wegrennen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

_KellyAV

wegrennen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 19:46

hoooi!

de verzorgpony van mijn vriendin staat bij mijn paard in het land. en als we ze samen gaan halen heb ik die van mij zo en die van mij vriendin rent heel vaak weg en hoelanger wij er achter aan gaan hoelanger zij blijft rennen. we hebben al zoveel geprobeert en we weten nu echt niet meer hoe we haar dan krijgen. meestal na een tijdje krijgen we haar wel maar dat is meestal na 10 minuten maar soms ook veel langer.
weten jullie iets??

xx,

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:02

Oh, dat is erg frustrerend! Je kan er beter niet achteraan gaan, want dan wordt het alleen maar een leuk spelletje, plus hij rent toch harder dan jullie :D

Uit mijn eigen ervaring hier een paar tips: (Ze zullen misschien niet volgens het boekje zijn, maar als het werkt...) Het ligt ook aan de pony of iets werkt of niet en wat zijn rede is dat hij wegloopt.

Tip 1.
Je kan proberen (ligt er even aan hoe groot het land is) om bijv. achter m aan te lopen (rustig) en als ie dan naar rechts wil ga je ook naar recht. Gaat ie naar links, dan ga je ook naar links. Je kan hierbij je armen wijd houden zodat je wat imponerender bent. Hij ziet jou dan achter zich, zowel links als rechts ;) voor sommige ponys is dat genoeg. Dan hebben ze het denk ik het idee dat ze geen kant meer op kunnen omdat je "overal" staat en gaan ze stil staan! :D (Sommige paarden rennen gewoon heel hard voorbij je en dan lukt dit dus niet!)

Tip 2.
Negeren. Loopt rustig richting de pony zonder naar m te kijken. Als er bijna bent ga je gewoon een andere kant op lopen, alsof je hem niet ziet staan.
Die van mij staat dan altijd heel belazerd te kijken! Hij snapt dat echt niet (best wel grappig). Als ik dan ergens stil ga staan, met mn rug naar hem toe, dan wordt hij vanzelf nieuwschierig (wat paarden van nature zijn) en komt hij naar me toe.

Tip 3.
Ga gewoon eens een paar keer het land in om een andere reden, lekker in het gras zitten of zo, maar alles behalve om die pony te vangen.
Dan worden ze ook wat miner alert als je t land in komt, omdat ze toch niet weten of je voor hem komt of voor wat anders!

Hoe je het ook doet, doe alles rustig en probeer in je zelf te denken: : "Ik ga nu dat paard halen en die komt gewoon naar mij toe!"
Vaak straal je onbewust iets uit waaraan het paard merkt dat hij een spelletje met je kan spelen!
Als je al het land in loopt met de gedachte dat je er weer achteraan moet gaat rennen, dan straal je toch onzekerheid uit
en ik heb het idee dat ze dat echt wel merken! :D

Succes en laat maar weten of en hoe het uiteindelijk gelukt is!

Purky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 00:22

Het helpt dus niet als jij je pony al wel hebt en je vriendin niet?

Mijn beest voelde zich altijd schuldig als ik hem ging negeren en ergens in een hoekje ging zitten. Kwam die naar me toe om me een knuffel te geven. 'Haha, ik heb je.' :+

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 08:13

Purky schreef:
Het helpt dus niet als jij je pony al wel hebt en je vriendin niet?

Mijn beest voelde zich altijd schuldig als ik hem ging negeren en ergens in een hoekje ging zitten. Kwam die naar me toe om me een knuffel te geven. 'Haha, ik heb je.' :+

nee dat hebben we al geprobeert. dan hadden we mijn paard vast en liepen naar haar toe en ze ging gewoon weer wegrennen.
en dan laten we mijn paard los staan om die ander te vangen en dan staat ze echt zo te kijken van "wat doen jullie nou?"
maar als ik ze 'savonds binnen zet dan komen ze ook wel eens niet naar me toe lopen en dan moet ik ze halen maar dan rent ze niet weg en bij mijn vriendin wel.
owjaa ik was vergeten te zeggen dat ik haar voordat mijn vriendin haar ging verzorgen ook bijna een half jaar verzorgt.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 08:15

Leedebee schreef:
Oh, dat is erg frustrerend! Je kan er beter niet achteraan gaan, want dan wordt het alleen maar een leuk spelletje, plus hij rent toch harder dan jullie :D

Uit mijn eigen ervaring hier een paar tips: (Ze zullen misschien niet volgens het boekje zijn, maar als het werkt...) Het ligt ook aan de pony of iets werkt of niet en wat zijn rede is dat hij wegloopt.

