wandelende grasetende pony, hoe af te leren? =)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

kiwiski

wandelende grasetende pony, hoe af te leren? =)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 10:45

hooooooooooooi,
sorry beetje rare titel, maarja.
ik en een vriendinnetje wandelen altijd met een pony (shettie)
en als die gras ziet, trekt ie ons mee, en gaat ie eten. ;|
die pony is heel erg sterk.
het rare is; als we erop rijden kijkt ie niet eens naar het gras!
weten jullie hoe ik dat af kan leren?

alvast bedankt,

groetjes!

Paintlinger

Re: wandelende grasetende pony, hoe af te leren? =)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:47

Streng zijn en meteen corrigeren zodra hij een poging doet om naar beneden te met zijn hoofd.....

Consequent zijn....en het niet meer toestaan...nooit meer!
Gras eten doet ie maar in zijn eigen tijd (als hij niet aan het touw is)...

kiwiski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 10:49

ja, dat doen we, maar hij is zo sterk. ;S

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:50

Dan moet je misschien iets harder optreden.....
Beter een paar keer hard optreden dan 100x een halfzacht rukje...

kiwiski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 10:51

een harde ruk aan t touw?
tik geven met halstertouw op zn kont ofzo?

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:54

idd wat pl zegt.. een keer goed corrigeren, liefst voordat zijn koppie in het gras zit..

Momenteel laat ik mijn pony elke dag grazen aan de hand..(onze weide is net ingezaaid..) ik gebruik dan een ander halster en touw, en ik geloof dat hij het nu doorheeft wanneer hij wel en niet mag grazen..

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:54

Het mag gewoon niet, klaar. In plaats van recht naar achter (hoofd omhoog) trekken, kun je hem ook omtrekken, het liefst op het moment dat hij naar beneden gaat voor het gras. Als je hem opzij trekt raakt hij uit balans en moet hij dus wel omstappen.

Hier mag je best even streng optreden, anders dan blijft hij dit doen. Zoals Paintlinger zegt, beter 2 keer héél hard trekken zodat-ie het doorheeft, dan elke keer zachte rukjes waar hij toch niet naar luistert.

Elainevb

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:55

zo een heb ik ook dat leer je ze niet af hoor haha

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:55

Tik met halstertouw tegen de neus misschien....

Je moet even kijken....want ik kan zo niet precies zeggen wat je precies moet doen.
Het ligt aan de stijfkoppigheid an de pony hoe hard je moet optreden.
Gewoon proberen en kijken wat werkt...

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:56

Misschien een idee om een zweepje mee te nemen en elke keer als ie je mee sleurt een tikj op zijn kont te geven?
Heeft ie 't snel genoeg door :=

Bovendien,
meestal komen ze als je ze een tik geeft even met hun hoofd omhoog en stoppen ze met het trekken aan het halster,
in die seconde kan je 'm dan weer 'recht trekken'.. :)

_Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:56

kun je niet met hoofdstel lopen? met bitje kun je hem denk ik beter houden als met halster? en als hij dat dn door heeft kun je met halster oefenen?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:59

schorrie_ schreef:
hooooooooooooi,
sorry beetje rare titel, maarja.
ik en een vriendinnetje wandelen altijd met een pony (shettie)
en als die gras ziet, trekt ie ons mee, en gaat ie eten. ;|
die pony is heel erg sterk.
het rare is; als we erop rijden kijkt ie niet eens naar het gras!
weten jullie hoe ik dat af kan leren?

alvast bedankt,

groetjes!

Alle paarden zijn sterk!
Wie niet sterk is (alle ruiters/verzrgsters) moet slim zijn!
Probeer dus nooit op kracht te winnen, want dat lukt niet.
Je zal moeten opletten als de pony naar beneden wil duiken en dán moet je reageren door een korte ruk (opzij) te geven en zorgen dat de pony in tempo blijft/gaat lopen...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:00

TE5 schreef:
Misschien een idee om een zweepje mee te nemen en elke keer als ie je mee sleurt een tikj op zijn kont te geven?
Heeft ie 't snel genoeg door :=

En als hij daardoor een stuk gaat rennen, sleurt hij de ts mee en kan hij daarna weer gaan eten ;)

kiwiski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 11:08

fitz: wat voor halster en touw gebruik je? =D
wij doen weleens het halstertouw over zn neus heen,
dat helpt soms ook.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:11

Ik heb mijn pony geleerd dat hij aan een halstertouw meeloopt hij niet mag eten en aan de longe wel, dan rent hi een stukje vooruit en gaat staan eten, blijft dan eten totdat ik een stukje voor hem ben. Dan fluit ik en rent hij weer naar voren om daar weer stil te gaan staan. Vet handig :D

Ik zou een longe eraan doen zodat je lang touw hebt en dan inderdaad een zweepje meenemen.
Of iemand erop en iemand ernaast maar dan zonder hoofdstel, misschien dat hij dan de link gaat leggen aangezien hij het onder het zadel niet doet?

cupidoloveme

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:27

doe goed hard optreden want anders denkt hij of zij dat ie de baas is en dat is niet de bedoeling mijn paard heeft het ook gedaan en dat is echt heel vervelend maar wees consuqent

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 19:51

Elainevb schreef:

klopt, bij mij ook niet. ook al zou ik hem elke keer dat hij naar gras hapte een kogel in zijn kont schieten, dan nog zou hij het doen. mischien ook nu meer, omdat hij op dieet staat, maarja :o

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:27

Elainevb schreef:

Moet jij eens opletten...
Echt wel hoor. ;)

Mijn paard had het in 't begin ook. Nu zag ze mij al als leider door het grondwerk wat ik deed - als je paard zich de baas boven jou voelt, nee, dan ga je dit niet afleren. Maar dan ben je sowieso niet helemaal goed bezig denk ik..

