Paard afgekeurd en verzekering

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Martise

Paard afgekeurd en verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 08:39

Goedenmorgen,

4 jaar geleden werd met mijn toenmalige paard afgekeurd. Hij was niet meer geschikt als sport en/of recreatiepaard. Hoe moeilijk ook het leven van mijn lieve vriend zou toen der tijd snel eindigen. Hij is een week na het bezoek van de dierenarts die hem afkeurde naar schagen gegaan en daar zou zijn leven eindigen. Ik heb nooit een moment getwijfeld dat zijn leven daar ook daadwerkelijk eindigde. Tot drie weken geleden mijn vriend voor dezelfde beslissing stond. Echter Schagen was gesloten dus is dat paard naar Nijkerk gegaan. Alleen daar aangekomen (mijn vriend is erbij gebleven) moest hij ook het paspoort inleveren van het paard. Toen gingen er bij mij alarmbellen rinkelen. Ik heb mijn paspoort van mijn toenmalige paard nog, deze hebben we nooit hoeven afgeven. Hoe is dit mogelijk??
Hoe kan het zo zijn dat ik mijn paspoort heb mogen houden, sterker nog er is nooit naar gevraagd!
Ik begrijp dit niet. Degene die mijn paard weggebracht heeft is niet mee naar binnen gegaan... dus wie zegt mij dat mijn paard niet meer leeft of dat hij niet op transport is gegaan of weet ik veel wat mee gebeurd is?
Is er een manier om nog achter te komen dat iemand weet?
Of zijn er mensen bij wie het ook zo is gegaan als bij mij?
Het is niet het leukste onderwerp, maar ik ben wel op zoek naar antwoorden, dus wie wat weet laat het me weten!!

Alvast bedankt!

Martise

Re: Paard afgekeurd en verzekering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 09:06

Is er niemand die mij wat kan vertellen hierover?:(

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:06

Slagers mogen paarden niet zonder toestemming van de eigenaren door verkopen.
4 jaar geleden was het paspoort inleveren bij de slager volgens mij nog niet verplicht, je moest dit opsturen naar het stamboek. Maar om een duidelijke antwoord op je vraag te kunnen hebben kun je een brief sturen naar het PVE.

Martise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 09:15

Thank you! je hoort vaak van die rare verhalen dat ze dan op transport gezet worden en weet ik het wat allemaal. maar dank je wel ik ga PVE eens benaderen!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:40

hoi martise.

Zeker geen leuk onderwerp! Er worden enorm veel paarden alsnog opgekocht en verdwijnen naar het buitenland veelal Italie.. daar is paardenvlees enorm in trek.. Als je zeker wil zijn dat je paard ook daadwerkelijk geslacht wordt moet je er bij blijven of hem laten inslapen door je eigen dierenarts, wat mijn persoonlijke voorkeur is.. sterkte.

Martise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 10:57

Hoi Biscaya, bedankt voor je reactie. Je bevestigd mijn vermoeden. Dat de enige zekerheid is dat je erbij blijft. Dit is helaas niet gebeurd. Het zal mij ook geen tweede keer overkomen. helaas blijft het gevoel van twijfel en onzekerheid. Ik kan alleen maar hopen. nogmaals bedankt voor je reactie!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:22

jeetje, je zal wel een rotgevoel hebben zeg!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:26

Er was laatst op bokt een heel onderzoek ingesteld naar gesjoemel van verzekeringsmaatschappijen en de door verkoop van afgekeurde paarden. Dat zoiets gebeurd is zo vreselijk schandalig. Hoe moeilijk het ook is ik zou persoonlijk tot het einde bij mijn paard blijven. Je hebt trouwens wel een goede slager uitgezocht hoor, van Veen in Nijkerk staat toch wel als 1 van de beste bekend...Sterkte nog... :(:)

Martise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 13:21

bedankt voor je reactie Miryam. En ja het is vreselijk schandalig. Bevestiging zal ik denk ik toch nooit meer krijgen. Maar juist omdat ik mijn paspoort mocht houden... twijfel ik ontzettend. Maarja... veel zin heeft het toch niet meer, want veranderen kan ik het niet.

Gentle_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 14:54

Hoi ,
Ik heb ervaring met van Veen.. een supergoede vent die echt niet je paard zal doorverkopen omdat dat meer oplevert! of je moet het zelf aangeven!

Wil je zekerheid , dan moet je de even naar het stamboek bellen waar je paard ingeschreven stond en dan kunnen ze nagaan of hij "gemeld" is als overleden of je beld van Veen zelf even ;)

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 19:59

paarden die afgekeurd zijn worden veelal doorverkocht door de opkopers van de verzekeringen,
dit zijn meestal handelaren die een contrakt hebben met de verzekeringen, en de verzekeringen zijn vaak niet op de hoogte van het gebeuren,
er zijn niet veel slagers die een paard weer dooverkopen,
die worden doorgaans toch altijd geslacht, want daar verdient de slager meer aan,
dan aan doorverkopen...
4 jaar terug was het nog niet verplicht geloof ik om een paspoort te ontvangen bij een slachtpaard,
tegenwoordig moeten paarden die voor de slacht bestemd zijn, gechipt zijn, en een paspoort of een formulier van aanvraag paspoort hebben!
dus eerst chippen, dan slachten.... ;(
door wat voor persoon is je paard destijds opgehaald? een slager of een aan de verzekeringsman?

Martise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-09 09:09

Een vriendin van mij bracht hem naar de slager daar was de verzekeringsman en die liep met hem mee naar binnen om te slachten. (goh wat klinkt dit toch verdom cru) zij is niet mee naar binnen gegaan omdat ze dat niet aan kon. Ze heeft wel hem horen vallen zegt ze. Maar wie zegt mij dat het geen koe was en dat hij daarna doorverkocht is.

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-09 10:59

In 2003 heb ik via de verzekering een paard naar de slager gebracht, van dit paard heb ik alle papieren nog die werden niet ingenomen. Afgelopen jaar heb ik wederom via dezelfde verzekering een paard naar dezelfde slager gebracht, nu waren we inderdaad verplicht om het paspoort af te geven. Dit moesten we afgeven vlak voor het slachten, het werd eerst doorgenomen en vervolgens mocht het paard pas geschoten worden. De regels zijn waarschijnlijk gewoon aangescherpt in tussentijd :).

Bjarni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-09 16:17

Het is nu inderdaad verplicht om het paspoort af te geven, de regels worden steeds strenger, ook voor de slagers.

Als hij naar van Veen in Nijkerk is gebracht kun je er zeker van zijn dat het paard geslacht is, gaat altijd netjes en snel daar, hij verkoopt echt geen paarden door via de achterdeur.