Belgen: stamboekpapier verplicht achterlaten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Rapperijder

Belgen: stamboekpapier verplicht achterlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 18:30

Hoi allemaal, ik heb een vraagje!

Mijn paard staat op een pensionstal in Belgie. Nu kreeg de baas onlangs onaangekondigd mensen van het voedselagentschap over de vloer, die wilden controleren of alle paarden gechipt waren. Ze wilden alle papieren zien. Die van de pensionpaarden had hij natuurlijk niet, want die liggen bij de eigenaars.

Volgens deze mensen zijn de pensionklanten verplicht de papieren van de paarden (dus het stamboek-boekje met het chipnr erin geplakt) te laten bewaren door de pensionhouder voor als er inspectie komt. Ik heb dit nog nooit gehoord.

Hoe ga ik ooit bewijzen dat het paard in kwestie van mij is bij een discussie, als ik zelfs de stamboekpapieren niet in mijn bezit mag houden? :?
Ik heb een fotokopie van het hele paspoort gemaakt en die bij de stalhouder gelegd. is dat voldoende of krijg ik dan straks alsnog een boete? Wie heeft dit ook meegemaakt?

saariewaarie

Re: Belgen: stamboekpapier verplicht achterlaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:23

Ik denk dat een kopie wel voldoende is, ik zou echt de papieren niet bij de pensionstalhouder/manegehouder leggen.
Als de chipnummer op de papieren staat, dan zullen ze wel tevreden moeten zijn bij het favv.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 19:49

Normaal staat in de papieren toch wie de eigenaar van het paard is? Dan bestaat er geen twijfel over. Bij mijn lesgever liggen de papieren van de pensionpaarden ook bij hen. Dus ik denk wel dat dit nodig is. Maar ben hier ook niet 100% zeker van.

GreaseMonkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 21:57

Ik weet niet hoe dat in België zit, maar in NL geldt het stamboekpapier niet als eigendomsbewijs. Het enige geldige eigendomsbewijs is bij ons een koopcontract.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:14

Het klopt, in principe is het verplicht.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 22:15

hey dat is absoluut niet verplichtend! zeker in belgie is het papier, het eigendomsbewijs. Dus staleigenaar, zou genoegen moeten nemen met een kopij. ook oppassen voor gesjoemel op deze manier.

Als het FAVV het origineel willen inkijken kunnen ze altijd een afspraak regelen.

Eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:31

Wat een onduidelijkheid weer. Het paspoort van mijn paard ligt ook bij mij, en niet bij mijn stalhouder, en ik ben niet van plan daar verandering in te brengen. stalhouder heeft ook geen kopie en heeft daar ook nooit achter gevraagd. Paspoort moet toch alleen bij je paard zijn als je het vervoert dacht ik?

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:33

Bij ons liggen de copieen ook bij de staleigenaar.
Paspoort is mijn eigen bezit ivm wedstrijden en als je met de trailer weg moet ben je verplicht deze bij je te hebben.

Dat zou voldoende moeten zijn.

Het is alleen dat de staleigenaar kan aantonen dan de paarden die bij hem op stal staan een paspoort hebben en gechipt zijn.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 08:40

Ik geef het paspoort van mijn paard niet uit handen. Mijn paard heeft al een duplicaat paspoort. Als die kwijtraakt zit ik met de gebakken peren... (dit paspoort koste mij al 160 euro :( )

Ik weet niet of een kopie voldoende zou zijn, maar meer zouden ze echt niet krijgen.

Er is bij ons overigens nog nooit om gevraagd.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 22:05

idd, je geeft toch ook niet je identiteitskaart aan je werkgever als je binnen bent, of aan de directeur op school.

Jij bent verantwoordelijk voor het dier, zowel op de chip als het (BWP) stamboekpapier of paspoortbvermelden jouw als eigenaar.
Een copy kan je aan de staleigenaar overhandigen, maar daarmee heb je wel je plicht gedaan.

zoals Sabbientje zegt, als het 'verloren' gaat ben je verder van huis.

san72

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 20:41

ik heb veel ervaring met belgen... over het algemeen niet te vertrouwen!
een uitzondering daar gelaten!!!!!!!
het volk is niet voor niets zo wantrouwend naar elkaar toe!
ik heb er nooit van gehoord dat er controle kwam op een stal of alle paarden wel gechipt waren,
en daarkomt bij dan scannen ze m toch even!
erg slim van je om enkel een copy van het paspoort achter te laten!
want het zal niet de eerste keer zijn dat iemand met een smoes paspoort vraagt
en er met de hele zooi vandoor te gaan!

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 20:46

Haha San, alsjeblieft. :+ Bedankt om mij bij voorbaat al te veroordelen. :+

Normaal gezien moet je in België een eigenaar opgeven en een sanitair verantwoordelijke (persoon die voert en voor de meeste zorgen in staat, dus bv. op een pension stal all in...) Of hij het paspoort moet hebben, lijkt me sterk... En zoals stan zegt, even scannen en ze weten of ze gechipt zijn als het enkel en alleen daarom te doen is. :) Paspoort ligt bij mij ook gewoon thuis...

saariewaarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:19

san72 schreef:

allez dan, das een compliment....

