Bodyprotector aanschaffen, vragen!

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

laura1986

Bodyprotector aanschaffen, vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 17:29

Hoi

Voor het inrijden van mijn pony lijkt het mee nogal een veilig idee om hiervoor een bodyprotector aan te schaffen. Ik heb al meerdere topics over BPs doorgelezen, maar zit nog met wat vragen:

Voor zover ik weet zijn er 3 soorten protectoren
- de ´gewone´ BP met foam
- de swing air bodyprotector
- het airbagvest
Wat zijn jullie ervaringen ermee? En voor welke kan ik het beste kiezen?

In hoeverre beperkt een (passende) BP je bewegingen?

Waar ben je door een BP voor beschermt en waarvoor niet?

Is het gevaarlijk als een BP aan de achterkant (net iets) te lang is? Hoe lang mag hij exact zijn? Is het erger als hij korter is (voor de zekerheid)?

Zijn schouderbeschermers (erg) nuttig? Waar beschermen deze exact tegen?

Maakt de prijsklasse van een BP veel uit voor veiligheid en draagcomfort?

Ik heb op de site http://www.bodyprotector.eu/ gelezen welke maten je moet meten. Nu heb ik gemeten over een Tshirt, is dit de bedoeling?

Over welke laag moet je de BP dragen (over je Tshirt, vest of trui of over je jas) ?

Zijn BPs heet om te dragen? Zijn er ook modellen waarbij dit niet is?

Nou toch nog een hoop vragen, ik hoop dat jullie zo aardig zijn om hier antwoord op te geven :)

Oliebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 18:45

ik heb een gewone bp. Een bp beschermt heel veel belangrijke organen in je lichaam, namelijk een deel van je ruggengraat (behalve je nek), je longen, je hart, je lever etc. Kijk, je kan met pb ook een been of een arm breken, maar de kans op een paar gebroken ribben is toch een heel stuk kleiner.
Ik vind een pb persoonlijk erg lekker zitten, het geeft wat meer steun in mijn rug en ik ben hierdoor een stuk beter gaan zitten. In het begin zit het ding echt voor geen meter, maar zodra je het een tijdje aan hebt voel je het niet meer, dan past het spul zich aan aan je lichaam. Ik vind dus niet dat het mijn bewegingen beperkt, behalve op de delen van mijn lichaam waar ik juist zo min mogelijk moet bewegen.
Ze zijn idd wel een beetje warm, maar als je actief aan het rijden denkt en er niet aan denkt heb ik er geen last van. Behalve dat je erg zweet, maar dat is goed voor je gewicht :)
of schouderbeschermers nuttig zijn weet ik niet, ik heb ze niet, en voor normaal rijden zou ik ze denk ik ook niet aanschaffen, evenals een nekbeschermer (tenzei je gaat crossen of ander gevaarlijk werk doen)
er wordt aangeraden om je bp zo dicht mogelijk tegen je lichaam te dragen, een trui of jas kan je er beter overheen doen (je lijkt wel net een olifantje, maar je cap draag je ook niet omdat het zo mooi is )

ik denk wel dat er enig verschil is in de combinatie prijsklasse en draagcomfort, maar die van mij was ook maar iets van 65 euro (een kindermodel van de USG dacht ik) en zit prima (vind ik) \
qua maat zou ik gewoon aan iemand in de ruitersportzaak hulp vragen, die kan goed zien of iets past of niet. Ze moeten aan de achterkant niet te lang en niet te kort zijn, te lang of te kort is allebij gevaarlijk. Ik dacht dat het ong. 10 cm moest zijn (maar ik weet het niet meer zeker)
voor vragen mag je altijd een berichtje sturen :) ik gebruik(te) hem btw bij buitenrijden, sprongetjes van 70 cm maken, en nu voor rijden zonder beugels ivm knieproblemen

ikkelies

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:05

Ik heb een normale BP. Ik heb wel een foto:
Afbeelding
Ik moet zeggen ze vallen lekker hoor :+. Ben er 4 week geleden afgevallen met springen met een noodvaart en had alleen beetje een blauwe plek om mijn sleutelbeen. (mijn is wat te klein aan het worden)

Ik draag hem altijd onder mijn jas want die is beetje wijd dus zit het lekkerder. Maar over een vest/t-shirt. Ik vind het zelf een super heet ding maar nu ben ik nogal snel oververhit dus kan aan mij liggen :Y)

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 09:48

Hoi Laura,

ik ben naar Divoza Heteren gegaan. Ze leggen daar goed uit, en laten je verschillende modellen passen. Als je dan een bp aanhebt, die je fijn vindt, mag je hem ook even proberen op de bok. Dan zoeken ze een zadel uit wat op jou zadel lijkt, en dan mag je er even op gaan zitten. De modellen verschillen namelijk ook in vorm enz, en als je een dressuurzadel hebt, kan het ook zijn dat de bp op de lepel komt en dat zit niet fijn. Laat je gewoon even goed voorlichten!

