Wasplaats.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xlaann

Wasplaats.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 10:02

Mijn pony durft de wasplaats wel in, maar zodra de kraan open is en er water uit de slang loopt
blijft hij met geen mogelijkheid staan. ik heb het al geprobeerd met alleen erin en eruit.
geen probleem. tijdje zo aangehouden maar nog bang van het water.
snoepjes en dingetjes helpen ook niet.
Iemand tips?

alvast bedankt :D

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 11:13

opisop_shop

Re: Wasplaats.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 11:16

En als je met emmers water en een spons wast; wil dat wel?
zoniet: eerst aan water laten wennen.
slang heel zacht aan en gewoon op de grond leggen zodat het eruit sijpelt en dan daar gewoon even lekker kroelen en poetsen. Water steeds iets harder zetten en zo opbouwen.

RM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 14:28

Laat een ander paard voor gaan zodat je pony kan zien dat het helemaal niet zo eng is.
Ook kun je hem rustig aan laten wennenaan water door met emmer en spons eens zijn benen nat te maken en een slang aanzetten zonder het water op hem te richten.
Succes

xlaann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 22:00

Dankjewel iedereen, ik ga het is uitproberen
Laatst bijgewerkt door xlaann op 03-05-09 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

xlaann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 22:04

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:20

Nou als ik die topics doorlees die aangeboden worden...zou ik daar mn tips niet uit halen.(lees voornamelijk,ram voor zn kop geven als hij loopt te klieren etc).
Mijn shettie heeft ook een bloedhekel aan water,en is zelfs met moeite door een plas water te krijgen.
Kan hem uiteraard met veel vertoon een paar rammen verkopen,maar wat schiet je daar mee op?
Oke mischien een pony die luisterd en braaf blijft staan uit angst?
Heb liever dat hij mij vertrouwd en ik zo kan opbouwen om zn angst voor water of wasplaats minder te maken.
Klinkt mischien soft,maar mijn minishet is echt een dondertje,maar heeft nog nooit kennisgemaakt met een zweep of rammen voor zn koppie.
Ik neem de uitdaging aan het zonder dat soort dingen te doen en voor elkaar te krijgen.
Heb dus ook een shetje die nog rustig zn neus durft op te tillen en te flemen zonder dat hij een tik verwacht.
Wat ik hier soms lees,is het bij het minste of geringste och pak een zweep,bijt in zn oor of geef het beest een ram.
Mijn shettie gaat onder protest netjes zn hoeven laten spuiten en zn sopbeurt halen.
Wat gebeuren moet,gebeurd ook!
Maar hij mag daar best even sjago van zijn,en het niet eens.
Speelt hij wel teveel op,dan haal ik er geen zweep bij,maar geef hem even een goede harde brul dat het menens is.
Duw hem simpelweg opzij(OM) en ga verder waar ik mee bezig was.
Hij doet bv zeer moeilijk met hoeven spoelen,maar eenmaal doornat is er niets meer aan de hand?

xlaann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 22:33

janflicka schreef:
Nou als ik die topics doorlees die aangeboden worden...zou ik daar mn tips niet uit halen.(lees voornamelijk,ram voor zn kop geven als hij loopt te klieren etc).
Mijn shettie heeft ook een bloedhekel aan water,en is zelfs met moeite door een plas water te krijgen.
Kan hem uiteraard met veel vertoon een paar rammen verkopen,maar wat schiet je daar mee op?
Oke mischien een pony die luisterd en braaf blijft staan uit angst?
Heb liever dat hij mij vertrouwd en ik zo kan opbouwen om zn angst voor water of wasplaats minder te maken.
Klinkt mischien soft,maar mijn minishet is echt een dondertje,maar heeft nog nooit kennisgemaakt met een zweep of rammen voor zn koppie.
Ik neem de uitdaging aan het zonder dat soort dingen te doen en voor elkaar te krijgen.
Heb dus ook een shetje die nog rustig zn neus durft op te tillen en te flemen zonder dat hij een tik verwacht.
Wat ik hier soms lees,is het bij het minste of geringste och pak een zweep,bijt in zn oor of geef het beest een ram.
Mijn shettie gaat onder protest netjes zn hoeven laten spuiten en zn sopbeurt halen.
Wat gebeuren moet,gebeurd ook!
Maar hij mag daar best even sjago van zijn,en het niet eens.
Speelt hij wel teveel op,dan haal ik er geen zweep bij,maar geef hem even een goede harde brul dat het menens is.
Duw hem simpelweg opzij(OM) en ga verder waar ik mee bezig was.
Hij doet bv zeer moeilijk met hoeven spoelen,maar eenmaal doornat is er niets meer aan de hand?

