun je ook foto's maken van tijdens je proef, en dan kritisch bekijken, zit je zelf heel gespannen? want als hij met inrijden goed loopt, moet hij dat met je proef ook doen

knockout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 15:15

Moeilijk probleem dit, heb zelf een paard wat altijd blijft lopen, maar toen ik een poosje een tweede paard ernaast heb gestart ben ik er pas achter gekomen hoe onbewust anders ik rijd in de proef.
Veel te gefocusd bezig zijn met de proef ipv rijden resulteert in stiekem toch een beetje te lang vasthouden met de hand en klemmen met mijn bovenbenen.
Hier heel hard mee aan de slag gegaan door idd veel proeven of zelfbedachte proeven te gaan rijden. Ook bij die van mezelf kan ik toch merken dat hij er fijner van is gaan lopen!
Wat ik ook gedaan heb, is de eerstvolgende wedstrijd nadat ik er achter kwam dat het voor 100% aan mij lag, niet op de proef of het paard gelet maar alleen maar op mezelf en voelen wat er onder me gebeurde...goed opletten dat k m niet vast hield en niet klemmen met m'n bovenbee.heeft ook goed geholpen en had nog punten ook, haha!
Heel veel succes!!!

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-09 19:09

ik heb er foto's van en film kan er alleen op zien dat mn benen erg onrustig zijn denk dat dat beetje de reden is. teugels heb ik zo goed als los hangen dus hou ik hem niet in. over 2 weken weer wedstrijd dus dan weer een poging