Maar een paar keer hardhandig omhoog trekken was genoeg, nu hoef ik alleen maar 'nee' te zeggen als ze het probeert en haar hoofd gaat alweer omhoog. ;)

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:51

Voor grondwerkoefeningen en wandelingen buiten gebruik ik een touwhalster..
als hij mag grazen een gewoon stalhalster..

Gewoon consequent niet toelaten, als hij het een keer wint blijft ie het doen.. je moet gewoon heel duidelijk zijn.. Het mag niet..

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:56

Mijn paard probeert ook altijd gras te eten als we aan het wandelen zijn.
Zoo vervelend.
Maar ze is ook zo gruwelijk stijfkoppig..
Bij mij luistert ze alleen als ik zeg: NIET eten.
Maar dat zeg ik dan ook de hele weg door.. want 5 seconden erna. hoep. weer dat hoofdje naar het gras.

Amable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 20:56

Wat heel goed werkt is tegen de neus aan schoppen, dat hoeft helemaal niet hard omdat dat al heel gevoelig is en het paard dan ook meteen zijn hoofd omhoog doet en je dus weer controle hebt. Aan het touw rukken heeft geen enkele zin, je paard weet al dat 'ie sterker is.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:43

Ik heb hier een shetje wat ook graag bij de plantsoenendienst wil...elk groen plukje wil hij meehappen!
Heb hem nu zover dat hij alleen graast als ik toestemming geef(zonder gebruik van zweepjes of rukken aan het halster).
Als ik aan de wandel ben,en hij wil een duik richting gras nemen,of draait zn hoofd ernaar...laat ik hem een rondje maken. :D
In het begin werd ik zelf duizelig van het rondjes laten draaien...maar het is nu nog maar sporadisch nodig.
Hij heeft nu door dat hij echt niet mag knabbelen,en het enige wat hij bereikt is een oersaai stom rondje lopen,waardoor hij ook niet sneller vooruit komt.
Heel af en toe probeerd hij nog een keertje of mn reflex nog voldoet,en dan is het weer klaar voor een paar weken.
Hij weet nu ook dat als ik bij een grasveldje kom en hij mag zich tegoed doen aan groene plukjes,dat ik vrij zeg.
Dan gaat hij op zn korte pootjes zo snel mogelijk naar het gras :D
Je moet er alleen heel rechtlijnig in zijn,en niet denken op een baaldag...och dat ene plukje laat hij die maar pakken dan...
Dan kan je namelijk vrolijk van vooraf beginnen ;)

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 21:57

Amable schreef:
Wat heel goed werkt is tegen de neus aan schoppen, dat hoeft helemaal niet hard omdat dat al heel gevoelig is en het paard dan ook meteen zijn hoofd omhoog doet en je dus weer controle hebt. Aan het touw rukken heeft geen enkele zin, je paard weet al dat 'ie sterker is.

Sorry maar deze opmerking vind ik echt absurt!
Hoe haal je het in je hoofd een paard tegen zn neus aan te schoppen?(zacht of niet,zoals je zelf zegt is een paardenneus heel gevoelig!).
Echt hoor in mijns inziens ben je als eigenaar heel fout bezig als je een paard alleen onder controle hebt door pijn en angst.
Dat je soms moet ingrijpen bij een groot paard wat een paar honderd kilo weegt oke...en ben het eens dat ze niet van poppenstront zijn gemaakt.
Maar mikken op de meest gevoelige delen is gewoon mishandeling.
Een eerlijk verdiende tik(niet op neus,maar op borst of schouder moet meer als genoeg zijn!).
Als je moet gaan grijpen naar maatregelen zoals meppen,op neuzen schoppen,zweep erover,ram voor zn harses etc...dan kan je beter toegeven dat het paard slimmer is als jij en overstappen op een hobbelpaard of afgestompt exemplaar.
Als je een beetje creatief denkt,valt er voor veel dingen wel een oplossing te vinden,en doet het paardje toch wat jij wil uiteindelijk....het kost alleen wat geduld(en daar ontbreekt het bij vele aan?)
Daarbij als je een groot paard bestraffend wil schoppen,mag je wel van goede huizen komen....het paard kan ook paards reageren en even uittesten of zijn verweer niet harder aankomt...
Snap echt niet dat mensen nog steeds denken een paard op een "paardse manier" op te voeden.
Wij zijn geen paarden,zullen het nooit worden ook,hoe hard we ook schoppen en slaan!
Enige wat we kunnen bereiken is samenwerking en vertrouwen opbouwen...en dat doe je niet met schoppen en meppen!
Ik ben niet het softe type wat op mn hurken met paardjes fluistert,en ben zeer rechtlijnig in aanpak.
Maar godzijdank heb ik nog nooit de behoefte gevoeld een schop uit te delen.

kiwiski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 07:38

ik schop ook nooit paarden hoor, heb je kans dat ze kopschuw worden...

_JustMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 16:54

Och, zelfde (ex)probleempje hiero. Pony moest elk aantrekkelijk stukje gras even proeven. Vond het op een gegeven moment echt te erg worden,
ben toen dus pas begonnen met aanpakken ( :o ). Als ze haar hoofd al naar beneden doet om te gaan grazen zeg ik 'geen sprake van!', dan komt ze meestal wel weer omhoog. Werkt dat eens een keertje niet, dan laat ik haar een oersaai rondje lopen. Same als ze te hard loopt; ik zeg 'rustig', dan heeft ze 5 seconden om op mijn tempo te lopen, anders wordt het weer een rondje. Heeft allemaal erg goed gewerkt.