Ik was zoiezo niet van plan om hem te slaan, schiet ik niks mee op.
als ik boos ben doet hij niks meer voor me.
ik heb het nog niet helemaal doorgelezen dus ik heb het nog niet zien staan.
Maar toch bedankt voor het erop wijzen dat het erin staat.

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 23:15

Het is niet alleen in dit topic,maar lees in meerdere topics en vragen steeds vaker..hard aanpakken,laat weten wie de baas is,ram hem voor zn kop,geef een trap terug,bijt in zn oor,neem een zweep erbij.
Paarden onderling zijn ook niet zo zachtzinnig...(is ook zo,maar wrm verbeelden wij ons dat we een paard kunnen imiteren?).
Een paard kan van een ander paard zien doormiddel van een oorbeweging wat de stemming is of waarschuwing!
Verbeelden wij ons dat ook te doen?
Mijn oren kunnen niet draaien en buigen zoals dat bij een paard lukt.
Straffen zoals meeste mensen doen,dmv zweep,rammen of gewoon gefrustreerd gillen,kent een paard niet,en snapt het ook niet.
Tik op de neus word vaak beantwoord door hapje te geven met lipjes of tanden.
Baasje nog meer over de zeik en mept nog wat harder....gewoonte is geboren!
Ik zal wel een softy zijn,maar kijk in elke situatie naar de orenstand,blik in de ogen,en signalen...
Vanuit daar besluit ik door te pakken,of te negeren.
Kan soms gewoon zien dat meneertje zn dag niet heeft,en doe dan alles wat noodzakelijk is.
Maar laat hem verder even gaan...(ik heb ook weleens een dag,dat ik wil dat iedereen me met rust laat).
Volgende dag ga ik met volle moed aan de slag,en dan gaat het meestal een stuk beter.
Is dat niet zo,dan word het noodzaak,en gebeurd het toch.
Ik zie mezelf als leider,maar bovenal vertrouwd persoon...en op die status ben ik zuinig.
Ik dwing zo min mogelijk af(is het nodig dan moet het!) maar wil alles het liefst uit samenwerking halen.
Meppen met een zweep of rammen verkopen is voor mij not done,maar het hele softe ook niet(soms proberen ze je gewoon uit,en moet je even optreden).
Ik ben voor de middenweg...niet je inbeelden dat je een paard bent...niet meppen of uit frustratie een zweep erbij..Goed kijken naar je paardje,en van daaruit gevoelsmatig beslissen wat je doet.
Uiteraard kan je daarmee soms raar staan te kijken,goh mn gevoel was zo en zo...maar paardje doet wat anders?
Lach erom,haal je schouders op!
Probeer de volgende keer een andere aanpak...
Enige tips die ik je kan geven...raak niet onder de indruk,hou je kalmte en blijf proberen!
Wees heel rechtlijnig in je opvoeding..nee is nee,ja is ja!
Doet het monstertje wat je wil,beloon hem/haar dan uitvoerig! (geen eten uit de hand!).
Vaak met het opbouwen vanuit grondwerk of gewoon langer met het beestje omgaan,ontwikkel je wel een manier.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 00:41

