Mijn paard staat op een pensionstal in Belgie. Nu kreeg de baas onlangs onaangekondigd mensen van het voedselagentschap over de vloer, die wilden controleren of alle paarden gechipt waren. Ze wilden alle papieren zien. Die van de pensionpaarden had hij natuurlijk niet, want die liggen bij de eigenaars.
Volgens deze mensen zijn de pensionklanten verplicht de papieren van de paarden (dus het stamboek-boekje met het chipnr erin geplakt) te laten bewaren door de pensionhouder voor als er inspectie komt. Ik heb dit nog nooit gehoord.
Hoe ga ik ooit bewijzen dat het paard in kwestie van mij is bij een discussie, als ik zelfs de stamboekpapieren niet in mijn bezit mag houden?
Ik heb een fotokopie van het hele paspoort gemaakt en die bij de stalhouder gelegd. is dat voldoende of krijg ik dan straks alsnog een boete? Wie heeft dit ook meegemaakt?
)
Bedankt om mij bij voorbaat al te veroordelen.
Paspoort ligt bij mij ook gewoon thuis...
In de Nederlandse paardenhandel zitten er ook he-le-maal geen bedriegers
. Stel je voor dat de staleigenaar het paard moet vervoeren (bv naar een kliniek) dan heeft hij ook de papieren nodig voor het transport en voor de kliniek. Dat ze controles uitvoeren ivm identificatie paard vind ik niet slecht.