RobinandBart

Re: Bodyprotector aanschaffen, vragen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:22

Ik heb een gewone BP, maar hij vormt wel mee met je lichaam, sommige blijven heel strak zitten. Ikzelf krijg het dan benauwd, als hij meevormd is dat wel heel fijn! Als je hem eenmaal hebt kun je bijv. je cap erin doen zodat hij de volgende keer niet zo strak zit :)

Lindy1109

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 10:32

Hallo,

Ik zal ook even antwoord geven op je vragen.
*Wat zijn jullie ervaringen ermee? En voor welke kan ik het beste kiezen?
Ik heb een gewone bp. Ik heb hem nu een half jaar en vind het idiaal. Het geeft mij een veilig gevoel. In het begin zit hij wel even vervelend, maar op een gegeven moment gaat hij naar je lichaam zitten en dan merk je er niets van. Ik kreeg bij het kopen wel de tip om hem de eerste maand 'warm te bewaren', dus niet in een kastje op stal laten liggen maar mee naar huis nemen 'kamertemperatuur'. Dan vormt de bp sneller naar je lichaam.

*In hoeverre beperkt een (passende) BP je bewegingen?
Mijn bp beperkt me echt totaal niet in mijn bewegingen!

*Waar ben je door een BP voor beschermt en waarvoor niet?
Ik denk dat een bp nooit de volledige garantie geeft dat je niets oploopt, maar je rug, longen, hart etc. worden toch meer beschermt met als zonder bp.

*Is het gevaarlijk als een BP aan de achterkant (net iets) te lang is? Hoe lang mag hij exact zijn? Is het erger als hij korter is (voor de zekerheid)?
Te lang lijkt me niet makkelijk, want dan raakt hij misschien het zadel en dan denk ik wel dat het je beperkt in bewegingen, maar ik heb geen idee om te kort of te lang ook minder veilig is. Ik denk dat ze je in de winkel wel goed advies kunnen geven over de juiste maat.

*Zijn schouderbeschermers (erg) nuttig? Waar beschermen deze exact tegen?
Ik zelf heb geen schouderbeschermers.

*Maakt de prijsklasse van een BP veel uit voor veiligheid en draagcomfort?
De prijsklasse, maakt wel uit wat betreft draagcomfort. Maar ik moet ook zeggen dat mijn minder dure maar wel goede bp nu ook prima zit. Een duurdere bp zit alleen vanaf het begin af aan al meteen als gegoten.

Ik heb op de site http://www.bodyprotector.eu/ gelezen welke maten je moet meten. Nu heb ik gemeten over een Tshirt, is dit de bedoeling?
Ja, dat is de bedoeling. Mijn is geadviseerd om je bp over zo min mogelijk kleding te dragen dan is de werking ervan het beste.

Over welke laag moet je de BP dragen (over je Tshirt, vest of trui of over je jas) ?
Over een tshirt! Nu draag ik hem in de winter ook gewoon over een vest/trui, maar wel altijd onder mijn jas.

Zijn BPs heet om te dragen? Zijn er ook modellen waarbij dit niet is?
Een bp is zeker wel warmer. Ik denk dat je dit niet kunt voorkomen. In de winter is dat een voordeel, maar met warme dagen, zweet je behoorlijk.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 10:46

Hoi allemaal!

Bedankt voor de reacties! De gewone BP is dus wat de meeste mensen hier hebben.. Als die goed zit is het dus een prima extra bescherming. Is voor mij dus ook goed :)

Ik ga zodra ik de kans heb naar een ruitersportzaak een dorp verder (ROS in Nistelrode), daar heb ik een hele rij BPs zien hangen. Verder heb ik niet precies gekeken (naar merken en dergelijke). Ik hoop dat ze daar goed advies kunnen geven. Is iemand hiermee bekend?

