Steigeren met vastzetten

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Manoontjee

Steigeren met vastzetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 21:45

Hoi allemaal,

Ik heb een merrie van 9 jaar. Het gaat prima met haar, maar ik heb 1 probleempje:
Als ik haar wil vastzetten, om bijvoorbeeld te poetsen, af te sponsen o.i.d. gaat het in het begin prima, maar zodra ze doorheeft dat ze vaststaat begint ze zich 'los te trekken'. Ze begint dan te steigeren en met haar hoofd te schudden. Daar trekt ze dus haar halster mee kapot, en het touw zó vast dat je 'm alleen nog maar met wat gereedschap los krijgt.

Misschien weten jullie wat ik aan dit steigergedrag kan doen, zodat ik haar weer gewoon kan vastzetten?

Alvast bedankt,

Groetjes,
Manon

wie_ben_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 11:51

Mijn verzorgpony doet dat ook, zodra ik hem vastzet.
daarom doe ik 'm alltijd los, tijden poetsen en doe het halstertouw om zijn nek heen zodat hij nog wel kan eten maar wel blijft staan en niet heen en weer loopt. Het zo fijner zijn als ik hem kon vastzetten, jaren geleden was dat geen probleem maar nu begint die te trekken dus ik heb het niet meer uitgeprobeert, ik weet ook niet hoe ik het moet afleren..
Als iemand een tip heeft voor mij, wil diegene dan een berichtje naar mij sturen? want ik weet mij geen raad.

Manoontjee

Re: Steigeren met vastzetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 11:51

Hebben we hetzelfde probleem ..

wie_ben_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 11:53

idd. Ik kan er wel mee leven, maar soms moet ik hem wel vastzetten als ik iets moet pakken maar dan komt er een hoop gesteiger en ben bang dat hij zich bezeert. Ik ga het vandaag nog een keer proberen, en dan kijk ik hoe het gaat ;)

laaaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 11:54

als je een paardenknoop in 't halster legt dan kan je hem makkelijk los trekken..

Manoontjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 11:56

Dat doe ik ook, maar dan nog is 'ie moeilijk los te krijgen!

wie_ben_ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:02

Het gaat mij niet om hoe je een knoop maakt, en makkelijk los maakt. maar of ik het kan verhelpen en wat ik er kan tegen doen?

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 12:10

Twee mogelijkheden:
1. probeer eens een halsriem ipv halster. Sommige paarden hebben een gruwelijke hekel aan de druk in de nek maar verdragen de halsband wel goed.
2. doe een longe door de vastzetring aan de muur en haak die vast aan het halster. houd het andere einde van de longe vast. Zo kan je meegeven als je paard steigert, maar is hij toch niet los.

Manoontjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-09 15:43

Dankje!

m1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 10:50

Wij hebben zon heel groot oud stevig halster, bij een moeilijk paard doen we die wel eens om, dan kunnen ze trekken wat ze willen maar kapot krijgen ze het niet.. Sta hier zelf nooit zo achter, maar zijn mijn paarden niet, en het helpt wel.. :P

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:13

had dit weekend ook een klant, wiens paard zogezegd niet in de trailer ging. Ik dus geoefend op het gevoel van ergens ingesloten te zitten, koord achter het gat, enzovoort. Achteraf de trailer op. Wat bleek? hij ging de trailer perfect op, maar hij kon niet vaststaan! Blijkbaar had hij nog nooit vastgebonden gestaan! En hij had geleerd, vanwege zijn kracht, van zodra hij druk achter de oren voelde, alle gewicht naar achteren te zetten, en blijven trekken. Zelfs met een lange lijn bleef hij doorgaan, totdat hij halster stuk was. Zelfs met minieme druk werd hij gek. Tijdens het opstijgen bleef hij ook niet staan, dat meisje moest hem tegen de muur zetten.
Heb haar gezegd van: hem te leren staan op commando tijdens grondwerk, hem te leren zijn hoofd laag te houden (wat automatisch een paard kalmeert), stilletjesaan leren wijken voor druk ipv ertegen te vechten, hem dagelijks vast te binden, telkens een paar minuten langer; Ging hij in weerstand even, gewoon laten staan, en zorgen dat hij zeker niet meer los kon. Want anders blijft het gewoon bezig. Hier zou ik dat allemaal ook toepassen. werk van lange adem, maar het resultaat gaat er wel naar zijn.

Manoontjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 12:49

Dankjewel! Ik ga dat zeker ook met mijn paard proberen!

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:35

Manoontjee schreef:
Dankjewel! Ik ga dat zeker ook met mijn paard proberen!

laat me iets weten of het lukt, kan ik het ook tegen toekomstige klanten zeggen :P

Manoontjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-09 11:38

Oké!

HorseChica

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:39

iets wat trouwens makkelijker is dan de halsband , en effectiever ; een extra (halster)touw door de ringen van het halster heen doen , achter de oren langs.