Vie: je hebt idd gelijk vn die sanitair verantwoordelijke enzo...
en een kopie is echt wel voldoende volgens mij, ik zou de papieren nooit aan mn pensionstaleigenaar geven, al vertrouwde ik hem nog zo goed... (en dàt, dat heeft niks met nationaliteit te maken)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-09 21:35

Maar sanitair verantwoordelijke is degene die de verzorging doet. Die doe ik gewoon zelf.
Toch moet mijn pensionhoudster aan kunnen tonen welke paarden van haarzelf zijn en welke van klanten. Ik heb ook alle papieren zelf, maar officieel gezien horen ze dus op stal, waar het paard staat. Kopïeën worden geaccepteerd maar zijn eigenlijk niet geldig.
Overigens heb ik ook paspoorten hier van paarden die bij mij in training staan. Doe ik verder ook niks geks mee hoor :+

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-09 13:10

san72 schreef:
ik heb er nooit van gehoord dat er controle kwam op een stal of alle paarden wel gechipt waren,

Het is maar goed dat jij niet zoveel last hebt van vooroordelen dan }> In de Nederlandse paardenhandel zitten er ook he-le-maal geen bedriegers :=

De inspectie is inmiddels doorgegaan. Ze hadden op voorhand een datum afgesproken en ik heb de papieren dan maar zelf eventjes gebracht. Ze von,den het geen probleem. Verder ligt er een copie en mijn telefoonnummer, dus als er inspectie komt en ze willen het origineel zien, dan moeten ze maar even bellen.

Ik heb nog een mail gestuurd naar het BWP. Ze gingen dit doorgeven aan de dienst indentificatie, die dan nog een antwoord gaan sturen. Als dat komt zal ik het nog posten hier in het topic.

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 13:18

san72 schreef:

wat een lelijke reactie San72. doe jij altijd zo?

ik laat het paspoort van mijn paard toch ook niet achter hoor. blijft lekker bij mij. Ik heb het wel bij als mijn paard van het terrein af gaat (wandeling niet meegerekend).
als de inspectie komt dan moet de terreineigenaar me maar bellen en dan kunnen die vd inspectie wel een afspraak maken opdat ze het paspoort kunnen zien.
heb er ook nog nooit van gehoord dat het paspoort op stal moet blijven...

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:21

Het is idd verplicht. Staat dacht ik in de wet. Ik wist het ervoor ook niet, maar onlangs gehoord (les wetgeving :)). Stel je voor dat de staleigenaar het paard moet vervoeren (bv naar een kliniek) dan heeft hij ook de papieren nodig voor het transport en voor de kliniek. Dat ze controles uitvoeren ivm identificatie paard vind ik niet slecht.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 14:37

Zitake, Niemand mag zonder uw toestemming een paard vervoeren. Dus ff cursus erop nakijken!!! ;-)

idd controle van identificatie is goede zaak.

@San

wat een vooroordeel, zeg echt veel over jouw. Ten eerste heeft dit niets te maken met dit topic, ten tweede zit er overal kaf tussen het koren(elke cultuur, volk etc) vervolgens denk ik dat je voor dergelijke opmerkingen voldoende andere fora kan vinden dan bokt.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-09 22:37

neen maar stel je bent nu op reis ofzo, staleigenaar belt je dan moet hij toch kunnen vervoeren indien nodig. Niet dat hij zomaar eventjes je paard uit de stal plukt. Niet iedereen kan zomaar in 5 minuten met de papieren aan de stal staan denk ik.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-09 08:23

Maar stel nu: je krijgt ruzie met de stalhouder, kan over vanalles zijn.

En jij beslist om daar weg te gaan. Dan heeft die stalhouder de papieren van jouw paard! Kan je toch niet zomaar vertrekken als je dat wil? Heeft hij het wel héél gemakkelijk om een gigantische opzegvergoeding te eisen: betalen of je krijgt je papieren niet terug!

Of als je écht een gemeen iemand treft, kan die gewoon beweren dat het paard van hem is. Je kan hem niet tegenspreken want hij heeft de papieren en jij hebt van je eigen paard niks in handen.

Niet dat ik niet overeenkom met mijn stalbaas, integendeel, maar ik kan me levendig voorstellen dat er toch veel problemen rond zullen ontstaan als dat overal zo gaat moeten....

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 08:34

bulck schreef:
idd, je geeft toch ook niet je identiteitskaart aan je werkgever als je binnen bent, of aan de directeur op school.

Dat doe je inderdaad niet, want een identiteitskaart hoort bij jou, net zoals een paspoort bij een paard hoort, en dus op de pensionstalling. Als je zelf het paspoort bijhoudt kun je jezelf vergelijken met die werkgeven of die directeur op school.

Izzy19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-09 09:20

Rapperijder schreef:
Of als je écht een gemeen iemand treft, kan die gewoon beweren dat het paard van hem is. Je kan hem niet tegenspreken want hij heeft de papieren en jij hebt van je eigen paard niks in handen.

Dit kan normaal gezien niet, in de papieren van jouw paard staat wie de eigenaar is, dus hij kan nooit beweren dat het paard van hem is. Zolang zijn naam er niet in staat met handtekening van zowel jullie als hem, is dat dus niet mogelijk. Daarom is het zo belangrijk dat als een paard van eigenaar verandert, je dit ook in het boekje aanpast en dat beide partijen dit tekenen, dit wordt dan opgestuurd naar het stamboek en daar wordt dat geregistreerd. Dus dan heb je dubbel bewijs dat het paard van jou is, het staat in het boekje zelf én het is geregistreerd bij het stamboek ;)
Maar ik begrijp best dat je het boekje liever zelf bij houdt. Ik wou alleen even een misverstand uit de wereld helpen ;) Want eigenlijk kan hij niets met het boekje, enkel kwijt spelen. Want als hij het niet wil terug geven, dan is dat diefstal. En daar heb je dan weer andere instanties voor om je verder te helpen. Maar goed, tis fijner als het nooit zo ver hoeft te komen, want het neemt toch allemaal weer tijd in beslag.