keuring voor paarden trailers nog nodig??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

pantuf

keuring voor paarden trailers nog nodig??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 18:40

Hoi bokkers,

Wij hebben een paarden trailer gekocht waar een verlopen keurings bordje voor vee vervoer op zit.
Weet iemand of dat trailers nog steeds gekeurd moeten worden? Zo ja waar en door wie?

Zat op internet te lezen maar kon er niet echt wijs uit *ook las ik ergens dat het niet meer hoeft*

De bodem wil ik ook vervangen hebben, dit gaan we zelf doen aangezien mijn vriend technische dienst/monteur is kan hij dit wel, maar wat ligt er over het algemeen op de bodem als plaat?
Hier zijn namelijk vast meerdere opties voor, maar we willen wel voor het veiligste gaan :Y)

Hoop dat jullie me kunnen helpen

gr-tjes

Frantic

Re: keuring voor paarden trailers nog nodig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 18:42

België of Nederland?

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 18:42

Nederland

Amanda_T

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:01

Dit staat niet helemaal goed denk ik. Ik TEM eventjes :)

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:02

zou hem wel laten keuren hoor
je vergeef je zelf het nooit als er iets gebeurt met je paard erin.
( door de bodem zakken, losschieten ect ect)

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 19:33

De trailer gaan we helemaal opknappen dus daar hoef ik hem niet voor te laten keuren (bodem, verlichting etc word vervangen)
Gaat er meer om of het nog moet (aangezien je toen zo'n bordje kreeg die je op de trailer moest doen)

Edit: Sorry ik wist niet waar het moest staan
Laatst bijgewerkt door pantuf op 02-05-09 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 19:34

Niet verplicht, zeker aan te raden!

En als je geen verstand hebt van vloeren in trailers, ga dan eens kijken bij een trailerbedrijf. Je zal niet het eerste paard hebben dat door de vloer trapt wegens fout materiaal!

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-09 19:37

amondi schreef:
En als je geen verstand hebt van vloeren in trailers, ga dan eens kijken bij een trailerbedrijf. Je zal niet het eerste paard hebben dat door de vloer trapt wegens fout materiaal!

Daar verdiep ik me ook echt wel in hoor ;) liever wat meer geld uitgeven en een heel paard :Y)

1. De laadvloer van voertuigen, bestemd voor het vervoer van vee, bestaat uit: hardhout met een dikte van ten minste 30 mm, zachthout met een dikte van ten minste 50 mm, hechthout met een dikte van ten minste 24 mm, lichtmetaal met een dikte van ten minste 20 mm en met een trekvastheid van tenminste 29 kg per mm2 of uit ander gelijkwaardig materiaal van ten minste dezelfde sterkte.

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 22:53

[LZP] --> [TAO]

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 07:41

De trailer hoeft voor particulier gebruik niet meer gekeurd te worden. Zelfs de rood/witte plaat hoeft er niet meer op te zitten. Echter, het inlegvel waaruit blijkt voor welke dieren de trailer is goedgekeurd, hoort wèl bij je kenteken aanwezig te zijn!!

Er worden geen eisen meer gesteld aan de opbouw, anders dan dat de opbouw geschikt moet zijn voor de te vervoeren dieren (duhh). De regels hierover zijn terug te vinden in EG-richtlijn EG 1/2005.

Voor het opbouwen van een wagen hanteer ik als vuistregel gewoon de "oude" NL-regelgeving. Die wetgeving was helder, zat best zinvol in elkaar en was niet overdreven in z'n eisen; gewoon up-to-the-job. Als je goed zoekt, vindt je misschien die oude wetgeving nog wel op I-net, maar ik heb 'm hier op papier liggen, dus als je specieke dingen wil weten, zoek ik dat wel even op; PB maar.

Mocht je nog inhoudelijke tips willen hebben, ik heb mijn trailer eigenhandig gesloopt en opnieuw opgebouwd. Hij doet het alweer 7 jaar zonder problemen.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-09 22:19

Inlegvel? wat voor inlegvel, ik heb nog wel het oude roze papiertje wat vroeger bij trailers zat en uiteraard mn nieuwe kenteken, maar apart inlegvel... Hoe ziet dat er uit?

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-09 11:46

Voor de bodemplaat kan je prima betonplex gebruiken, dat is een multiplexplaat watervast verlijmd,( hechthout ) met een kunstof/phenol coating ( dus water/vocht bestendig, waarvan een kant antislip kan zijn en een kant glad.) door de coating kan je hem er zo inleggen en hoef je hem niet verder te behandelen, dan alleen de gezaagde kanten.
De dikte van min 24 mm is niet eenvoudig te verkrijgen, maar in Nieuwland ( Z-H ) zit een importeur, die via de houthandel dergelijke platen verkoopt afmeting is vaak standaard 3.05 m bij 1.53, wat meestal voldoende is voor een 1,5 paardstrailer, kosten ongeveer Euro 150,- per plaat
Het zelf verwerken is niet zo eenvoudig met die dikte en de plaat weegt loeizwaar.
Beste is om eerst een mal te maken van de oude plaat of trailerbodem en de nieuwe daarop uit te zagen.
Ik heb het zelf ook gedaan en nu een keurige nieuwe bodem in mijn trailer liggen, die weer jaren mee kan.

pantuf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-09 14:27

Dank je wel, heb je toevallig ook een naam van die importeur?

Paul11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 11:28

Yep, wist hem gisteren zo gauw even niet, maar inmiddels wel
Het is International Plywood B.V., ze hebben ook een website, waar alle relevante informatie op staat
www.intplywood.nl

Succes met je trailer

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:59

De keuring is niet meer nodig officieel, maar ik laat mijn trailer standaard jaarlijks checken door middel van een PAK-keuring bij de plaatselijke trailerboer.
Kosten zijn 50 euri.
Alles wordt dan gecheckt, bodem, remmen, banden en noem maar op.
Just for sure.