Tip 1.
Je kan proberen (ligt er even aan hoe groot het land is) om bijv. achter m aan te lopen (rustig) en als ie dan naar rechts wil ga je ook naar recht. Gaat ie naar links, dan ga je ook naar links. Je kan hierbij je armen wijd houden zodat je wat imponerender bent. Hij ziet jou dan achter zich, zowel links als rechts ;) voor sommige ponys is dat genoeg. Dan hebben ze het denk ik het idee dat ze geen kant meer op kunnen omdat je "overal" staat en gaan ze stil staan! :D (Sommige paarden rennen gewoon heel hard voorbij je en dan lukt dit dus niet!)

Tip 2.
Negeren. Loopt rustig richting de pony zonder naar m te kijken. Als er bijna bent ga je gewoon een andere kant op lopen, alsof je hem niet ziet staan.
Die van mij staat dan altijd heel belazerd te kijken! Hij snapt dat echt niet (best wel grappig). Als ik dan ergens stil ga staan, met mn rug naar hem toe, dan wordt hij vanzelf nieuwschierig (wat paarden van nature zijn) en komt hij naar me toe.

Tip 3.
Ga gewoon eens een paar keer het land in om een andere reden, lekker in het gras zitten of zo, maar alles behalve om die pony te vangen.
Dan worden ze ook wat miner alert als je t land in komt, omdat ze toch niet weten of je voor hem komt of voor wat anders!

Hoe je het ook doet, doe alles rustig en probeer in je zelf te denken: : "Ik ga nu dat paard halen en die komt gewoon naar mij toe!"
Vaak straal je onbewust iets uit waaraan het paard merkt dat hij een spelletje met je kan spelen!
Als je al het land in loopt met de gedachte dat je er weer achteraan moet gaat rennen, dan straal je toch onzekerheid uit
en ik heb het idee dat ze dat echt wel merken! :D

Succes en laat maar weten of en hoe het uiteindelijk gelukt is!

thanks! we gaan het proberen en ik laat het horen als het gelukt is!!

cupidoloveme

Re: wegrennen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 18:33

ik ben het met de resteens want het is gewoon lastigmijn paard heeft het ook gedaan maar dan gaan ze gewoon een spelletje met je spelen

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:40

Ik heb vorige week anderhalf uur mijn merrie proberen te pakken: niet gelukt. Nu, ze laat zich sowieso moeilijk vangen, quasi nooit en quasi door niemand. 2 dagen later opnieuw geprobeerd: binnen het kwartier! ik werd gek. Wat ik met haar toepas, gezien ook dat zij nog half wild is, is: op tijd beginnen, zodat er geen tijdsdruk is, want dat voelen ze. gewoon de wei in gaan, en haar negeren. beetje bij andere paarden bezig zijn, knuffelen en zo. Daarna vanop een afstand beginnen: langs haar af lopen, wel altijd zien dat je vooraan loopt, niet achteraan, want dan jaag je op haar. haar op een afstand proberen te leiden. Ga naar rechts, dan zal ze mee gaan. Stop je, stopt zijn ook. Ondertussen steeds dichterbij gaan. Zolang ze dit toelaat, kan je rustig naderen, maar nooit rechtstreeks naar haar toe. Vertoont ze vluchtgedrag, terug iets verder af gaan. na verloop van tijd sta je naast haar zonder je het beseft, en accepteert ze je wel en kan je haar vangen. Maar wat er ook gebeurd: rustig blijven. In het begin moet je zoeken hoe of wat, maar gewoon naar je paard kijken en zijn reactie.

Yvet_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:44

En als je met jou paard dan gewoon de wei uit gaat? Ze zal het hoogstwaarschijnlijk niet leuk vinden om alleen achter te blijven in de wei?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:07

Niet vangen, niet erachteraan rennen!

Ga gewoon eens zolang als nodig naar de paarden zónder ze uit de wei te halen. Zonder halster, zonder verwachtingen. Eens bij ze in de wei gaan zitten (jezelf klein maken wil vaak helpen), eens een keer naar de andere kant van de wei lopen etc. Sooner or later wek je interesse en komt ze naar je toe, kriebel haar dan even, beloon en loop dan weg vóórdat het paard van jóu wegloopt. Neem soms eens een borstel mee en kijk of je haar kunt poetsen op de wei zonder dat je verder iets verwacht (als ze weg wil mag dat). Herhaal dit zolang nodig en ga dan eens met halster de wei in. Als ze naar je toekomt laat haar aan het halster snuffen en aai haar ermee. Op een dag kun je het halster omdoen, probeer goed aan te voelen wanneer ze er klaar voor is. Goed belonen en dan weer af doen. Het belangrijkste is: niet meteen teveel willen! En nooit achter haar aanlopen!

Doe met jouw paard gewoon wat je altijd doet, uit de wei halen dus en de ander gewoon negeren. Ik hoop dat je vriendin dat geduld kan opbrengen.

Jullie intentie is ook heel belangrijk. Paarden voelen sterk aan of je de wei in komt om ze te vangen of dat je zomaar even komt om aandacht te geven.

Het belangrijkste is dat het vanuit het paard gaat komen, anders gaat het van kwaad tot erger en kun je haar straks niet meer vangen met acht man sterk. Succes!