Oja ik heb dit moment geen goedpassend zadel, waarschijnlijk gaat het een (semi)boomloos zadel worden (zie verder laura1986 @ [HAR] Help geen enkel zadel past goed op mijn pony!).
Maakt dit veel uit voor het aanschaffen van een BP? Want als ik er 1 koop dan zou ik er ook op andere paarden mee willen kunnen rijden. Kan ik dan het beste doen alsof ik nu een dressuurzadel heb (vanwege de hoge achterkant die veel van die zadels hebben)? Zodat ik er op alle zadel mee kan rijden?

Divoza is me net te ver weg (heb zelf geen auto, en weinig tijd op het moment), dus ik hoop dat de gewone ruitersportzaak een dorp verder me hiermee kan helpen.

Groetjes!

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:03

Ik ga ook regelmatig naar Ros, fijne winkel!
Ik heb ook een bp gekocht, ivm het rijden van een relatief groen paard. Ik ben toen bij Ros gaan kijken, maar wat ik in de rekken zag hangen vond ik gruwelijk prijzig (je zou eens op internet kunnen kijken en prijzen vergelijken?). Ik bedoel: Ik ga geen SGW's rijden oid, ik wilde gewoon een goede bescherming vanwege het groene gedrag van mijn paard. Natuurlijk is het wel, hoe duurder hoe meer "opties". Bv wasbare hoezen enz. Maar dat moet je voor jezelf uitmaken, wat je eraan uit wil geven en wat je zou willen...
Ik heb nu de Harry Horse bij Divoza gehaald en ben er erg tevreden over.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 11:16

@Kamy Bedankt voor je tip. Voordat ik bij ROS ga kijken noteer ik voor mezelf wat internet prijzen, dan heb ik wat vergelijkingsmateriaal. Ik heb alleen geen idee welke merken ze bij ROS hebben, weet jij daar misschien wat over?

Ik wil gewoon een fijne BP die mij beschermt bij een val. Mijn pony heb ik geheel onbeleerd gekocht, ik leer hem alles zelf (wel met hulp van lesgeeftmensen die hier veel ervaring mee hebben). Ik ben niet van plan om te gaan springen of crossen.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:08

Ze hadden daar volgens mij ook gewoon de merken die ze bij divoza hadden, maar niet de HH.... (ik was zo geschrokken van de prijzen, dat ik niet de moeite genomen had, om te vragen of ze meer op voorraad hadden of konden bestellen! :o )
Toen hingen er merken als USG enz. Maar de prijzen die er toen hingen begonnen volgens mij over de 100 euro. En ik wist toen al, dat Harry Horse bv 78 euro was.....
Ik ga der vanuit dat ik mezelf over niet al te lange tijd ook veilig voel zonder BP ;) vandaar dat ik niet van plan was om een hele dure te kopen. Maar jij moet dat natuurlijk gewoon voor jezelf beslissen!

blauwdruivje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:15

Hoi, je hebt tegenwoordig ook een airbag voor de ruiter: http://www.hit-air.info/index.html

Ik heb er zelf geen, maar zie er wel regelmatig mensen mee rijden. Die zijn wel enthousiast. Hoewel ik niet weet of ze er daadwerkelijk mee gevallen zijn en wat hun ervaringen zijn.

Groetjes!

bramknuffel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 12:18

op mijn manege is het verplicht om een bp te hebben tijdens springwedstrijden.
aangezien ik nog in de groei zit, en zown ding er duur is heb ik er dus geen, dus kan ik niet meedoen aan springwedstrijden.
Waarom zou je een bp moeten dragen tijdens een springwedstrijd als het op eigen risico doet?

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 12:19

blauwdruivje schreef:
Hoi, je hebt tegenwoordig ook een airbag voor de ruiter: http://www.hit-air.info/index.html

Ik heb er zelf geen, maar zie er wel regelmatig mensen mee rijden. Die zijn wel enthousiast. Hoewel ik niet weet of ze er daadwerkelijk mee gevallen zijn en wat hun ervaringen zijn.

Groetjes!

Hoi

Ik weet van het bestaan van deze vesten, maar ben juist benieuwd naar gebruikers en val ervaringen!

Purky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-09 12:00

Ik heb er een van HV. :P
Vind ze wel fijn, geen ervaring met BR bodyprotectors.