Dit heeft mijn paard ook gehad. Ze was panisch voor het water wat uit de slang kwam. Ik heb het als volgt gedaan:
Ik zette haar in de wasplaats en liet iemand voorzichtig de waterslag opendraaien. Ik bleef bij Angel haar hoofd staan om haar tegen te houden dat ze niet naar voren ging. Dit ging natuurlijk niet altijd even goed. Maar de aanhouder wint. Je moet gewoon heel rustig beginnen. Desnoods zet je, je paard tegen een wand om te zorgen dat hij niet alle kanten op kan draaien. En natuurlijk goed belonen als er iets goed gaat.
Succes!!

xlaann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 15:12

janflicka schreef:
Het is niet alleen in dit topic,maar lees in meerdere topics en vragen steeds vaker..hard aanpakken,laat weten wie de baas is,ram hem voor zn kop,geef een trap terug,bijt in zn oor,neem een zweep erbij.
Paarden onderling zijn ook niet zo zachtzinnig...(is ook zo,maar wrm verbeelden wij ons dat we een paard kunnen imiteren?).
Een paard kan van een ander paard zien doormiddel van een oorbeweging wat de stemming is of waarschuwing!
Verbeelden wij ons dat ook te doen?
Mijn oren kunnen niet draaien en buigen zoals dat bij een paard lukt.
Straffen zoals meeste mensen doen,dmv zweep,rammen of gewoon gefrustreerd gillen,kent een paard niet,en snapt het ook niet.
Tik op de neus word vaak beantwoord door hapje te geven met lipjes of tanden.
Baasje nog meer over de zeik en mept nog wat harder....gewoonte is geboren!
Ik zal wel een softy zijn,maar kijk in elke situatie naar de orenstand,blik in de ogen,en signalen...
Vanuit daar besluit ik door te pakken,of te negeren.
Kan soms gewoon zien dat meneertje zn dag niet heeft,en doe dan alles wat noodzakelijk is.
Maar laat hem verder even gaan...(ik heb ook weleens een dag,dat ik wil dat iedereen me met rust laat).
Volgende dag ga ik met volle moed aan de slag,en dan gaat het meestal een stuk beter.
Is dat niet zo,dan word het noodzaak,en gebeurd het toch.
Ik zie mezelf als leider,maar bovenal vertrouwd persoon...en op die status ben ik zuinig.
Ik dwing zo min mogelijk af(is het nodig dan moet het!) maar wil alles het liefst uit samenwerking halen.
Meppen met een zweep of rammen verkopen is voor mij not done,maar het hele softe ook niet(soms proberen ze je gewoon uit,en moet je even optreden).
Ik ben voor de middenweg...niet je inbeelden dat je een paard bent...niet meppen of uit frustratie een zweep erbij..Goed kijken naar je paardje,en van daaruit gevoelsmatig beslissen wat je doet.
Uiteraard kan je daarmee soms raar staan te kijken,goh mn gevoel was zo en zo...maar paardje doet wat anders?
Lach erom,haal je schouders op!
Probeer de volgende keer een andere aanpak...
Enige tips die ik je kan geven...raak niet onder de indruk,hou je kalmte en blijf proberen!
Wees heel rechtlijnig in je opvoeding..nee is nee,ja is ja!
Doet het monstertje wat je wil,beloon hem/haar dan uitvoerig! (geen eten uit de hand!).
Vaak met het opbouwen vanuit grondwerk of gewoon langer met het beestje omgaan,ontwikkel je wel een manier.

ik snap wat je bedoeld en ik ben het ook met je eens.
bedankt voor de moeite/tijd die je erin steekt!
Alleen even vraagje,misschien wel domme vraag sorry, maar waarom geen eten uit hand?

x

janflicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-09 17:05

Ik geef nooit iets uit de hand,dit omdat mijn shettie er erg happerig van word.
Mijn vriend geeft hem weleens stiekem iets uit de hand en ik merk dat meteen :D
Ik word nooit gebeten,maar bij vriendlief loopt hij altijd te schooien en is erg happerig.
Sommige paarden kan je met voedsel belonen,maar dat gaat bij die van mij niet op!

xlaann

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-09 22:27

Heb vandaag geprobeerd met water en spons, ging perfect.
Alleen nog steeds bang van de slang.
Maar iedereen bedankt!